Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 666
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos » 22 jul 2019 12:11

Hoi Hans / Drentenier.
Maakt niet uit.
Overkomt mij ook wel eens en schaar ik dat dan altijd maar onder de ludieke spreuk.
"Dubbel genaaid houdt altijd beter".
En wij met onze gemiddelde leeftijden willen ook nog wel eens wat laten schieten (zonder dat dan zomaar toe te willen geven) en een herinnering kan nooit geen kwaad.
Daarbij zoals je stelt toch weer "en passant" op kenmerken attent gemaakt geworden (wat ik trouwens ook niet wist vandaar bij mijn plaatje vv) en worden we elke dag zo ongemerkt toch nog weer wat wijzer.
Gr. Koos


Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1899
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Rotterdam toen

Bericht door Drentenier » 22 jul 2019 12:29

Helemaal met je eens, Koos :-D
Het was ook geen 'aanmerking' maar gewoon een verwijzing naar hetzelfde plaatje waarop een totaal andere reactie (mijnerzijds) is gekomen, aangezien die steiger nog steeds bestaat en waar ik vroeger ook vaak kwam. Vandaar dat ik me dat plaatje nog herinnerde :wink:
En zoals jij terecht ook opmerkt, zo leer je iedere dag toch weer iets.
Groet,
Hans

kabo
Berichten: 778
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo » 24 jul 2019 12:11

scannen0001.jpg
scannen0001.jpg (241.22 KiB) 1076 keer bekeken
scannen0002.jpg
scannen0002.jpg (254.26 KiB) 1076 keer bekeken
Kop van de Waalhaven en de Maashaven eind jaren 50.
Over rook gesproken.
gr.Bas

kabo
Berichten: 778
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo » 24 jul 2019 12:21

scannen0007.jpg
scannen0007.jpg (262.06 KiB) 1075 keer bekeken
Kolen bunkeren van de Zweedse kruiser Fylgia in de Vulcaanhaven in de jaren 20 door een kolentranspor-teur van de SHV. Een drijfkraan ligt langszij om het ruim van de transporteur gevuld te houden bij grote kolen leveringen. Anders moet de transporteur iedere keer als zijn ruim leeg is naar de kade gaan om bij te gaan laden.
gr.Bas

Koos
Berichten: 666
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos » 24 jul 2019 18:06

Heren ea,
Hier nog wat plaatje van zg. "Kolentransporteurs"
Deze afbeeldingen ontleend uit het Gusto assortiment.
Waren veelzijdig in allerlei soorten Technische aangelegenheden.
Zowel mbt. het water alsook met land constructies.
Eeuwig zonde dat oa. zo'n bedrijf (en uiteraard vele andere soortgelijke bedrijven) er niet meer zijn.
Als ik zo af en toe zit te spitten valt het mij telkens op dat dat toch wel een hele boel mensen een boterham daarvan hebben gegeten.
Ergo: "De Kolenstransporteurs" en eigenlijk de door Gusto werf, de al wat meer door ontwikkelde versies.
De "Westfalen", alreeds uitgerust met een laadinstallatie met baggermolen emmerleiding principe, die na het eigen beun te hebben gelost, zonder kraan uit een langszij liggende lichter kolen kon halen.
De "Harpen" die men al had uitgerust een eigen groter laadruim van 1000 ton en dubbel handelen minder noodzakelijk bleek.
De "Holland", die in beter dagen als op het plaatje, ongeveer hetzelfde deed als de eerder genoemde "Westfalen".
Bij de "Holland" wordt "en passant" nog even genoemd dat er zo'n 250 ton per uur werd overgeslagen en men daar handmatig voor eenzelfde hoeveel beweerdelijk ca. 250 man voor nodig had.
Gr. Koos
Bijlagen
Kolentransporteur Westfalen (020).jpg
Kolentransporteur Westfalen (020).jpg (153.04 KiB) 1012 keer bekeken
Kolentransporteur Harpen.jpg
Kolentransporteur Harpen.jpg (165.62 KiB) 1012 keer bekeken

Koos
Berichten: 666
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos » 24 jul 2019 18:07

NB, Die "Holland" komt nog.
Gr. Koos

Koos
Berichten: 666
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos » 24 jul 2019 20:22

Hier alsnog de "Holland" in een wat onfortuinlijke situatie.
Zeker ook wat last gekregen van het warme weer.
Gr. Koos
Bijlagen
Kolentransporteur Holland.jpg
Kolentransporteur Holland.jpg (132.48 KiB) 957 keer bekeken

roy
Berichten: 11296
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door roy » 24 jul 2019 21:46

Welnee joh, die is gewoon gesmolten. :!: :idea: :wink:

gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

roy
Berichten: 11296
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door roy » 24 jul 2019 22:38

Die "Westfalen" lijkt wel een schip van de Woermann Linie te bunkeren. Maar ja, zo ruim zit ik weer niet in gegevens enn foto's van Duitse schepen. Daar ben ik gewoon te laat mee begonnen...……………
Voor de Kon. Rott. Lloyd ligt dat natuurlijk weer even anders. Immers, de "Harpen" ligt de "Bezoeki" van de Lloyd van kolen te voorzien.
Het was het 4e schip uit een serie van 5 zussies, t.w;
"Bogor", 1898 - 1914.
"Malang", 1898 1923.
"Solo", 1899 - 1912.
"Bezoeki", 1901 - 1923.
"Kediri", 1901 - 1916.
De laatste 2 waren iets langer dan de 3 eerste schepen, t.w. 105,50 m. t.l.l.
Ze hadden allen een 3 cil. T.E.M. van 1.500 ipk. goed voor 10 knoopjes service speed.
De machines werden ook door de bouwers geleverd. De 1e, 4e en 5e kwamen bij Blohm & Voss, Hamburg vandaan en de 2e & 3e bij Wigham Richardson & Co. Ltd., New Castle.

