Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
hondasevenfifty
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door hondasevenfifty »

Het werd wel degelijk gebruik uit voorladers , natuurlijk zal de canon ball in een betere ,rondere dus beter passend staat moeten zijn dan die we op de foto zien.
Ik heb eens gezien in Bourtange dat ze een prop kanten ook zeker 250 meter wegschoten, voor vermaak van de omstanders.

http://www.dutchartefacts.nl/index.php/nggallery/image/kanonskogels-1-van-3?page_id=2547
27325054_2.jpg
27325054_2.jpg (72.92 KiB) 977 keer bekeken
Chain shot
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigationJump to search
For the video game ChainShot!, see SameGame.

French chain shot
In artillery, chain shot is a type of cannon projectile formed of two sub-calibre balls, or half-balls, chained together. Bar shot is similar, but joined by a solid bar. They were used in the age of sailing ships and black powder cannon to shoot masts, or to cut the shrouds and any other rigging of a target ship.[1]

When fired, after leaving the muzzle, the shot's components tumble in the air, and the connecting chain fully extends. In past use, as much as six feet of chain would sweep through the target. However, the tumbling made both bar and chain shot less accurate, so they were used at shorter ranges.[2]

An example of bar shot

Chain shot salvaged from the Swedish warship Vasa which sank in 1628
Chain shot was sometimes used on land as an anti-personnel load. It was used by the defenders of Magdeburg in May 1631 as an anti-personnel load, which, according to counselor Otto von Guericke, was one reason for the extreme violence of the victorious attackers.[3] It was also used against Parliamentarians in the first English Civil War,[4] against the 76th Highlanders in India in 1803,[5] by the French against the Dutch at the Battle of Waterloo,[6] and by Union troops at the Battle of Gettysburg in the American Civil War.[7]

The military usefulness of chain shot died out as wooden sail-powered ships were replaced with armored steam ships—first among navies, and then among commercial fleets—which do not have rigging to serve as proper targets for chain-shot. Additionally, the conversion of naval armament from smoothbore, muzzle loaded, black powder cannon to rifled, breech-loaded guns further slowed the production of new chain shot ammunition; the chain would damage barrels (degrading maximum range, and further degrading effective range by degrading accuracy), and the new breech loading guns and their ammunition were meant to be effective against armored vessels as well as wooden sailing vessels.

In modern times, the effect is replicated in shotguns with the use of bolo shells, a pair of slugs connected by a strong wire. They are banned in several jurisdictions, including Florida[8] and Illinois.[9]
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

v+d

Bericht door v+d »

Ja, die kogels die je nu laat zien dat zijn de juiste of goede maar zoals je ziet zit er geen beugel om gesmeed.
Ik denk dat de getoonde kogel eerder gebruikt is om gevangenen tam te houden, met zo'n ding aan je hoeven spring je niet snel even over een muurtje.

jdbvos
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Ik sluit me ook bij Henk en Jan aan: da's iig géén kartets... Dan idd eerder een arrestanten-enkelbal....
Gebruiken ze nu nóg: niet meer als gewichtige bal, maar nu middels gps-electronica....

Zouden ze nu vaker moeten toepassen: corona-besmette personen gedurende hun besmetting isoleren en uitrusten met zo'n moderne enkelbal, en niet-besmet-NL weer de vrijheid geven van het pre-coroniale tijdperk...
Maar wie ben ik...?
Oost, west...ook best

roy

Bericht door roy »

We zien op foto's nogal eens Duitse tankers voorbij komen.
Ik doel op de tankers van Carl Büttner, met een C. en B in een vlag op een gele schoorsteen.
Er betstaat echter ook een rederij die German Tankers heet en precies dezelfde kleuren hanteert alleen de letters G. en T. in het schoorsteen vignet heeft staan. Ik kan echter nergens een link tussen deze twee rederijen vinden !?.
Wie kan hier meer over vertellen ?.
B.V.D.,
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Roy, de enige overeenkomst is de gele ondergrond van de schoorsteen, verder kan ik niets vinden.
Carl Buttner.jpg
Carl Buttner.jpg (41.32 KiB) 695 keer bekeken
German Tanker.jpg
German Tanker.jpg (32.58 KiB) 695 keer bekeken
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

peter arendz

Bericht door peter arendz »

Moi Roy,
Volgens de Duitse wikipedia is German Tanker Shipping in 1998 afgesplitst van Carl Büttner, zie https://de.m.wikipedia.org/wiki/German_Tanker_Shipping
Vriendelijke groet,
—-Peter.

roy

Bericht door roy »

Gert en Peter hartelijk dank voor het meedenken en corrigeren.
Ik had glashard beide vloten aan foto's bij Carl Buttner opgeslagen. Ik vond het al vreemd dat er twee naamsystemen gehanteerd werden !?. Welnu, weer wat geleerd op gebied van de Duitse koopvaardij waar ik sinds een paar jaar pas in geïnteresseerd raakte. :!: :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Allen

Bericht door Allen »

Saint Clair River (grens rivier Canada - USA)

De St.Clair River heeft een dediet van 5200 m³/s (waterverplaatsing)
Als ik mij de stroomsnelheid van het water nabij de Blue Water Bridge
bij Port Huron (USA) / Sarnia (Canada) herinner was de stroming aan de behoorlijk sterke kant.

VRAAG:

Heeft iemand enig idee wat bij benadering de stroomsnelheid van het water is,
bijvoorbeeld m/sec.
Ik weet dat de breedte en de de diepte van het water bij de berekening van belang is.

St. Clair River001.JPG
St. Clair River001.JPG (110.41 KiB) 481 keer bekeken
Grtn @Allen

jdbvos
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Wie weet wat voor olie er in een typhoon-(lucht)hoorn moet.... Ik meende die olie die ook in compressoren moest, maar ik weet het niet meer....

Neeffie heeft de Dieze gekocht, en zet die typhoon daar misschien wel op :D Dáár blaas je eg wel een brugje mee open... :lol:
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.42 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.42 (1).jpeg (132.41 KiB) 266 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.42.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.42.jpeg (102.84 KiB) 266 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.43 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.43 (1).jpeg (120.01 KiB) 266 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.43.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.43.jpeg (109.78 KiB) 266 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.44.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-08 at 18.32.44.jpeg (114.83 KiB) 266 keer bekeken
Daisy.jpg
Daisy.jpg (73.86 KiB) 234 keer bekeken
Oost, west...ook best

Meestertje

Bericht door Meestertje »

Hoi Jan,
Voor Sperre luco's wordt als minerale olie bv Shell corena P68 aangeraden, synthetisch veelal een 100 gradatie.
Mvg Meestertje
Machinare nesse est!

Plaats reactie