Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Dank je Theo!
Volgens mij dus krek hetzelfde schip.
De cirkel is weer fraai gesloten op deze mooie Pinksterdag.
Groets,
Mariner
Volgens mij dus krek hetzelfde schip.
De cirkel is weer fraai gesloten op deze mooie Pinksterdag.
Groets,
Mariner
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Wie weet ?
Als het jacht Vigilanter hetzelfde schip is als de SCH 249 dan hebben ze aardig aan haar neusje gekrabt.
mvg
Bob
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Wie weet ?
Dat het jacht Vigilanter de omgebouwde SCH249 was, staat vast en daarbij hebben ze dat neusje inderdaad verfraaid.
Het ging alleen om die foto van Mariner: of dat ook inderdaad de Vigilanter is. Dat lijkt wel zo te zijn.
De foto die ik plaatste is de Vigilanter, ook dat staat vast.
Blijft de vraag hoe de Vigilanter eruit moet hebben gezien toen ze in 1947 opnieuw vissersvaartuig werd. Dat vind ik eigenlijk veel interessanter. Zijn daar dan ook foto's van?
Wat is er toen met dat mooie neusje gebeurd?
Het ging alleen om die foto van Mariner: of dat ook inderdaad de Vigilanter is. Dat lijkt wel zo te zijn.
De foto die ik plaatste is de Vigilanter, ook dat staat vast.
Blijft de vraag hoe de Vigilanter eruit moet hebben gezien toen ze in 1947 opnieuw vissersvaartuig werd. Dat vind ik eigenlijk veel interessanter. Zijn daar dan ook foto's van?
Wat is er toen met dat mooie neusje gebeurd?
Re: Wie weet ?
Hallo Theo,
Geheel mijn fout!
Op dit forum heb ik de cchronologische volgorde der gebeurtenissen niet geheel correct aangehouden.
Voor de goede orde dus:
Het schip is in 1926 als schoenerjacht gebouwd voor Van Beuningen en heeft t/m 1939 als zodanig gevaren. (De onderste foto had dus bovenaan moeten staan.) Tijdens de oorlog is het schip opgelegd en in 1945 door Van Beuningen overgedaan aan zijn schipper, die het schip op zijn beurt in 1947 verkocht naar Scheveningen. De verbouwing van schoenerjscht tot motorlogger heeft waarschijnlijk net na de oorlog of pas bij verkoop aan Van der Toorn plaats gevonden. En de rest van het verhaal is dus dat het schip daarna tot 1959 gevist heeft en toen verkocht is naar Ierland om vervolgens nog een paar reisjes met vis vanaf Ierland naar Scheveningen te maken alvorens in 1961 aan de sloper in Lekkerkerk verkocht te worden.
Er blijven nog een paar interessante vragen over die verder onderzoek vragen:
1) Wat is er met het schip gebeurd tijdens de bezetting? Je zou toch denken dat de Duitsers dit fraaie schip gevordered zouden hebben. Een schip vandeze afmetingen frommel je ook niet zo even weg ergens in de Biesbosch, toch?
2) Waarom besloot Van Beuningen in 1945 om het schip af te stoten en liet hij weer een ander jacht bouwen of bleef hij een tijdje scheeploos? Bij de buren heb ik al verteld dat er in 2011 in drie episodes een zeer interessant verhaal gepubliceerd is over zijn vorige schip, een ontzettend groot schokkerjacht dat, geloof ik, de naam 'Fides' had.
3) Wanneer en door wie is het jacht verbouwd tot logger. Zijn hier tekeningen van en zijn er trouwens überhaupt tekeningen vaan de bouwerf, Pannevis te Alphen a/d Rijn, bewaard gebleven en wie beheerd die? Visreizen, vangstopbrengsten, een stukje 'oral history' van ex-opvarenden in beide levensfases van het schip. Kortom, er valt genoeg uit vte spitten voordat er een goed verhaal op papier staat.
