Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Hierbij mijn certificaat van Neptunus.
Ik tekende wel eens spotprenten(over de hoge druk) op het bord bij de lessenaar op de manoeuvreerstand.
Dat verklaart dus mijn zeemansnaam, hoewel ik al eerder over de evenaar ging maar dat niet kon aantonen was ik dus ten tweede male de klos. :lol:
Groot feest met prachtig weer, veel vette troep , verf en allerhande ongein.
Dit certificaat moest ik dus zelf versieren en de andere ook, niet echt moeilijk je moet er even voor gaan zitten
neptunus 001.jpg
neptunus 001.jpg (421.15 KiB) 1256 keer bekeken

belgonaut

Re: Wie weet ?

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Leuk dat stuk over de Challenger brengt alweer nostalgie te weeg.
Ik heb n.l. vlak voor de overdracht en vertrek naar de PG als invaller 2e wtk de eerste reis en de eerste klus meegemaakt.
Daar is nooit veel aandacht aan besteed, want dat karwei is mislukt.
Er moest een gasleiding in de buurt van Great Yarmouth gerepareerd worden want daar was een stand-by boot of een supply boot
tijdens een zeer zware storm precies op die leiding gezonken vlak bij een productie platform.
Duikers konden daar maar een of anderhalf uur bij dood tij werken vanwege de zeer sterke stroming die iedere keer weer de zandduinen op de bodem verplaatsten.
Er werd aan de ene kant een flens op die leiding gelast, alle ankers gelicht en het hele schip gedraaid en aan de andere kant ook
een flens gelast.
Met bouten moest dit vastgezet worden maar die uiteinden werden steeds door de stroming verplaatst en dit is dus mislukt. Voor zover ik weet zou er vanaf de wallekant tot het platform een nieuwe gasleiding gelegd worden.
De te repareren leidingen werden door de grote kraan opgehesen en op de pipelayingramp geplaatst waarna ze vastgepakt werd door
zestien rubber banden van het landingsgestel van een Jumbojet dit hele ding hing buitenboord aan stuurboordzij.
Dit alles werkte met hydromotoren en hydraulische rammen.
En of de duvel er mee speelde, er zat een lekke band tussen en de binnenband moest dus vervangen worden.
Dat was dus een klusje van 24 uur voor ondergetekende (was dus met recht een ramp).
Er zaten 2 complete ploegen wtk's op die 12 op en 12 af liepen.
Ik was zo rond de zes weken aan boord en ben niet verder mee gereisd (Ik werkte freelance)
Groeten, Belgonaut
Gebruikersavatar
Eivogel
Berichten: 291
Lid geworden op: 12 feb 2013 22:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Eivogel »

In mijn vader dia-archief kwam ik deze dia tegen uit 1976 ... gemaakt in de Beatrixhaven Rotterdam.
Zonder weer een "mysterie schip" discussie te willen opstarten :roll: ... wat is dit voor een raar (lelijk) schip :shock:
Bijlagen
@1976 - 013 Rotterdam-Beatrixhaven kopie.jpg
@1976 - 013 Rotterdam-Beatrixhaven kopie.jpg (122.82 KiB) 897 keer bekeken
louis holleman

Re: Wie weet ?

Bericht door louis holleman »

Ik zou bijna zeggen de Otello van O. Wallenius, maaaarrrr: die ik in mijn lijst heb staan was van 1967 en slechts 2274 BRT met een lengte van 325ft... dat klopt echt niet met de foto.
Ik vermoed dus een nieuwere Otello (daar lijkt de naam toch het meest op) en een Wallenius boot is het zeker.
Wie spit er verder?

Edit: van weer een latere Otello van Wallenius weet ik dat het een car & truck carrier was, maar die is weer later gebouwd en vaart alweer onder een andere naam. Van deze kan ik zo 1-2-3 geen info vinden.
Ruud (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Waarschijnlijk is dit de OTELLO uit 1974 met het IMO 7362548 :?:
imo 7362548. Otello 1974 (Large).jpg
imo 7362548. Otello 1974 (Large).jpg (80.13 KiB) 1391 keer bekeken
louis holleman

Re: Wie weet ?

Bericht door louis holleman »

Toch blijft het natuurlijk een mysterie wat voor type schip was dit dan? Van boven lijkt het wel een bulkfiets met vreemde "garages" aan dek en misschien WAS het dat wel. Wallenius had een stel "OBO-carriers" lopen destijds. Was de Soya Atlantic niet de basis waaruit de Orca van NOC werd gebouwd? (zo ff uit het bleute heuft).
Naderhand ging Wallenius in het autotransportcircus zitten. Zou dit een "overgangsschip" zijn geweest?

