Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Allen

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen » 29 aug 2019 15:31

SMID -School Militaire Inlichtingen Dienst te Harderwijk
Laatst gewijzigd door Allen op 05 sep 2019 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtn @Allen

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 29 aug 2019 15:36

Marine of Militaire Inlichtingen Dienst; we bedoelen hetzelfde. Officieel heette het de Marid en een voormalige hoge jongen ervan, Wies Platje, heeft er enkele boeken over geschreven. "De Marid van binnenuit belicht" als eerste en in 2009 verscheen "Een zee van geheimen", uitgeverij Boom onder ISBN 978 90 8506 952 2. Als het nog te krijgen is, je leest het met rode oortjes 8)
Als ik het goed begrepen heb recruteerden ze vooral mensen van de Marine Reserve. Ouwes daarvan mochten een ankertje in de witte baan van het rood-wit-blauw aan boord voeren.
Een oud-collega van me is ooit ook benaderd voor fotografie, toen ie een reisje naar China maakte, wat toen ook nog gewoon "dicht zat". Zelf ben ik diverse reisjes naar Tuapse - Zwarte Zee geweest maar kennelijk was dat niet interessant voor hun (ze hadden al moeite genoeg met die Georgiers zelf daar).
Louis

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 29 aug 2019 23:51

Wie weet waar en wanneer deze foto van Ms. SERVUS is genomen?
1871-bm-060-ms-servus-1938_jpg.jpg
1871-bm-060-ms-servus-1938_jpg.jpg (103.18 KiB) 2795 keer bekeken

HoutMoet,
Zeepaardje.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 30 aug 2019 19:38

Helemaal zeker ben ik er niet van, maar dat gebouw rechts is volgens mij in Delfzijl, en dan moet dit de oude sluis (tussen Farmsum en Delfzijl ongeveer) zijn.... Maar ik herken de reling van de sluisbrug niet.
Aan de linkeroever is dan Farmsum, waar oa het bedrijf van Paul Dinges is gevestigd...
https://www.facebook.com/ouddelfzijl/vi ... 536793425/

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 31 aug 2019 09:12

1887-bm-076-ms-servus-1938_jpg.jpg
1887-bm-076-ms-servus-1938_jpg.jpg (78.94 KiB) 2648 keer bekeken

1948, proefvaart na het plaatsen van een nieuwe motor.
Of toen ook de twee masten zijn vervangen door een mast in het midden, weet ik niet zeker.

Gr. Zeepaardje.

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 31 aug 2019 19:22

We hadden al een schilderij van MS. SERVUS geschilderd door K. Koster.
Vinden we bij toeval een tweede exemplaar.

Wie herkent het schoorsteen embleem?

SERVUS K.KOSTER (2)A.jpg
SERVUS K.KOSTER (2)A.jpg (206.33 KiB) 2555 keer bekeken

Servus K.Koster schoorsteen embleem (A).jpg
Servus K.Koster schoorsteen embleem (A).jpg (210.84 KiB) 2555 keer bekeken

HoutMoet
Zeepaardje.

Allen

Bericht door Allen » 01 sep 2019 21:02

SERVUS

Had ook als manager:

Date/Name Ship 1956-09-25 SERVUS
Manager: W.B.W. Lyle, Leith, Great Britain
Eigenaar: Enid Shipping Co. Ltd., Leith, Great Britain
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Grtn @Allen

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 02 sep 2019 21:40

Hallo Allen,

Dat klopt wat je schrijft.
Maar op het schilderij is de SERVUS toen het nog van Buisman N.V. uit Zwartsluis was.
Toen voer het onder W.H. James & Co, maar die hadden, bij mijn weten geen eigen schoorsteen embleem.

HoutMoet,
Zeepaardje.

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 07 sep 2019 16:11

Als er op de schoorsteen van Ms. SERVUS, in het kenmerk de letters: CJD staan, welke maatschappij of charter kan dat dan zijn?

Gr. Zeepaardje

Allen

Bericht door Allen » 17 sep 2019 12:01

Wie weet...

Bij het zoeken in scheepstijdingen kom ik regelmatig het "waterwaypoint" BISHIPROCK tegen.
Nu heb ik even gezocht op het www, maar ik kan het niet zo snel vinden.

Bishiprock001.JPG
Bishiprock001.JPG (22.66 KiB) 1955 keer bekeken
Grtn @Allen

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh » 17 sep 2019 12:38

Ik denk dat Bishop Rock ( vuurtoren w van Cornwall) wordt bedoeld. Een bekende vuurtoren.

Grt.

Klaas

Drentenier

Bericht door Drentenier » 17 sep 2019 12:41

Allen,

Het moet hier gaan over Bishop Rock, de vuurtoren ten WZW van Land's End.
Bishop Rock.PNG
Bishop Rock.PNG (415.28 KiB) 1920 keer bekeken
Groet,
Hans

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 17 sep 2019 14:37

Weer een typisch verschijnsel van iets klakkeloos van een ander overnemen.
De eerste maakt een zg. typo, in plaats van Bishop Rock werd er Biship Rock geschreven of getypd. De rest van de kudde (die nog nooit ergens van heeft gehoord) neemt dat letterlijk gewoon zo over.
De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden. Je kreeg in de krant niet automatisch de meldingen van alle schepen, je moest zelf een bepaald schip aanvragen.
Als sparks kon je dat ook wel een beetje sturen: exotische namen gebruiken in je meldingen. Als jij bv. doorgaf 1200 mijl ZW Rarotonga wist 99 procent echt niet waar je dan zat. Zo gebruikte ik ook wel namen van minder bekende punten op de wereldbol, waarvan ik dan weer wist dat er meerdere waren die doorgaans niet bij elkaar in de buurt lagen. Cocos Islands heb je op meerdere plaatsen :lol:
Mijn chef A. Bakker stuurde in de Golf van Mexico een keer een TR-retje weg met "zoveelhonderd mijl van Casa Pepe", als dat ooit de krant gehaald heeft zullen er misschien nu nog wel mensen zijn die zich afvragen waar we toen uithingen :mrgreen:

PS; heb het nog even nagekeken want van mijn eerste reis heb ik destijds een soort van log gemaakt:
14 november 1968, we vertrokken uit Houston naar New Orleans. Noon psn. was 28.53N 94.00 W, oftewel 63 nm S of Calsasieu Pass en ook (volgens mijn chef) 600 nm N of Casa Pépé.
Als ik nu op Google Earth kijk moet dat ongeveer Paraíso of Puerto Ceiba in Mexico zijn geweest. Provincie (?) Tabasco. In het TR-retje stond volgens mij gewoon 600nm N Casa Pépé. En hij maar grimassen...
Louis

Martinus

Bericht door Martinus » 19 sep 2019 13:37

De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden.
Wie vroeg die schepen dan aan?

Wat me opvalt is dat de scheepsberichten soms grote hiaten hebben en dat er dan een stuk reis helemaal niet in vermeld wordt. Komt dat dan omdat de posities niet werden doorgegeven en wie bepaalt dan of die op een gegeven moment wel, of niet, worden doorgegeven? En aan wie gaf je die dan door, ik neem aan de rederij en of Radio Holland, niet aan de krant zelf.

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 19 sep 2019 14:25

Martinus schreef:
19 sep 2019 13:37
De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden.
Wie vroeg die schepen dan aan?

Wat me opvalt is dat de scheepsberichten soms grote hiaten hebben en dat er dan een stuk reis helemaal niet in vermeld wordt. Komt dat dan omdat de posities niet werden doorgegeven en wie bepaalt dan of die op een gegeven moment wel, of niet, worden doorgegeven? En aan wie gaf je die dan door, ik neem aan de rederij en of Radio Holland, niet aan de krant zelf.
De abonnees van de kranten. Als mijn moeder de posities van het schip waar ik op zat wilde hebben in de krant waar ze een abo op had, moest dat bij de krant aangevraagd worden. Anders kon ze zich mottig gaan zoeken. Hiaten zullen er dus zijn als er zolang geen abonnee de posities van dat schip opvraagt.

Je gaf ook echt niet elke dag posities door. Een TR (positiemelding) deed je meestal alleen als je ook ander verkeer had. Dat kwam vnl. ook omdat je echt niet overal zomaar even verbinding met Scheveningen kon maken.
Daar gingen dus de meldingen naar toe en volgens mij maakte Scheveningen weer een complete daglijst die dan denk ik aan het ANP werd doorgegeven. De diverse kranten plukten daar weer uit wat ze nodig hadden.
Ik denk dat alleen de grote passagiersschepen wel elke dag een melding deden, die hadden doorgaans elke dag wel verbinding vanwege het vele verkeer wat er uit ging en wat binnenkwam, bovendien hadden die schepen doorgaans sterke zenders waarmee het verbinding maken toch wel iets makkelijker was.
Louis

Drentenier

Bericht door Drentenier » 19 sep 2019 14:54

Als mijn moeder de posities van het schip waar ik op zat wilde hebben in de krant waar ze een abo op had, moest dat bij de krant aangevraagd worden.
Klopt helemaal, Louis. Dat deed mijn vader ook.
En ter aanvulling: dat gold niet alleen voor Nederlandse schepen maar ook voor bijvoorbeeld de Liberianen waar ik op gevaren heb.
Groet,
Hans

Plaats reactie