Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Dat valt me dan dik mee Gert.
Ergo; deze capaciteit had ik nooit verwacht !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door TBH »

De Nedlloyd van Neck(later PONL Houston) had ook zo'n een Liebherr kraan met 2 scharnierpunten t.b.v. containers
Dit gaf als voordeel dat na ophijsen van een container er recht van BB naar SB en vv gegaan kon worden.
Had daardoor ook een grotere reach buitenboord.
Kraan machinist hoefde alleen naar BB of SB te bewegen, hoeksturing(2x) deed de rest
Wat dit in het geval van de bulklading voor voordeel heeft weet ik niet.
Nedlloyd Vanneck1.jpg
Nedlloyd Vanneck1.jpg (102.01 KiB) 936 keer bekeken

ponl-houston-ml-210804.jpg
ponl-houston-ml-210804.jpg (190.69 KiB) 936 keer bekeken
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof »

Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wie weet ?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Dank Leo voor de Links.
Het is dus de ORE FABRICA, een omgebouwde Tanker t.w. de SEA DUCHESS van 1993

+
ORE_FABRICA.jpg
ORE_FABRICA.jpg (41.82 KiB) 1800 keer bekeken
+
Het verhaal gaat dat het schip tot - transport shipment vessel - omgebouwd is, omdat er een tijd
is geweest dat China de grote ValeMax 400.000 tonners niet toe liet tot hun havens.
Deze werden dan gelichterd bij de Philippijnen.
Later, weet ik wel, bouwde China zelf ook van die 400.000 tonners en zal het verbod wel opgeheven zijn.
De ORE AFRICA is in 2018 gesloopt te Alang India.
+
ore fabrica - subic bay  philippines.jpg
ore fabrica - subic bay philippines.jpg (68.49 KiB) 1800 keer bekeken
met langszij de BAOSTEEL EXPEDITION en de VALE MALAYSIA
+
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Gert Schouwstra »

TBH schreef: 30 okt 2019 21:26 Kraan machinist hoefde alleen naar BB of SB te bewegen, hoeksturing(2x) deed de rest
Wat dit in het geval van de bulklading voor voordeel heeft weet ik niet.
Het grote voordeel is de lineaire beweging, waardoor de grijper niet gaat draaien en slingeren. Vergelijk de werking met een grijper onder een portaalkraan. Een lineaire beweging levert een relatief hoge snelheid op. Daarom noemen ze dit type dus een "high speed crane".
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door TBH »

Gert, Dank voor de info

Thomas
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof »

Goeie morgen.jpg
Goeie morgen.jpg (10.98 KiB) 1710 keer bekeken
Allemaal

Ik heb de vraag over de kranen van Liebherr door gestuurd naar Liebherr Nederland
En ik kreeg heel netjes dit antwoord van hun (ik verwachte het eigenlijk niet :oops: dat ik dit zou krijgen)


Hallo Leo,

Dit type kraan is een MPG – een dubbel schanierende kraan ontworpen voor transhippers.
Liebherr heeft er 20 stuks van gebouwd tot nu toe en er staan er nog 2 op de pijpenlegger Solitaire van heereme.
Jouw foto is de Anna oldendorgg van rederij Oldendorff in Duitsland, welke er ook nog 3 op de Isken heeft staan welke in Turlije bij een power centrale kolen overslaat van grote capesize schepen in barges.
Ik denk eigenlijk dat de Anna oldendorff nog steeds in bedrijf is,. Hij ligt momenteel in Dubai ( Sharja).

Under long-term CoA’s, we transport iron ore from Brazil, Canada and Norway in Capesize vessels to an anchorage 40 km offshore Abu Dhabi. We use the 88,000 tdw transloader MV “Anna Oldendorff”, to unload the Capesize vessels offshore with her 3 x 50 mt side-mounted Liebherr MPG cranes with hoppers, conveyors and boom. Four 13,400 tdw self-propelled barges transport the ore 50 km from the “Anna Oldendorff” to the steel mill jetty in the Musaffah channel, where it is self-unloaded dust-free into the jetty hoppers.
Our Abu Dhabi based subsidiary OLDENDORFF CARRIERS Transshipment L.L.C, also performs offshore lightering of iron ore for clients in Bahrain, Saudi Arabia and Qatar. In deep water, our Transloaders lighter 50 – 80,000 mt from Capesize bulk carriers. Both the Cape and the Transloader then proceed to the port with a permissible draft, where they unload the iron ore.
Vessels used in the Gulf include: “Alfred Oldendorff” and “Antonie Oldendorff”, two 94,000 tdw eco Transloaders, which were built at Yangzijiang in China in 2015. They feature 3 x 52 mt MacGregor cranes with 45 m outreach, Emstech belts, two boom conveyors, bow/stern thrusters, 7,500 kw aux engines, 40 person accommodation and a dust collection system. The newbuildings are supplemented by other Transloaders from time to time.


www.oldendorff.com/pages/transshipment/arabian-gulf

vertrouwende je hiermee van dienst te zijn geweest.


With best regards,
Arie Punt
Sales Manager

Liebherr Maritime Benelux B.V.
Beeldschermweg 2
3821 AH Amersfoort
Netherlands
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Mooi stukkie werk Leo !.
Bedankt voor de gedane moeite.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof »

Geen probleem Roy

Maar misschien dachten ze bij Liebherr wel dat ik een kraan wil aanschaffen
016ae3153e6574c8748d52058a3bbb83.jpg
016ae3153e6574c8748d52058a3bbb83.jpg (1.31 KiB) 1545 keer bekeken
Kijk van de week wel naar de brievenbus, voor folders !
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wie weet ?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Liebherr kranen
Leo, toch kan ik die foto van die liebherr kranen niet terug vinden bij die link van Oldendorff
En in deze ook niet, maar hier staan nog kranen op bij de verbouwing van de Tete Oldendorff
https://www.oldendorff.com/news/convers ... ransloader
Op onderstaande foto zijn ze wel zichtbaar
+
E.-Oldendorff-Double-banking-2.jpg
E.-Oldendorff-Double-banking-2.jpg (83.84 KiB) 1473 keer bekeken
+
Nette mensen daar bij Liebherr, die nieuwsgierigen zo behandelen.
En jij ook nogmaals bedankt.


Plaats reactie