Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
een logische verklaring heb ik na al die jaren niet, maar er speelden meer factoren een rol; in sommige ballassituaties trilde het schip achteruit als een gek, dus dat werd dan aangepast tot het borreltje van de hwtk niet meer van tafel afwandelde. :)
Beter sturen dus, de schroef goed onderwater en bij goed weer zo weinig mogelijk ballast in.
Dit waren gewoon dingen die we in de praktijk uitvogelden, een theoretische verklaring heb ik hier niet voor.
Ook was het zo dat de Gulftankers als ze gelijklastig beladen waren, volle kracht lopend een paar voet in de kop gingen liggen, hetgeen het sturen er niet makkelijker op maakte, dus op zee altijd een paar voet achterover en bij aankomst Suez 38 voet gelijklastig liggen, dat was destijds de maximum diepgang in het Suezkanaal.
Dit herinner ik me dus uit het blote hoofd na 45 jaar en zoals dat gaat met herinneringen, ze zijn niet 100% betrouwbaar meer. :)
All the best
Jos

Van die Ludwig tankers herinner ik me dat ze in ballast vaak flink achterover lagen, als je die recht vooruit in zicht kreeg zag je de brug nauwelijks boven het voorschip uitsteken. :)
Universe Apollo.jpg
Universe Apollo.jpg (5.64 KiB) 1672 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Wie weet ?

Bericht door Joost.R »

ContainershipVII.jpg
ContainershipVII.jpg (117.17 KiB) 1669 keer bekeken
Bulb met sproeier :shock:
Jaap v D

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Jaap v D »

Wie kan mij vertellen wanneer de navigatie verlichting is ingevoerd , +/-welk jaar ????

grts Jaap
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door jdbvos »

Hallo Jaap !
da's vlgs mij de 2e keer dat je die vraag stelt.....maar als de nautici niet reageren doe ik maar een gooi.....
En eerlijk gezegd heb ik geen idee.....nav-verl. is al zo oud als de weg naar rome....zelfs de Phoeniciërs gebruikten al een fakkel.....
maar ik neem aan dat je de "moderne" rood-groen-top-heklicht bedoelt....
ik denk dat het niet eens zolang geleden is....ergens in de tijd dat er meer over de veiligheid op zee werd gedacht, dus mijn gedachten gaan naar de tijd van het genie Samuel Plimsoll: zo rond 1850
Kijkend naar oude schilderijen zie ik geen nav-verl, maar op foto's (dus ook vanaf die tijd ongeveer) zie je zo hier en daar de ons zo bekende bakken.....
Maar dan hebben we het over Engeland. Ons land moest eerst de kat uit de boom kijken; men had het hier toen nog niet zo op die "bl**dy Limies" met hun nieuwdoenerij....
Maar idd: jouw vraag is gemakkelijker gesteld dan beantwoord.....
Ergens moet staan wanneer dit (ongetwijffeld: Koninklijk-) Besluit werd ingevoerd.....

Misschien weet Theo Horsten dat; die heeft nogal wat rieseurs ( 8) ) gedaan tbv teen&tander.....

Alleen "rood-boven-groen" voor de grotere zeilboten weet ik nog dat dat werd ingevoerd: was zo ergens in de jaren 70....
En ergens in de jaren 50 of 60 was er een Nederlandse kapitein die in de zaling van de voormast een soort richtingaanwijzer wilde invoeren. Hoewel het idee op zich helemaal niet zo gek was, is het nooit aangeslagen, en nooit internationaal gebruikt. Naam van de kapitein/systeem ben ik vergeten......

Welluku so-and-so wil dat soort dingen nou ook weten :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Albert »

En ergens in de jaren 50 of 60 was er een Nederlandse kapitein die in de zaling van de voormast een soort richtingaanwijzer wilde invoeren. Hoewel het idee op zich helemaal niet zo gek was, is het nooit aangeslagen, en nooit internationaal gebruikt.
De Amstelland van de KHL (gebouwd in 1961 of 62) had, als proef, iets van verlichte pijlen aan de zaling. Een en ander werd met de nodige tam tam wereldkundig gemaakt maar blijkbaar was het toch niet wat ze er van verwacht hadden, want daarna bleef het stil.

