Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Wie weet de naam van het anker van het voormalig lichtschip Hindeloopen. Momenteel museum in Hellevoetssluis. Het lijkt op een deel van een bol, de stok zit in het midden in de holle kant. Ik vraag dit omdat we een discussie in de familie daarover hebben.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wie weet ?

Bericht door jeroen »

Bob het is het voormalig Lichtschip "Noord-Hinder", en het type anker is een Paraplu-anker.

Dit type anker is eigenlijk alleen gebruikt op onderzee(ers)(boten) en lichtschepen.
Groeten Jeroen
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Jeroen,

Je hebt groot gelijk met de naam van het schip. Hoe ik nou op Hindeloopen kom weet ik niet. Stom, stom stom
Op een site over ankers kwam ik parpluankers tegen die er heel anders uitzagen, n.l. met een viertal armen.
244667_a[1].jpg
244667_a[1].jpg (93.7 KiB) 1019 keer bekeken
mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wie weet ?

Bericht door jeroen »

Tja, moet je daar nou weer op zeggen. Dat is toch echt een plaatje van een dreg-anker, en geen paraplu anker.

Als ik er morgen tijd voor heb zal ik mn vaders verzameling anker modelen wel eens fotograveren.
Groeten Jeroen
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Jeroen, met hem de nodige andere insiders, weten dat lichtschepen in Holland eigenlijk geen naam hebben.
De "Noord-Hinder" die in Hellevoetsluis ligt heet officieel "Lichtschip no. 12". Net zo als de "Texel" die in Den Helder ligt eigenlijk "Lichtschip no.10" heet.
De naam van de lokatie waar een lichtschip uitgelegd werd, stond met grote letters in de zij. Vandaar dat men vaak dacht dat het de naam van het betreffende lichtschip was. Dit hielt dus ook in als men een lichtschip voor onderhoud naar binnen haalde er een ander schip voor in plaats kwam te liggen die dan de naam van de betreffende lokatie in de zij kreeg. Het leek er dus op dat het één en het zelfde schip was, maar was niets was minder waar !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Joop de Jager »

Hallo mannen.
De paddestoel- of parapluie-ankers bestaan uit een schacht en een paddestoelvormige gietijzeren kom, die als arm en hand dienst doet. Ze worden op varende schepen niet gebruikt en dienen voor verankering van lichtschepen.
Mvg,
Joop.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het lichtschip Noord Hinder met paraplu anker. :)
paraplu anker.jpg
paraplu anker.jpg (134.96 KiB) 891 keer bekeken
Foto van Helena 06/10/07
Bron: KOMBUISPRAAT. :lol:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

De naam en afbeelding van een parapluanker heb ik van een site van watersporters en als je het zelf niet weet dan neem je dat aan voor de waarheid.
De naam paddestoelanker lijkt mij wel goed omdat het anker er zo uit ziet. Nu echter de vraag, waarom hadden lichtschepen dit anker en niet de ankers zoals gebruikelijk is op andere schepen?

mvg
Bob

p.s. Bedankt Jos
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Joop de Jager »

Paddestoel ankers.
Paddestoelankers.JPG
Paddestoelankers.JPG (25.01 KiB) 839 keer bekeken
Hier zie een paar van die paddestoel ankers.
Mvg,
Joop.
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wie weet ?

Bericht door jeroen »

Het grote voordeel van een paraplu-anker is zijn grote houdkracht, een nadeel t.o.v. andere anker types is het onvermogen om zich zelf uit te graven. En juist dit gegeven maakt het geschikt voor lichtschepen.

Als de wind en/of stroming draait zal een schip gaan draaien, hierbij graaft heen "normaal" anker zichzelf uit omzich daarna weer in te graven. Als je met een normaal schip ten anker licht gebeurt dit vrij regelmatig, doordat het anker zichzelf weer ingraaft is er niets aan de hand, zou je echter langere tijd ten anker liggen (maanden/jaren) zoals een lichtschip verplaatst het zichzelf steeds een beetje. Door dat het paraplu anker zich eigenlijk rechtstandig ingraaft hoeft hij niet uit te breken tijdens het draaien van het lichtschip.
anker.JPG
anker.JPG (17.73 KiB) 816 keer bekeken
Het onvermogen om zichzelf uit te graven, maakt ook dat hij erg lastig uit te breken is, waardoor hij ongeschikt wordt voor normale schepen, onderzeeers gebruik(t)en dit type ankers juist omdat hij mooi in de rompvorm weg is te werken en dus geen verstoringen geeft in het geluids gebeuren.
Groeten Jeroen


Plaats reactie