Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de reacties.
Wat het document betreft: er staat wel wat in, maar het zal even duren voor ik het hele bestand doorzocht heb.
Het zijn immers 2402 blz. :roll:

Ik meen me echter te herinneren dat er ergens achter in een boek een tabel met een dergelijk overzicht staat.
Ik kan er echter niet meer opkomen in welk boek. In mijn kast staat het niet.
Is het een hersenschim?
Van de week maar eens in de kast bij mijn zwager gaan zoeken.......

pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door pieter53 »

In Schepen onder Stoom van v. Oosten vond ik:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(misschien niet geheel terzake doende maar beter iets dan niets).

In genoemd document (De Gids nr. 40)
Afbeelding
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Wie weet ?

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ja Jan en Harrie,die ''ouwe jongens krentenbrood'', mentaliteit van de TOEN nederlandse kustvaart,is niet te vergelijken.met de GHV.Zoals bij binnenkomst in rotterdam,...zegt oom kapitein tegen mij. ik ga ff naar groningen. en nu even vlug onder de douch en verkleden... hou jij de eventueele oplopers ff bezig ,de papieren liggen klaar en de fles staat in de koelkast...dus dat deed meestertje gewoon .
Later op de buitenlandse GHV schepen ook een gemoedelijke sfeer,dus ik heb gelukkig dat gedoe op de nederlandse cristelijke grote omvaart niet mee gemaakt,maar wèl geproefd,als walport filmruiler, bij verschillende gelegenheden. :shock:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
louis holleman

Re: Wie weet ?

Bericht door louis holleman »

Wat ik me dan toch tussen () ff afvraag is: waar lag nou feitelijk de grens tussen GHV en KHV? Ik kan me van vroegah iets herinneren dat bij 499 BRT je officieel overging naar GHV. Later werd dat meen ik de 80m grens. Hoe het nu zit, is me eg onbekend.
Daarnaast had ik nog te maken met een scheiding van schepen waarbij boven 1599 BRT er een telegrafie-installatie alsmede telegrafist moest zijn. Ook ooit, want dat is natuurlijk allang veranderd.
Door die dingen waren in mijn ogen alle bootjes zonder telegrafist "rotkusters" (vrij naar T. Horsten, lees vooral het schitterende verhaal met dito titel uit zijn bundel "Vroeger had je lol".

Door stom toeval heb ik het gros van mijn vaartijd bij wat ik maar noem KHV rederijtjes gevaren. Nou ja... ik begon natuurlijk bij de HAL als groen assistentje met een kwart streep (slechts de buitenmouw en dan nog maar een half streepje), waar ik niet eerder op de brug dorst te komen dan nadat mijn chef had gezegd "de 3e heeft dienst" en daar kon hij het ook wel mee vinden. Stel je toch voor dat je Het Gezag als groentje tegen zou komen? Toen ik dus om een uur of 11 's avonds De Brug betrad had ik minstens 10 minuten nodig om überhaupt IETS te zien, terwijl de 3e mij natuurlijk al vanaf seconde 1 had herkend :mrgreen: "Sparksie, kom maar verder hoor" en ik overal tegenaan botsend maar iets vooruit lopen.
Vervolgens mocht ik zelfstandig bij de KNSM gaan varen, op een bootje van 2800 BRT en nog geen 97.5m lang. Ik monsterde na de test-kustreis aan voor 5 maanden, maar na 2 maanden was de prauw verkocht aan Grieken en kon ik huiswaarts.
Toen kwamen mijn gloriejaren bij R. Buisman. Daarover later meer. Anderhalf jaar, toen was het een beetje gedaan met de leut, vooral omdat we als Ocean Blue onder Liberiaanse vlag met steeds meer Duitsers kwamen te varen.
Vervolgens kwam ik op een 16,000 tons tankertje te zitten waar het ook echt geen Herenmaatschappij was.
Daarna verkaste ik naar Dammers & v/d Heide, bootje van 1966 BRT, 100m lengte maar was Dammers nou eigenlijk een GHV club? In mijn ogen niet.
Toen ik in 1972 voor een jaar bij de RIL terechtkwam (en dan nog op een ex-KPM prauw) moest ik mijn uniform echt uit de mottenballen halen en weer leren in het gelid te lopen :lol: Alhoewel, het viel ook daar nog wel mee.