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waarde Collegae :lol:
Naast het facinerende onderwerp " Het sex-leven van een Sprinkhaan in Australie" was ook altijd " HOE loopt een schip het snelste" :lol: :roll: een hoogscorend onderwerp tijdens " een potje na de wacht" als we een weekie of wat "op den Langen Omvaart waren"............. :lol: :wink: ik bedoel dan een "oversteekie" van zo'n goeie 30+ daagies, zoals b.v. van de P.G. naar de La Plata in Zuid Amerika.......... :lol: Ik heb in mien heufd dat we dan dat Mannetje een dag of 34 aan de praat moesten houden en meestal zo "rond de Kaap" waren we redelijk ingeslingerd in de routine van " potje doen- wachie looop'n- tukkie doen- happie van de Chef- potje doen- wachie doen enz. enz." Er staat mij bij dat we de meeste muziek uit die kar kregen als die boot een beetje in de kop lag. Later werkte dat met m'n Aldebaran zeilboot ook zo onderweg van Werkendam naar Woudrichem tegen strooms op de Merwede, ging de hele familie op de kop zitten en stuurde ik met een enkel lijntje over BB met en vrij strakke dikke elastiek aan SB op de helmstok. Dan lichtte die "Aeolus" z'n kont een beetje op en begon dat 2 cylinder Albin karretje zachies zuchten en gingen we MERKBAAR harder lopen. Die ouwe schuurdeur van een aangehangen roer had geen moeite om de hele handel op koers te houden............Albert had dat neem ik aan OOK wel uitgevogeld met z'n Aldebaran, als je dat scheepie met die weggeveegde kont IN de kont liet liggen was ie NIET vooruit te branden. :lol:

Zo rond Tristan da Cunha was het meestal wel "een doossie na de wacht" :lol:geworden en kwam de dagdienst even Goeie morgen zeggen en ook om te horen hoe het met de sprinkhanen in Australie ging :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door jandezeeman »

Dat systeem met die richtingaanwijzer heette het Vreugendenhil patent.
Het idee op zich was zo slecht nog niet.
Zonder pijl: Stel er komt een tegenligger aan. Dan is het normaal beide een beetje SB uit en niets in de weg.
Met pijl: Nu zet jij de richtingaanwijzer naar SB, met het idee om SB uit te gaan.
Die tegenligger ziet een pijl, die pijl staat naar BB, dus ik moet BB uit.
Dus jij SB uit en hij BB uit, de gevolgen laten zich raden.
Het zou kunnen werken, maar dan moet iedereen wel meespelen.
Ook de W-kerken van de VNS waren er mee uitgerust, maar zijn volgens mij kort na de oplevering, al buiten werking gesteld.

Gr,

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Meestertje »

De huidige techniek van oa.de VHF,AIS ARPA en GPS zou het makkelijker moeten maken, om te communiceren en identificeren...
Toch weten de nautici elkaar nog steeds aan te varen.
Dit zal altijd wel zo blijven :cry:
Teveel info is dus ook weer niet goed :P
Machinare nesse est!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De vraag wanneer de navigatielichten werden ingevoerd, wordt HIER beantwoord.
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Wie weet ?

Bericht door Albert »

Albert had dat neem ik aan OOK wel uitgevogeld met z'n Aldebaran, als je dat scheepie met die weggeveegde kont IN de kont liet liggen was ie NIET vooruit te branden
Klop helemaal Harry, ook onder zeil. Op de "lange strek" op het IJsselmeer, met de autopilot op de helmstok, gingen we soms met een glaasje ranja en de handheld GPS, voorop in het zonnetje zitten "gissen binnenboord". En bij 4 bft. met een SOG van ca.5' scheelde dat iets van 0,3'.

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"


Plaats reactie