Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Roy,
Je raakt bij mij een gevoelige snaar, door over die afzichtelijke Ludwigbakken te beginnen.
Maar ja, het is ook een stukje uit ons verleden.
Ik stond altijd met plaatsvervangende schaamte naar deze misbaksels te kijken.
Arie Ludwig had als eerste een grote bak van 90.000 ton laten bouwen waar olie in kon.
Toen die scharrelbak bijna klaar was, kwam hij erachter dat de opvarenden ook nog accommodatie nodig hadden en heeft tie dat kippehok erop laten zetten, kwam goed uit, want bovenop dat kippenhok kon meteen de navigatiebrug gezet worden.
Het was geen gezicht als je die schepen boven de kim uit zag komen.
Het liefst ging ik er met een grote boog omheen, maar ja, dat deed je dan ook weer niet.
All the best.
Jos

De "Bulkpetrol"

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frans,
Ik weet het ook even niet, er staan allerlei dingen aan dek die ik niet kan plaatsen. :(
Ter compensatie van de "Bulkpetrol" het grootste schip wat destijds Rotterdam aandeed, de "Tina Onassis" een echte mooie tanker.
Dit schilderij is uiteraard niet van het vertrek uit Rotterdam.
All the best
Jos

Afbeelding
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jos,

Toch vond ik een tanker als de `Frisia` wel wat hebben hoor !.
Dat Vrind Ludwig totaal niet in accomodatie geinteresseerd was is wijd en zijd bekend. Als er geen olie in kon was het verloren ruimte..............
Maar je hebt gelijk, het hoort allemaal bij de tankerhistorie.

m.v.g. Roy
GOOFY

Bericht door GOOFY »

Afbeelding

Dan moet dit zeker een bulkschip zijn. ?
ze houden hem goed vast.!!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Frans,

Het kan ook een OBO carrier zijn. Als je naar de dekkraan kijkt zie je ook zoiets als een manifold.
Ik denk dus aan de combinatie bulkcarrier en tanker.
Ter info, OBO staat voor Oil Bulk Ore, vandaar !.
Jammer dat de foto zo laag genomen is. Voor het zelfde geld is het alleen tanker !.

m.v.g. Roy
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja Goofy, het is allemaal een beetje moeilijk te zien.
Ik ben er ook al 25 jaar uit.
Er staat No Smoking op de accomodatie gepaint, vroeger zag je dat alleen op tankers.
Kan ook voor de wtk's bestemd zijn. :wink: We gaan effe roetblazuuhhh.
All the best
Jos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

He ja, roetblazen op de 00.00 - 04.00 wacht.
Ene, nog eens wat, weinig pottekijkers op dat wachie. Alle onnodige bemoeials lagen dan van hun welverdiende rust te genieten..................., of na te denken......................., of nieuwe rottigheid te bedenken................., of, ja wat konden `ze`nog meer !?.
Hoe dan ook, lekker rustig dus.

m.v.g. Roy
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Jos Roy Goof hier alvast een deel van de naam opgelost
kijkt u maar even mee ,dus voor tanker experts moet het nu een makkie wezen

Afbeelding

De negative kant mag ook wel eens belicht worden voor een oplossing :wink:
Groets Bram :)
De Neus

pol. st.

Bericht door De Neus »

polaris star. groets Jansen.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Roy,
Je hebt het over pottenkijkers en meteen komt er weer iets uit mijn interne geheugen naar boven borrelen.
Op een van de Gulftankers voer ik met kapitein Scheffel.
Een ideale ouwe om mee te varen.
Zijn vrouw Paula ging altijd op een lege jeneverfles zitten alvorens er de geest uit te halen.
De sparks deed dit even later na door een scheet te laten en er een aansteker bij te houden.
En dat allemaal op een tanker!. :wink:
Als derde stuurman werd ik na afloop van mijn wacht meteen gearresteerd, heeje stuurman, we zijn aan het scrabbelen, die andere gasten moesten zo nodig op wacht of gaan pitten.
Maar ik zou bij de 4e wtk en de zevende een potje gaan pakken.
Haal die gasten maar op.
Het scrabblen met de familie Scheffel had wel iets aparts, want als Scheffeltje een nieuw woord had verzonnen wat veel punten opleverde, was hij ondanks alle protesten opeens schipper naast god en werd het woord toegevoegd aan de lijst van bestaande woorden.
Als we Malta passeerden wou hij altijd effe de schelpen van het strand varen.
Sightseeen.
Of door de straat Messina varen, welliswaar een omweg, maar een flinke poep stroom mee.
Scheffeltje had bij de Stanvac gevaren, die toko ging failliet dus kwam hij bij de Gulf terecht.
Maar ik had het over pottenkijken.
In Port Said ging je altijd vanaf 11 uur 's ochtends naar binnen, als je eerder aankwam moest je die kromme spijker erin pleuren.
Dus gingen we om daar op tijd te zijn zonder te hoeven ankeren een rondje Lesbos maken.
Naar al die blote tieten kijken op het strand.
En dan af en toe aan de fluit hangen.
Tankeritus??
All the best
Jos


Plaats reactie