Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 945
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Wie weet ?

Bericht door Jan Hendrik »

Ik dacht ook de Maashaven en inderdaad de Noord-oostzijde was toen van Muller Thomson.
Ik herken de walkranen.
Ook zie je de Maassilos op de voorgrond en de Maashaven is rechthoekig aan de kop , terwijl de Rijnhaven "uitloopt".
Jan


Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1079
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wie weet ?

Bericht door jeroen »

Nog even terugkomend op de ankers;

Hieronder een kleine greep uit het grote aanbod ankers;
AC-14
AC-14
AC 14 - anker.JPG (201.08 KiB) 842 keer bekeken
normale houdkracht
Byers
Byers
Byers - anker.JPG (221.53 KiB) 842 keer bekeken
conventioneel, normale houdkracht
Danforth
Danforth
Danforth - anker.JPG (241.08 KiB) 842 keer bekeken
conventioneel, hoge houdkracht
Hall
Hall
HAL - anker.JPG (204.09 KiB) 842 keer bekeken
conventioneel, normale houdkracht
Paraplu / Mushroom
Paraplu / Mushroom
Paraplu - anker.JPG (207.09 KiB) 842 keer bekeken
conventioneel, normale houdkracht
Pool KM
Pool KM
Pool KM - anker.JPG (216.22 KiB) 842 keer bekeken
ontwikkeld voor de S-fregatten van de Koninklijke Marine, hoge houdkracht
Pool N
Pool N
Pool N - anker.JPG (207.63 KiB) 842 keer bekeken
hoge houdkracht
Pool TW
Pool TW
Pool TW - anker.JPG (207.23 KiB) 842 keer bekeken
hoge houdkracht, super hoge houdkracht voor kleine vaartuigen
Groeten Jeroen

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1079
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wie weet ?

Bericht door jeroen »

Spek anker
Spek anker
Speck - anker.JPG (213.14 KiB) 835 keer bekeken
conventioneel, normale houdkracht
Stevin
Stevin
Stevin (Mk3) - anker.JPG (267.16 KiB) 835 keer bekeken
ontwikkeld voor de offshore hoge houdkracht
Stevpris
Stevpris
Stevpris (Mk5) - anker.JPG (212.55 KiB) 835 keer bekeken
ontwikkeld voor de offshore hoge houdkracht

De foto's zijn van modellen uit mijn vaders collectie.
Een voordeel van een anker met hoge houdkracht is dat het eigen gewicht een stuk lager ligt. Heb je bijvoorbeeld volgens je uitrustings getal een anker nodig van 3 ton, kan je er ook een hoge houdkracht anker aan hangen van 2,2 ton. Deze ankers hebben namelijk wel dezelfde houdkracht. Behalve dat je anker dus lichter wordt, kan je ketting, en dus je winch etc ook lichter uitgevoerd worden.
Groeten Jeroen

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je fotoserie. Wat een eenvoudig vraagje allemaal niet te weeg kan brengen.

Bij ankers moet ik altijd denken aan de Burl S. Watson in Port Said. Het was altijd mikken net naast het bootje van de roeiers. Achteloos een paar ton ruw ijzer in het water gooien, noemde de stuurman dat.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7551
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Heeej Jeroen...
Wat een mooi serietje over de verschillende ankers...
Ik mis nog een paar....oa dat anker met een hijsoog halverwege de stok...(shit, hoe heette die ook alweer-m'n pa had er een modelletje van an de muur), en nog verschillende stok-ankers.....maar ook nog wat meer op Speck-gelijkende soorten....(weet-ik-veel- hoe ze heten..maar je ziet: er is altijd wel iemand die dat wél weet!)
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7551
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Wie weet hier wat van ???

Was met Google-Earth even de rivier van Bangkok aan't bekijken om te zien waar die harbour-entrance ook alweer was, maar zag "onderweg" dit dramaatje op de rivier. Heb bij het fotootjemaken meteen de geografische gegevens meegekopieerd, dat maakt het zoeken wat gemakkelijker.....
Bijlagen
SNAG-0000.JPG
SNAG-0000.JPG (58.76 KiB) 673 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1855
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door proet »

Bezig met het leven van de sleepboot "Groningen" kwam ik de volgende informatie tegen: Ter hoogte van Gibraltar werd door de "Groningen", in de tweede helft van november 1965, haar sleep de T-2 tanker "Callabee"(1944 – 10172 Brt.) overgegeven aan de sleepboot "Cintra". die voor de uitvoering van de reis door de Middellandse zee zorg droeg.

Nu kan ik nergens iets vinden van of over een sleepboot "Cintra" is er iemand die hier iets van weet ? (van die sleepboot bedoel ik dus :oops: )

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

j.haver
Berichten: 1490
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wie weet ?

Bericht door j.haver »

Cintra = ex Englishman - 1962
Eig; Suprema Cia.Nav. SA- Panama
callsign; HPNM
716 BRT
Geb. 1945 te Cochrane & Sons Ltd te Selby

174'4" (160'0") x 34'7" x 16'6" (15'8,5")

Triple (3) cil. , CD Holmes & Co.

LLoyd's nr> 507294

Nu de foto nog ...........

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7551
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Gevonden op ShipNostalgia
ENGLISHMAN_.jpg
ENGLISHMAN_.jpg (56.41 KiB) 594 keer bekeken
englishman3.jpg
englishman3.jpg (62.47 KiB) 590 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Over de sleepboot "Cintra" nog even ter aanvulling:
The Englishman - ex -"Enchanter" No W 178 - was an Envoy class tug purchased by United Towing Co Ltd Hull Yorkshire England.
She was purchased on 27/07/1947 and resold to Supreme Cia Nav S A Portugal in 1962 and renamed Cintra, again sold on to Tsavliris Ltd Piraeus Greece and renamed Nisos Skiathos.

She lasted until 1972 when she was sold for scrap.

It is a common mistake that is made nowadays to call the ENGLISHMAN the ENVOY but this is not correct the ENVOY was the name ship of the class and it was in fact the ENCHANTER which became the ENGLISHMAN
Cochrane in Selby bouwde tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog 6 stuks van deze boten:
  • HMS Envoy (W 165)
  • HMS Enticer (W 166)
  • HMS Enigma (W 175)
  • HMS Enforcer (W 177)
  • HMS Enchanter (W 178)
  • HMS Encore (W 179)
Omnia transit sed navigare necesse est



Plaats reactie