Toch eens kijken of ik ergens een biografie van Van Beuningen op de kop kan tikken en mijn tot op heden nog altijd vermiste gedenkboeken van de KR&ZV "De Maas" weer kan vinden. Bovendien lijkt het me leuk om in kaart te brengen waar het schip zoal geweest is. Ik neem voor vrijwel zeker aan dat hij één of meerdere keren naar de Solent geweest is, want daar moest je zowel uit sportief als ook zakelijk oogpunt zo af en toe je neus laten zien. Alle kans dat in het archief van Beken best wel wat aardige plaatjes te vinden zijn. En je weet Theo, zo gauw je eenmaal aan zo'n klusje begint verval je van 't één in 't ander en graaf je dieper dan je ooit vantevoren gedacht had. Maaruhhhh... Leuke klus, dat wel natuurlijk!
Groets,
Mariner
Geheel mijn fout!
Op dit forum heb ik de cchronologische volgorde der gebeurtenissen niet geheel correct aangehouden.
Voor de goede orde dus:
Het schip is in 1926 als schoenerjacht gebouwd voor Van Beuningen en heeft t/m 1939 als zodanig gevaren. (De onderste foto had dus bovenaan moeten staan.) Tijdens de oorlog is het schip opgelegd en in 1945 door Van Beuningen overgedaan aan zijn schipper, die het schip op zijn beurt in 1947 verkocht naar Scheveningen. De verbouwing van schoenerjscht tot motorlogger heeft waarschijnlijk net na de oorlog of pas bij verkoop aan Van der Toorn plaats gevonden. En de rest van het verhaal is dus dat het schip daarna tot 1959 gevist heeft en toen verkocht is naar Ierland om vervolgens nog een paar reisjes met vis vanaf Ierland naar Scheveningen te maken alvorens in 1961 aan de sloper in Lekkerkerk verkocht te worden.
Er blijven nog een paar interessante vragen over die verder onderzoek vragen:
1) Wat is er met het schip gebeurd tijdens de bezetting? Je zou toch denken dat de Duitsers dit fraaie schip gevordered zouden hebben. Een schip vandeze afmetingen frommel je ook niet zo even weg ergens in de Biesbosch, toch?
2) Waarom besloot Van Beuningen in 1945 om het schip af te stoten en liet hij weer een ander jacht bouwen of bleef hij een tijdje scheeploos? Bij de buren heb ik al verteld dat er in 2011 in drie episodes een zeer interessant verhaal gepubliceerd is over zijn vorige schip, een ontzettend groot schokkerjacht dat, geloof ik, de naam 'Fides' had.
3) Wanneer en door wie is het jacht verbouwd tot logger. Zijn hier tekeningen van en zijn er trouwens überhaupt tekeningen vaan de bouwerf, Pannevis te Alphen a/d Rijn, bewaard gebleven en wie beheerd die? Visreizen, vangstopbrengsten, een stukje 'oral history' van ex-opvarenden in beide levensfases van het schip. Kortom, er valt genoeg uit vte spitten voordat er een goed verhaal op papier staat.
Toch eens kijken of ik ergens een biografie van Van Beuningen op de kop kan tikken en mijn tot op heden nog altijd vermiste gedenkboeken van de KR&ZV "De Maas" weer kan vinden. Bovendien lijkt het me leuk om in kaart te brengen waar het schip zoal geweest is. Ik neem voor vrijwel zeker aan dat hij één of meerdere keren naar de Solent geweest is, want daar moest je zowel uit sportief als ook zakelijk oogpunt zo af en toe je neus laten zien. Alle kans dat in het archief van Beken best wel wat aardige plaatjes te vinden zijn. En je weet Theo, zo gauw je eenmaal aan zo'n klusje begint verval je van 't één in 't ander en graaf je dieper dan je ooit vantevoren gedacht had. Maaruhhhh... Leuke klus, dat wel natuurlijk!
