Pagina 66 van 82

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 27 apr 2019 13:41
door b-bootsman
Hallo Heren.

En geduldig stonden zij te wachten.

Groet Bob.V.

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 27 apr 2019 14:12
door roy
Fraaie tijdsbeeld foto hoor !.
Ook te zien:
m.s."Prins Frederik Hendrik", 1947 -1966 van de Oranje Lijn, ( Anthony Veder ).
m.s."Tamo", 1947 - 1963, van de Mij Vrachtvaart, R'dam., ( fam. van Beuningen ).
Deze twee schepen zijn beide op 27 september 1947 aan hun respectievelijke eigenaars opgeleverd.

m.v.g., Roy

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 27 apr 2019 15:38
door warbout
Nostalgische foto van deze schepen. Op de Frederik Hendrik heb ik nog bijgewerkt.
Weet iemand wat die rij mensen daar deed want het lijkt mij sterk dat zij allen inscheepten.

grt, willem.

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 27 apr 2019 16:00
door Klaas Buytenwegh
File voor de roltrappen van de voetgangerstunnel, spitsuur ?

Klaas

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 27 apr 2019 16:03
door Drentenier
Klopt helemaal, Klaas :)
Netjes (!) in de rij om naar Zuid te fietsen of te lopen.

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 27 apr 2019 20:50
door peelander
Drentenier schreef:
27 apr 2019 16:03
Klopt helemaal, Klaas :)
Netjes (!) in de rij om naar Zuid te fietsen of te lopen.
Ken wel jenke als ik eraan denk hoe het in Rotterdam nu verkloot is met IK EERST :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 27 apr 2019 21:07
door rspeur
Ik heb, inmiddels volledig stukgelezen, jaargang 1910 van "De Prins" op de plank staan.
Ik weet niet meer of ik bijgaande plaatjes daaruit al eerder heb gebruikt, maar beter mee dan om verlegen.
René
De Prins 15.10.1910. Rotterdam, Willemsbrug en spoorbrug.jpg
De Prins 15.10.1910. Rotterdam, Willemsbrug en spoorbrug.jpg (139.68 KiB) 1829 keer bekeken
De Prins 3.9.1910. Nieuw Amsterdam in gemeentedok Rotterdam.jpg
De Prins 3.9.1910. Nieuw Amsterdam in gemeentedok Rotterdam.jpg (96.27 KiB) 1829 keer bekeken

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 28 apr 2019 12:27
door Breeze
Mooie platen, maar wat zijn onderwater-kloksignaal-apparaten?

Adri

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 28 apr 2019 13:11
door Klaas Buytenwegh
Misschien heeft u hier iets aan.
Mistsignalen-2-onderwatersignalen.pdf
(16.58 KiB) 86 keer gedownload
.

Grt.

Klaas

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 28 apr 2019 14:37
door kabo
120671-siberie.jpg
120671-siberie.jpg (83.89 KiB) 1675 keer bekeken
Voor de wal bij Thomsen, de Leipzig van de Hamburg Amerika Lijn. En o.a. de Siberie met op sleeptouw de Dominian Monarch van 1938. werf, Swan Hunter en Wigham in New Castle. afm. 207,8 x 25,8. 27.155 brt. 4 Doxford Diesel 32.000 pk 4 schroeven 21,5 kn. Red. Shaw Savill en Albion in Southampton.
gr.Bas

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 28 apr 2019 21:45
door Breeze
Mooi dat je op deze manier gewaar wordt van een onderwatertechniek om de misthoorn te verbeteren. Ik had er nog nooit van gehoord, niet dat dat wat zegt.
Klaas bedankt.

Adri

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 28 apr 2019 22:37
door jdbvos
nou, troost je Adri: ik had er ook nooit van gehoord.... En ook nooit gezien, of zo....

Niet dat dat veel zegt: ik heb op schepen gevaren die nog een degaussing-installatie hadden, iets waarmee het schip ontmagnetiseerd wordt om geen magnetische mijnen aan te trekken. Maar nooit in bedrijf gezien, en heb me er ook nooit in verdiept.... Askmenievergis staat me iets bij dat op de Karakorum de hwtk en de 2e dat eens wilden testen, maar dat zit wel héél erg diep in de krochten van m'n denkraam
Dus wellicht hadden die schepen ook wel zo'n electrische fietsbel die schijnbaar in onbruik is geraakt....
Vraag me af waarom...geluid draagt veel verder en sneller in water, dus het idee was zo gek nog niet...
Ik denk dat de opkomst van de grote dieselmotoren met hun gestommel&gebonk het belletje overstemde...
Of zouden er klachten zijn gekomen van volgende onderzeeërs, die onder water daarmee óók wisten dat het boven water mistte... :lol:

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 28 apr 2019 23:47
door Jos Linders
Bij de HAL ook wel gevaren op schepen met "degausing" die werd wel bijgezet in de Duitse bocht.
Simpel met een schakelaar op het hoofdschakelbord. Ging trouwens altijd op verzoek van de brug.

Groetjes, Jos Linders.

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 29 apr 2019 10:49
door Koos
Inderdaad Jos en ea.
Heb ook op een schip gevaren wat was voorzien van dat zg. "Degausing" systeem.
Was de "Montferland" van de KHL en neem aan dat de zusjes "Zaanland" en "Waterland" dat ook hadden.
Was een ringleidingsysteem gemonteerd aan onderzijde verschansing aan dek over de vrijwel gehele lengte aan beide zijden van het schip.
Moest inderdaad bijgeschakeld worden op het hoofdbord (inderdaad op aanvraag brug) en eigenlijk altijd in Nl en Duits territoriaal gebied.
Of het wat heeft uitgehaald weet ik niet, want in mijn tijd waren er al de nodige mijnen geruimd schat ik in.
Misschien toen meer de suggestieve werking dat het "bij" stond.
Gr. Koos

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 29 apr 2019 12:20
door Klaas Buytenwegh
Dit stond in Rotterdam in de Waalhaven. Het had ook met degaussing te maken. Ik ben hier zelf nooit met een schip doorheen geweest.
000-1024px-De_haven_van_Rotterdam,_Bestanddeelnr_916-3368.jpg
000-1024px-De_haven_van_Rotterdam,_Bestanddeelnr_916-3368.jpg (243.91 KiB) 1426 keer bekeken
Klaas

Re: Rotterdam toen

Geplaatst: 29 apr 2019 16:13
door Derk-.
De oude zeeslepers Oceaan,Roode Zee en Zwarte Zee (Ierse Zee) hadden zo'n systeem. Na kompas stellen allemaal door de poort.
Derk