Tja, de discussie zal altijd wel blijven...
DEZE sparks echter functioneerde maandenlang als matroos z/g, waarbij hij de roemruchte rederij NV R. Buisman's Koninklijke Fabriek van Gebrande Suiker (of woorden van zo ongeveer soortgelijke strekking) op haar vlaggenschip een Kaap Verdiool bespaarde als roerganger.
Dat DEZE sparks achteloos ook nog eens tig uren onbezoldigd als leerling-assistent in de vetloods bevakkeerde om (uiteraard na instructie door gediplomeerde massienissies) gewapend met flashlight en notitieblok temperaturen en drukken te registreren, op lagertjes te voelen dan wel met een schroevendraaier op een lager te luisteren naar ongewenste bijgeluiden; de fameuze 3-cyl Deutz hulpkar in de juiste stand te tornen en daarna met een busje spuitether op te starten, vervolgens generator nummer zoveel op het bord te zetten en generator nummer zoveel eraf te trekken om daarna hulpkar tig tot stilstand te brengen, en passant het luchtvat op druk houdend. Waarmede de dienstdoende WTK op zijn dooie akkertje tijdens diens wacht zijn doktersromannetje uit kon lezen.
Om niet te praten over de uren dat DEZE sparks mee zat te schrapen aan een nieuwe krukaslagerschaal, zo af en toe op zijn kop in het carter hangend om eens te kijken of de pasvorm al ergens op begon te lijken.
Over het aantal meegetrokken zuigertjes zal ik het maar niet hebben, ik heb het ook nooit zo bijgehouden.
En je gelooft het of niet, maar intussen deed ik ook nog het vereiste radiowerk :-)
Dat e.e.a. er toch ook toe leidde dat je met je uitgelopen omvormertje de trappen af naar het hok van de elek kon lopen, die vervolgens de volgende dag triomfantelijk weer bij jou op bezoek kwam en het ding op tafel plantte: "asjeblieft sparks, zo goed als nieuw!" - en je schoof maar weer een half groen doosje bier af.
Teamwork? Eg wel!
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wie weet ?

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Louis,

Denk dat veel dingen die je noemde aan je eigen instelling ligt. Heb zelf eerst ruim 4 jaar bij de HSM als dekjongen,o/g en matroos gevaren. Op de "stroombootjes" ( waren zowel KHV als GHV doch onder de 1600 BRT). Heb daar een kustreis op de Liberiakust gevaren en daar kwam de GHV stijl er al direct uitspringen,vond dit maar een stijve bedoening en was blij dat ik weer terug naar "de kleintjes" gestuurd werd. Na het behalen in '66 van m'n KHV+A en enkele jaren later m'n RTa ben ik bij DvdH gaan varen als 2e stmn etc. Bij DvdH had je toendertijd een "KHV mentaliteit" die ik het best omschrijf als "niet druppelen maar doorpiesen". Dus als er waar dan ook stront aan de knikker was dan sprong je bij en "kein keloel" verder. Heb zelf menigmaal in de m.k. meegeholpen. Ook omdat je er wat van op kon steken en eens zag hoe zo'n motor werkelijk in elkaar zat.Zelf ook eens alleen achter de manouvreerstand op de Missisippi gestaan zodat die hwtk een bakkie kon doen en ze boven helemaal *%!@)&%($# heb staan schelden toen plots de telegraaf begon te rinkelen....er was toch geen verkeer op de rivier!!!...wat zien jullie daarboven in godsnaam allemaal aan het doen en ga zo maar door. Toen ze later "de echte grote" zoals Lanai en Rio Frio kregen liepen ze tegen een probleem aan. Ze hadden geen 1e rangers en mensen met B en C dus die kwamen nu uit de WW vandaan en van die terziele gegane rederijen zoals Blauwpijpers, VNS, Nedlloyd en noem maar op. Deze mensen namen natuurlijk ook hun gewoontes van die ex-rederijen mee dus botste het wel eens,nu druk ik mij heel voorzichtig uit.
Maar ze hadden inderdaad een heel andere stijl dan dat wij gewend waren :roll: . Zo moest eens een 2e stmn eens bij zo'n ouwe komen,die had de avond tevoren tijdens een verhitte discussie met de hwtk
in de bar tegen hem gezegt " wat weet jij daarnou vanaf,fietsenmaker die je bent" de 2e werd door die ouwe te verstaan gegeven dat hij de hwtk GEEN fietsenmaker meer mocht noemen,waarop die 2e prompt zei..Moet ik daarvoor bij U komen, kan die l*l me dat zelf niet vertellen :roll: 8) . Tja,we moesten in het begin erg wennen aan elkaar :mrgreen: . Dammers probeerde de boel later wat meer gescheiden te houden...Wellicht kom ik er later nog op terug want dat KHV-GHV gedoe later toch wel van dichtbij meegemaakt en mij vaak lopen verwonderen over het mentaliteitsverschil.