Groets,
Mariner
Re: Wie weet ?
Nu snap ik het pas.Het schip is in 1926 als schoenerjacht gebouwd voor Van Beuningen en heeft t/m 1939 als zodanig gevaren. (De onderste foto had dus bovenaan moeten staan.) Tijdens de oorlog is het schip opgelegd en in 1945 door Van Beuningen overgedaan aan zijn schipper
Er is een mooie biografie van Van Beuningen.
Of hij nog leverbaar is, weet ik niet.
Klik HIER.
In de kranten tussen 1940 en 1947 vind ik niets over wat er tijdens de oorlog met de Vigilanter is gebeurd.
Dat is een mooie taak voor jou, om dat eens haarfijn uit te zoeken.
Re: Wie weet ?
haha ... weer een raadselplaatje
In het dia-archief van m'n vader de volgende dia met de tekst "1975 - M.S. Neder Weser in Beatrixhaven Achtermast met vlag Nedlloyd en NSW.
NSW ??? ... op google kom ik niet verder dan New South Wales ... en dat zal wel niet kloppen !!
In het dia-archief van m'n vader de volgende dia met de tekst "1975 - M.S. Neder Weser in Beatrixhaven Achtermast met vlag Nedlloyd en NSW.
NSW ??? ... op google kom ik niet verder dan New South Wales ... en dat zal wel niet kloppen !!
- Bijlagen
-
- @1975 - 027 M.S. Neder Weser in Beatrixhaven Achtermast met vlag Nedlloyd en NSW kopie-resized.jpg (261.36 KiB) 1951 keer bekeken
Re: Wie weet ?
Da's een schrijf foutje Egbert !.
De onderste vlag was de aanvankelijke nieuwe Koninklijke Nedlloyd vlag en was niets meer of minder de voormalige V.N.S. vlag met een zwart gestileerd kroontje erin.
Ik hoor het nog een V.N.S.er aan boord zeggen:
"Zien jullie die nieuwe vlag ?. Da's gewoon de V.N.S. vlag !".
"Ja, sprak een ander, maar nu staat er wel een kroontje in, dus is het geen V.N.S. vlag meer".
"Klopt helemaal kraaide de 1e weer, da's de kroon op ONS werk !".
Zo, is deze vraag ook weer opgelost.
m.v.g., Roy
De onderste vlag was de aanvankelijke nieuwe Koninklijke Nedlloyd vlag en was niets meer of minder de voormalige V.N.S. vlag met een zwart gestileerd kroontje erin.
Ik hoor het nog een V.N.S.er aan boord zeggen:
"Zien jullie die nieuwe vlag ?. Da's gewoon de V.N.S. vlag !".
"Ja, sprak een ander, maar nu staat er wel een kroontje in, dus is het geen V.N.S. vlag meer".
"Klopt helemaal kraaide de 1e weer, da's de kroon op ONS werk !".
Zo, is deze vraag ook weer opgelost.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Wie weet ?
Ahoy,
Alle Nederlandse scheepvaart huisvlaggen staan op deze site:
http://www.crwflags.com/fotw/flags/nl~hf.html#list
Succes, Belgonaut.
Alle Nederlandse scheepvaart huisvlaggen staan op deze site:
http://www.crwflags.com/fotw/flags/nl~hf.html#list
Succes, Belgonaut.
Re: Wie weet ?
Nou ja, alle...Alle Nederlandse scheepvaart huisvlaggen
Ik mis mijn ouwe cluppie, Nedgulf Tankers en ook de jongens van Vinke kan ik in de gauwigheid niet vinden.
Re: Wie weet ?
... ik vond het ook al zo raar Roy ... want mijn pa die had al die namen (en van vele ook de vlaggen en logo's) in zijn hoofd ... maar hij had wel een heel klein kriegelig handschrift (en ik wacht nog op mijn nieuwe leesbril ) ... maar goed weer een raadsel(tje) opgelost