En blijkbaar mochten de stuurlui vooral niet naar voren kijken bij Wallenius. Dat was voorbehouden aan de kapitein en de massienissies, zo te zien volgens mijn logica, en die masssienissies keken gewoon tegen die garages aan. Fijn varen daar bij Wallenius. Dan kon je nog beter op een Ludwig tankertje zitten :mrgreen:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik denk dat het nog even een mystery ship blijft. :)
Dit is de Otello 1974.
Otello imo 7362548.jpg
Otello imo 7362548.jpg (54.29 KiB) 1370 keer bekeken
Bron: Shipspotting.com
IDNo: 7362548 Year: 1974
Name: OTELLO
Type: Vehicles carrier
Flag: SWE
DWT: 51646
Length overall: 221.5
Country of build: POL
Builder: Komuny Paryskiej
Location of yard: Gdynia
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
Subsequent History:
[1988 cv to bulk carrier] - 88 CLARIDGE - 90 BOS BALTIC - 91 VARENNA - 93 VERNAL SPIRIT - 97 MAGNUS SPIRIT
Disposal Data:
BU Alang 20.2.99
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Als die foto's eens goed bekeken worden lijkt het er op dat deze "Otello" verschillende verbouwingen heeft ondergaan.
Mogenlijk heeft Wallenius met dit schip haar ervaring opgedaan met carcarriers.
Het is ook een feit dat de naam "Otello" telkens weer bij Wallenius terug komt.

O ja, de "Soya Atlantic" is inderdaad bij Boele-Bolnes omgebouwd tot derrickbarge "Orca" van de N.O.C. De N.O.C. heette aanvankelijk Nederlandse Maatschappij voor Werken Buitengaats. Dat bekte toch niet zo lekker voor Uncle Sam............. :roll: :idea: :wink:
In Coatsecoalcos ben ik veelvuldig aan boord van dit schip geweest.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
louis holleman

Re: Wie weet ?

Bericht door louis holleman »

Mmmm. Deze Otello dateert dus uit 1974, ff "mijn logica":
Gebouwd als bulkfiets met garages bovendeks om auto's mee te nemen. Iets anders kan ik er ff niet van maken.
Naderhand omgebouwd tot volledig autotruckschip. Kijk naar de brug, dan denk ik dat ze bovendeks de zaak compleet verbouwd hebben, maar de acco bleef zoals ie was. Hoho, de tjet werd veranderd van het standaard OW lichtgrijs naar groen.
Maar de toch latere Otello die ik weer op een foto heb gezien was echt deze groene Otello niet. En die is ook al weer rap naar een andere naam gegaan.
En kijk ff onderaan Jos zijn bericht: "1988 cv to bulk carrier"... tja, dat was bij dit ding zo moeilijk niet, uiteindelijk.
Wallenius noemde hun schepen graag naar beroemde opera's. Zo had je ook een Aida, Carmen, Madame Butterfly en Rigoletto rondvaren in vroeger jaren. En nog wel een paar operanamen. En die ouwe OBO scheeppies heetten Soya huppeldepup, want er was ook een Soya Baltic.

En na de verbouwing moest kappie toch eg naar de brug als ie vooruit ook nog iets wou zien :mrgreen:
Mariner (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Mogelijk deze heren?

Afbeelding

CLARIDGE- Wallenius-Group Singapore- (1988 rebuilt ex Bulkcarrier and Autocarrier OTELLO from Wallenius )in the Port from Rostock.
1990 renamed --> BOS BALTIC , 1991--> VARENNA ,1993 --> VERNAL SPIRIT and 1997 --> MAGNUS SPIRIT.
Arrived Alang 20-02-1999 and breaked up.


Name: Magnus Spirit
IMO: 7362548
Callsign: P3SF3
Last known flag: CYPRUS
Former name(s):
- Vernal Spirit (Until 1997 Jun)
- Varenna (Until 1993)
- Bos Baltic (Until 1991 Jan)
- Claridge (Until 1990 Apr)
- Otello (Until 1988)

Vessel type: Bulk Carrier
Gross tonnage: 33,521 tons
Summer DWT: 51,646 tons

Class society: Bureau Veritas
Build year: 1974
Builder*: Gdynia Shipyard
Gdynia, Poland
Owner: -

Afbeelding

En dat is dan toch exact hetzelfde schip als waarmee Ruud en Jos al eerder op de proppen kwamen.

Groets,

Mariner


Plaats reactie