Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie weet ?

Bericht door Drentenier »

Allen,

Het moet hier gaan over Bishop Rock, de vuurtoren ten WZW van Land's End.
Bishop Rock.PNG
Bishop Rock.PNG (415.28 KiB) 2695 keer bekeken
Groet,
Hans

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Weer een typisch verschijnsel van iets klakkeloos van een ander overnemen.
De eerste maakt een zg. typo, in plaats van Bishop Rock werd er Biship Rock geschreven of getypd. De rest van de kudde (die nog nooit ergens van heeft gehoord) neemt dat letterlijk gewoon zo over.
De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden. Je kreeg in de krant niet automatisch de meldingen van alle schepen, je moest zelf een bepaald schip aanvragen.
Als sparks kon je dat ook wel een beetje sturen: exotische namen gebruiken in je meldingen. Als jij bv. doorgaf 1200 mijl ZW Rarotonga wist 99 procent echt niet waar je dan zat. Zo gebruikte ik ook wel namen van minder bekende punten op de wereldbol, waarvan ik dan weer wist dat er meerdere waren die doorgaans niet bij elkaar in de buurt lagen. Cocos Islands heb je op meerdere plaatsen :lol:
Mijn chef A. Bakker stuurde in de Golf van Mexico een keer een TR-retje weg met "zoveelhonderd mijl van Casa Pepe", als dat ooit de krant gehaald heeft zullen er misschien nu nog wel mensen zijn die zich afvragen waar we toen uithingen :mrgreen:

PS; heb het nog even nagekeken want van mijn eerste reis heb ik destijds een soort van log gemaakt:
14 november 1968, we vertrokken uit Houston naar New Orleans. Noon psn. was 28.53N 94.00 W, oftewel 63 nm S of Calsasieu Pass en ook (volgens mijn chef) 600 nm N of Casa Pépé.
Als ik nu op Google Earth kijk moet dat ongeveer Paraíso of Puerto Ceiba in Mexico zijn geweest. Provincie (?) Tabasco. In het TR-retje stond volgens mij gewoon 600nm N Casa Pépé. En hij maar grimassen...
Louis
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden.
Wie vroeg die schepen dan aan?

Wat me opvalt is dat de scheepsberichten soms grote hiaten hebben en dat er dan een stuk reis helemaal niet in vermeld wordt. Komt dat dan omdat de posities niet werden doorgegeven en wie bepaalt dan of die op een gegeven moment wel, of niet, worden doorgegeven? En aan wie gaf je die dan door, ik neem aan de rederij en of Radio Holland, niet aan de krant zelf.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Martinus schreef: 19 sep 2019 13:37
De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden.
Wie vroeg die schepen dan aan?

Wat me opvalt is dat de scheepsberichten soms grote hiaten hebben en dat er dan een stuk reis helemaal niet in vermeld wordt. Komt dat dan omdat de posities niet werden doorgegeven en wie bepaalt dan of die op een gegeven moment wel, of niet, worden doorgegeven? En aan wie gaf je die dan door, ik neem aan de rederij en of Radio Holland, niet aan de krant zelf.
De abonnees van de kranten. Als mijn moeder de posities van het schip waar ik op zat wilde hebben in de krant waar ze een abo op had, moest dat bij de krant aangevraagd worden. Anders kon ze zich mottig gaan zoeken. Hiaten zullen er dus zijn als er zolang geen abonnee de posities van dat schip opvraagt.

Je gaf ook echt niet elke dag posities door. Een TR (positiemelding) deed je meestal alleen als je ook ander verkeer had. Dat kwam vnl. ook omdat je echt niet overal zomaar even verbinding met Scheveningen kon maken.
Daar gingen dus de meldingen naar toe en volgens mij maakte Scheveningen weer een complete daglijst die dan denk ik aan het ANP werd doorgegeven. De diverse kranten plukten daar weer uit wat ze nodig hadden.
Ik denk dat alleen de grote passagiersschepen wel elke dag een melding deden, die hadden doorgaans elke dag wel verbinding vanwege het vele verkeer wat er uit ging en wat binnenkwam, bovendien hadden die schepen doorgaans sterke zenders waarmee het verbinding maken toch wel iets makkelijker was.
Louis
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie weet ?

Bericht door Drentenier »

Als mijn moeder de posities van het schip waar ik op zat wilde hebben in de krant waar ze een abo op had, moest dat bij de krant aangevraagd worden.
Klopt helemaal, Louis. Dat deed mijn vader ook.
En ter aanvulling: dat gold niet alleen voor Nederlandse schepen maar ook voor bijvoorbeeld de Liberianen waar ik op gevaren heb.
Groet,
Hans
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Als mijn moeder de posities van het schip waar ik op zat wilde hebben in de krant waar ze een abo op had, moest dat bij de krant aangevraagd worden.
Ten eerste: dank voor de info!

Ik kan me voorstellen dat je niet iedere dag meldt, alhoewel ik wel vermoed dat je iedere dag contact met het kantoor had. Maar, op sommige reizen ben je zo'n schip ineens helemaal kwijt en op andere reizen wordt het in geen enkele krant vermeld terwijl het niet aan te nemen is dat er hele gezinnen geen belangstelling hadden voor de positie van een NLs schip in de zestiger jaren.

Maar goed, feit is dat ze er niet altijd in staan.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Nou Martinus, kontakt met je eigen kantoor? Dat was behoorlijk spaarzaam. Binnenliggend zal er best wel eens gebeld zijn maar het meeste zal via de agent ergens zijn verlopen. Kontakt had je eigenlijk alleen maar als er problemen waren. Pas toen ik op booreilanden werkzaam was, was er dagelijks 1 of meer malen kontakt met kantoor, maar dat was in de Noordzee via telefonie niet echt moeilijk.
Een rederij werd denk ik via agenten wel op de hoogte gehouden waar een schip ongeveer moest zitten, volgens mij waren die niet blij met regelmatig kontakt; dat duidde doorgaans alleen maar op problemen.
Louis
Patru (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Patru (R.I.P) »

In de Beeldbank van Wereldoorlog II kwam ik deze foto tegen met nummer 162282.
Het bijschrift vermeldt dat het een Rode Kruis activiteit betreft in de periode 1946-1947.
Herkend iemand dit of weet hier inhoudelijk iets over? Ik kan (nog) niets over dit merkwaardige vaartuig vinden.

Rode Kruis 1946-1947 nr 162282.jpg
Rode Kruis 1946-1947 nr 162282.jpg (77.18 KiB) 1127 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

Das een landingsvaartuig uit WW II, een zelfde type dat bij de bevrijding van Terschelling op
29 mei 1945 gebruikt werd, met als aanduiding "Jaffa Force LCT 2188" (Landing Craft Tank).
Misschien heb je hier iets aan.
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja, bedankt.
Wel een goed aanknopingspunt om verder te zoeken.
Groet, Paul G.


Plaats reactie