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wie weet ?

Bericht door K.Brouwer »

Per abuis 2x geplaatst.Krijg de 2e zelf niet weg.Zou de moderator er hem voor mij willen verwijderen? Alvast bedankt.

Groeten,K.Brouwer

Ahoy Koert,
Is geregeld.
Groetjes Ruud
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

daar kun je straks weer makkelijk met je BMertje onderdoor
DAT heppik in 2010 al gedaan Bert! :lol: het ging allemaal goed :-D

En uuh wat betreft de bovenstaande discussie ............vroegaah kwam dat geneuzel ook wel op, en heb er toendertijd wel het mijne aan bijgedragen...........terug kijkend blijft het natuurlijk een feit dat " Onze Lieve Heer het Licht heeft gemaakt en WIJ het aanhielden" aldus Hwtk. J.van P. R.I.P. :mrgreen:

FEIT blijft dat ik zomaar een hele straal namen kan bedenken van allerlei stuurlieden en zelfs sparkies :mrgreen: waar ik goede herinnenringen aan heb EN bijzonder jofel mee heb gevaren...........af en toe kwam je een halve zool van een sokkenwasser tegen maar " wie dat dan ook was" DIE hielden het op de Reuzen van Heusden meestal niet lang vol en ik denk dat ik ze op de vingers van een hand kan tellen en dan nog vingers overhou....( DUS op het wereldgebeuren maakte dat weinig uit!)

KB noemt dat de D&vdH mentalitiet van niet druppen maar doorpiesen......nou dat was " uit het leven gegrepen" op de Reuzen van Heusden......geloof me maar.

Wat het " meebuffelen in de MK" heb ik dan kennelijk op de verkeerde schepen gevaren ik kan me slechts heeeel vaaag een -1- situatie herinneren in ontiegelijk slecht weer Zuid van Tristan da Cunha en de kar plat!

Als ik nu na bijna 50 jaar in de scheepvaart ( & associated bisnis) terug bekijk dan komt de 20% van die tijd " zuigertrekkende en varende" :lol: er zonder lang wikken en wegen achtermekaar als nummer 1 uit......opgedane ervaringen etc. etc. spelen een grote rol, maar in mijn ogen waren het de kerels die me wat leerden en waar je mee werkte DE doorslaggevende factoren voor deze kijk op de zaak.( OOK de sokkenwassers af en toe, waar je TOCH wel mee moest werken!)

Ik heb het vandaag nog tegen een " buitengewoon intelligent en accademisch ZEEER beleerd persoon" verteld ( hij vroeg me om hem die ervaringen van toen te schetsen!) als volgt verteld:

" It put me in business for the rest of my life!"

EN heeft er sterk en positief aan bijgedragen dat die " ervaring en opleiding" o.a. me de kans gaven om in een vreemd land, ver van huis, de vliegtuigtrap af te lopen en " de kost goed te kunnen verdienen"..inclusief een stukkie worst voor de hond :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: in de belangstelling

Bericht door jdbvos »

Ik breng ff een intussen oeroud topic ff trug "in de belangstelling" met een vraag....
Op StS staat een bootje, waar bij staat "Unknown Woermann ship".......
Ten eerste lijkt het mij niet een Duitse vlag, maar een 'Nederlandsche' , maar dat kan gewoon gezichtsbedrog zijn, natuurlijk..... :roll:
Maar met alle expertise op dit onvolprezen forum, MOET het toch een centje van een fluit zijn dit enigma tot klaarheid te brengen....tóch ??
Hier is het betreffende (hele mooie, vind ikzelf...) schip:
Bijlagen
Woermann_Steamer_unknown2x_Number-1.jpg
Woermann_Steamer_unknown2x_Number-1.jpg (46.69 KiB) 1704 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

Dag Jan, wat dacht je van onderstaande?
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Hallo Allen !
Ja, die Alexandra had ik ook gevonden, maar dat is ze niet....
Het "rederij-uiterlijk" is wel hetzelfde, net als de schoorsteen...maar achter de brug is de zaak heel anders.....
Ik heb in mijn "Woermanbotenfotocollectie" (3 x woordwaarde :lol: ) geen match met deze....
De Gertrud Woerman (1907) komt close, maar vlgs mij is het voorruim langer.....
Is natuurlijk ook niet zo héél belangrijk, maar ik zie toch graag een naam bij een foto....
Ach: een gezamenlijk zoekactie hier....: altijd leuk ! :-D
Oost, west...ook best


Plaats reactie