Toch mooi die foto's van dat oude S.H.V. materieel. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze » 25 jul 2019 09:59

Ze hadden allen een 3 cil. T.E.M.
[zijkmode]
Dit is een pleonasme, want een triple expansie machine heeft altijd 3 cilinders.
/[zijkmode]

De Hillah (1968)
Afbeelding
had ook een t.e.m. De Irakese opdrachtgevers moesten niets hebben van die nieuwerwetse motoren. Maar toen was de stoomkennis bij de bouwwerf al aardig weggezakt. Een toenmalige garantie-machinist vertelde me dat er daardoor grote problemen waren bij de inbedrijfstelling. Onder andere omdat ze veel te weinig (hand)smeerde. Die armen en benen schijn je voortdurend onder de dikke en de dunne smeer te moeten houden.

Adri

roy
Berichten: 11296
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door roy » 25 jul 2019 11:19

Nou Adri, nu maak je toch een kardinale fout hoor !.
Hier sta je helaas niet alleen in, daar veel mensen een stoommachine naar type beoordelen bij het zien van het aantal cilinders en daar zit nu juist de fout !.
Een compound machine kan uit 2 cilinders, maar ook 3 cilinders, alsmede 4 cilinders bestaan. De stoom wordt dan n.l. 2 x gebruikt, t.w. hoge druk en lage druk. Bij een 3 cilinder; 1 x h.d. + 2 x l.d. Bij een 4 cilinder compound machine is de stoomverdeling, 2 x h.d. + 2 x l.d.
Een triple expansiemachine kan 3 cilinders hebben maar ook 4 cilinders. Dan wordt de stoom verdeeld als volgd; 1 x h.d., 1 x l.d. + 2 x l.d. De stoom wordt dus over 3 verschillende drukken gebruikt.
De quadruple expansiemachine heeft ook 4 cilinders en dan wordt de stoom in 4 trappen gebruikt, t.w. 1 x h.d., 1e m.d., 2e m.d. + 1 x l.d.
Een Uniflow machine heeft meerdere cilinders, maar werkt maar met één druk over alle cilinders. De K.N.S.M. heeft 2 schepen gehad met een Uniflow machine van 3.000 pk, t.w. "Telamon" en "Triton" van 1946. ( Ze zijn rond 1959 overigens vervangen door Werkspoor turbines van 3.200 apk.. Waarom weet ik helaas niet ).

Wat de shz."Hillah" betreft, bij mij weten had die 2 compound machines die door Verschure gebouwd waren. Zowel de werf als de machinebouwer behoorden tot het I.H.C. concern.

Dit alles even uit het blote hoofd. Het is me even te warm om nog langer te speuren............... :idea: :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Jacob Bothof
Berichten: 564
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jacob Bothof » 25 jul 2019 11:50

Hoeveel ton bunkerkolen had zo'n stoomaangedreven schip wel niet aan boord.

Koos
Berichten: 666
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos » 25 jul 2019 11:53

Nou Roy,
En dat allemaal zo even uit de losse pols :wink:
Gr. Koos

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze » 25 jul 2019 12:02

Ik buig mijn hoofd diep voor zoveel stoomkennis. Maarre... Alle t.e.m. die ik gezien heb, zowel in het echt als op papier en foto hadden allemaal 3 cilinders. Bij de zuidingang van Smit Kinderdijk heeft jarenlang een t.e.m. gestaan met... 3 cilinders, hd, md en ld. Klein, groter, grootst.

Die t.e.m. op de Hillah had ik ook even uit een oververhit hoofd opgegraven.

Adri

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze » 25 jul 2019 12:12

roy schreef:
25 jul 2019 11:19
Een triple expansiemachine kan 3 cilinders hebben maar ook 4 cilinders. Dan wordt de stoom verdeeld als volgd; 1 x h.d., 1 x l.d. + 2 x l.d. De stoom wordt dus over 3 verschillende drukken gebruikt.
Staat hier geen schrijffoutje in? Het kenmerk van een triple expansiemachine is dus dat de stoomdruk in 3 stappen wordt afgebouwd. Maar dat hoeft niet persé over 3 cilinders te gebeuren. Weer wat geleerd.

Adri

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze » 25 jul 2019 12:26

Tijdens het technische deel van mijn opleiding, ongeveer in 1964, kregen wij ook een aantal lessen stoom. Elke klas sprak daarover zijn verbazing uit en het antwoord van de leraar was elke keer hetzelfde. Aandrijven met stoommachines mag dan bijna uitgestorven zijn, maar de stoomturbine en de behoefte aan stoom voor de procesindustrie en voor verwarmingsdoeleinden is dat nog zeker niet. Dus wij kregen grondig onderricht in stoomtabellen, indicateurdiagrammen en wat dies meer zij.
Maar dat is allemaal wel ver weggezakt, net zoals de dictaten.

Adri
Laatst gewijzigd door Breeze op 25 jul 2019 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.



Plaats reactie