Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jan stolp »

Een "kennis"van mij (vriend van vriend)heet Regina,haar vader was ooit kaptein van de Regina en heeft zijn dochter daar naar vernoemd.(zomaar even een weetje.)
Groet Jan

g.h.hagels

Re: Wie weet ?

Bericht door g.h.hagels »

Hallo Dita (Martin),

Die naam zegt mij zo 1 2 3 niets of het moet een machinist uit
Delfzijl zijn geweest. :?:

Vr Gr Gerrit H Hagels.
Huib van Vliet
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2010 09:06

Re: Stoomsleepboten gebouwd door De Groot & van Vliet

Bericht door Huib van Vliet »

Beste mensen,
toevallig las ik vanavond op het forum dat er eind 2012 / begin 2013 hier een discussie was gevoerd over de sleepboten van Piet Smit Jr, gebouwd in 1921.
Het betrof o.a. de RUSLAND en GRIEKENLAND.

Misschien als heel late aanvulling op die discussie:
Zowel de FINLAND, de RUSLAND en de GRIEKENLAND zijn als casco gebouwd door De Groot en van Vliet te Slikkerveer in 1921 en vervolgens afgeleverd voor definitieve afbouw aan P.Smit Jr.
Bij De Groot en van Vliet hebben ze de volgende bouwnummers ontvangen:
- 79 ( FINLAND)
- 80 ( RUSLAND)
- 81 ( GRIEKENLAND)

Vriendelijke groet,
Huib van Vliet
Ridderkerk
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Bedankt voorde aanvullingen Huib, staat genoteerd.
Leidt dit nog eens tot een boek over de geschiedenis van de Groot & van Vliet ?.
Ik ben best wel nieuwgierig.......... :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Roy schreef:Leidt dit nog eens tot een boek over de geschiedenis van de Groot & van Vliet ?.
In augustus 2010 schreef Huib van Vliet HIER...
Op dit moment schrijf ik een boek over de Scheepswerf De Groot & van Vliet in Slikkerveer, opgestart door mijn grootvader in 1910. Er bestaan gelukkig nog heel wat foto's van schepen die daar gebouwd zijn of voor reparatie zijn geweest. Een groot gedeelte daarvan is in de Oudheidskamer Ridderkerk aanwezig.
Een boek schrijven is niet niks, vooral niet als daar veel research voor nodig is, dus het zou me niet verbazen als dat nog steeds niet klaar is. Het komt er vast wel.

In datzelfde bericht schreef hij ook iets over copyrights dat ik van harte onderschrijf, maar dit terzijde.
zeehond

Re: Wie weet ?

Bericht door zeehond »

mijn ouwe bootje was ook bij de groot en van vliet gebouwd in 1923 als economie voor de leeuw van weenen
Bijlagen
Image (43)sslb schelde.jpg
Image (43)sslb schelde.jpg (120.21 KiB) 3472 keer bekeken
Mariner (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Ken uw klassiekers heren. Ken uw klassiekers! :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

De GROOT Van VLIET

Er zijn legio tekst berichten te vinden.
Groot Vliet001 met op achtergrond een schip.jpg
Groot Vliet002 Buffel.jpg
Groot Vliet003 Anita Smit.jpg
Groot Vliet004 Andrea Smit.jpg
Grtn @Allen
n.redbull

laad-ramp op zeeschepen

Bericht door n.redbull »

Ik zie soms oude zeeschepen langs varen met een hele kleine laad-ramp achterop het schip. Nu heb ik ooit van iemand gehoort dat er een tijd was dat schepen dat lieten plaatsten ivm iets...maar nu weet ik niet meer waarom..was het nou goedkopere tax??liggeld??? andere eisen?? suezkanaal passage goedkoper??? Ik weet het niet meer maar er was wel wat waarom men deze lieten plaatsen. Weet iemand hier antwoord op???

mvg
Willem Ruys

Vraag over Vroeger 1870-1879

Bericht door Willem Ruys »

Hallo,
Via het scheepvaartmuseum werd ik verwezen naar dit forum omdat ik sinds kort in het bezit ben van een jas van de SMN.Het gaat om een boernoes(kapitein der mariniers)maar dan korter en zonder muts.
In de hals staat Nieuwe diep en op de achterkant van de zilverkleurige grote knopen staat F. Becker Amsterdam
Ik heb er een idee over SMN was gevestigd in nieuwe diep van 1870 -1879. Na 1875 werd de boernoes al niet meer gedragen.Daarom denk ik dat de jas gedragen is door de kaitein van een marineschip van de SMN.Welk marineschip was van SMN in deze periode..Zr Ms Koning der Nederlanden? alle suggesties zijn welkom en alvast dank aan degene die aandacht wil besteden aan mijn vraag over dit geweldige stuk geschiedenis.

Groeten Willem Ruys


Plaats reactie