Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Nee hoor Roy: ik wordt eind dit jaar 67, hoop ik.... (bouwjaar 1952, kiellegging en stapelloop)
dat maakt mij 'het broekie', vrees ik...
Maar het is met die leeftijden nét als met de 'rangen&standen': voor de geschiedschrijving is dat allemaal niet meer belangrijk.
Belangrijk is, dat al die kennis, terminologie, en verhalen van al die rangen&standen, bewaard blijven. Ik betreur dat ik, en de meesten van ons, niet de gave van Theo hebben om alles in de juiste tijdlijn én in de juiste bewoordingen op papier te zetten....
Maar in de Anneke Dotes, die wij hier allemaal hebben neergepend, zal de naoorlogse vaart toch bewaard blijven, van sommigen zelfs de oorlogsvaart.
Dus mannuh: zolang de grijze massa en de vingergewrichies het toelaten: BLIJF OP DIE SLAGLETTERBAK (=toetsenbord) TIMMEREN !
Wat schrijft, dat blijft !
Musea, bibliotheken en boekenkasten getuigen daarvan.
Je hondje, bijvoorbeeld, gaat met enige zekerheid te stellen, nooit "De memoires van Fikkie" schrijven... Alhoewel ik dat zeer zeker zou gaan lezen !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wie weet ?

Bericht door Breeze »

Foto gevonden:

Afbeelding

Maar het is geen c.z. maar een sleephopperzuiger. K.l. 1968, t.w. 1969. Wel een mooie, vind ikzelf.
En hier een beschrijving van het schip uit de tijd dat we goede vriendjes waren met Irak. Met de Hillah is het minder goed afgelopen: "ligt half gezonken naast de vaargeul bij Umm Qasr". Dat zal wel tijdens één van de vele oorlogen daar zijn gebeurd.

Adri
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Ik weet het nog als de dag van gisteren dat de "Hillah" opgeleverd werd.
Een hopperzuiger die op stoom draaide !. Dat was toch een voorbij station !?. Het bleek dat de watertemperatuur in haar vaargebied te hoog was om voor een goede koeling voor dieselmotoren te kunnen zorgen. Dat was blijkbaar de reden dat voor een stoom installatie gekozen werd. Wat ik toen ook wel apart vond, een 3 cilinder compound machine. Toen uitgelegd werd dat stoom onder 2 drukken gebruikt werd, was het, ( zelfs voor mij ), duidelijk hoe dit werkte.
Jaren later werd ik door allerlei figuren uitgelachten als ik stelde dat er ook 3 cilinder compound machine gebouwd waren. Tja, als je alleen maar het aantal cilinders telt en dan meent dat dit niet kan...……….. Het blijkt zelfs moeilijk uit te leggen zijn dat er ook 4 cilinder T.E.M. machines waren. Ook dat kon natuurlijk niet...………….
Goed, de "Hillah" was een fraai gelijnd schip en technisch zeer interessant.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Och...op de oude Eemscentrale hadden we ook 1 HD-, 1 MD-, maar 2 LD-turbines....
De stoom expandeert nou eenmaal zoveel....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wie weet ?

Bericht door Breeze »

Mooi dat je je dat nog herinnert Roy. Heb je hem ook nog zien varen? Wat ik van de oude Smit mensen hoorde over de keuze voor stoom was dat die Irakezen als die nieuwerwetse dieselaandrijvingen niet vertrouwden en zich prettiger voelden met stoomaandrijving voor bijna alles. Maar het koelingsargument lijkt me ook heel logisch.

Jouw beschrijving van de armen en benen machines is toch wel een beetje verwarrend. Hier: Compound-stoommachine staat het heel duidelijk beschreven. Dus van compound (2-traps) via triple (3-traps) naar quadruple (4-traps) expansie van de (oververhitte) stoomdruk.

Adri
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wie weet ?

Bericht door peelander »

jdbvos schreef: 08 feb 2019 11:13
Je hondje, bijvoorbeeld, gaat met enige zekerheid te stellen, nooit "De memoires van Fikkie" schrijven... Alhoewel ik dat zeer zeker zou gaan lezen !
Gelukkig niet. Maar met een teckel kan je nooit weten🤔🤔🤔.
Groeten
Jan van der Pluijm
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Dag Adri,


Neen, helaas heb ik de "Hillah" nooit zien varen. Ik denk dat het wel een onuitwisbare indruk op me gemaakt zou hebben...……..

Wat de stoommachines aangaat; ik begrijp je vraag eigenlijk niet. Ik heb getracht aangegeven dat non-insiders vreemd kunnen reageren. Ergo; over stoommachines mee denken te kunnen praten terwijl ze het stoombedrijf zelf niet kennen.
Vaak gaat het dan over stoommachines met 4 cilinders. Dat zou dat altijd een Q.E.M. moeten zijn. Kijk, dat is nu juist het probleem dat men vaak niet begrijpt, of nog erger, niet gelooft. Als je er middels een tekeningetje met verschillende diameters van cilinders probeert uit te leggen hoe het werkelijk zit, blijft het vaak nog een moeilijk begrip. En tja, ergens gaat bij mij dan ook het licht uit...……. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Wie weet ?

Bericht door Jinny »

Er lopen nu eenmaal een hoop mensen rond die veel hoger zijn opgeleid dan hun bevattingsvermogen, en als die dan denken dat ze het beter weten...
Dek je maar.
Stof van de schoenen schudden en doorlopen is de enige goede reactie.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wie weet ?

Bericht door Breeze »

roy schreef: 08 feb 2019 18:21Wat de stoommachines aangaat; ik begrijp je vraag eigenlijk niet.
Het was geen vraag maar ik was een beetje verward door jouw opmerkingen. Vaak wordt de stoomterminologie niet eenduidig gebruikt en dat geeft verwarring:
als ik stelde dat er ook 3 cilinder compound machine gebouwd waren.
Compound wordt meestal gebruikt voor een 2 cilinder machine.
dat er ook 4 cilinder T.E.M. machines waren.
Met T.E.M. bedoel je triple expansie machine, neem ik aan. Dus toen begreep ik de 4 cilinder niet meer.
Voor alle duidelijkheid, ik neem direct aan dat de werking van de verschillende stoommachine-systemen voor jou duidelijk zijn.

En toen vond ik op Wiki een heel duidelijke uitleg van de verschillende systemen en die heb ik gelinkt.

Adri
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wie weet ?

Bericht door Erikdepooter »

Nog even over die sleepboten en de "PK-competitie".
Jullie gaan toch niet mijn jeugddroom naar de knoppen helpen?
Destijds, als jongetje uit Rozenburg, was ik het Smit-kantoor in Maassluis binnengelopen om te vragen of ik een rondleiding mocht krijgen op de toen voor de kant liggende "Zwarte Zee". Volgens mijn moeder, en bevestigd door die kantoorklerk van Smit, de sterkste sleepboot die ooit gebouwd was.
Na wat aandringen ("ik wil later ook naar zee . . .") kreeg ik mijn uitgebreide rondleiding. Bekant de mooiste dag van mijn leven, tot dan toe. Kon er daags daarop 's-nachts niet van slapen, zo trots was ik.
En nu blijkt alles nep???
Bah!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie