Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Geweldig Co !
Ik heb je relaas en de link meteen naar hem ge-whatsapp'd. Hij zal er ongetwijfeld blij mee zijn.
Ook de andere meedenkers heel erg bedankt: ook die suggesties had ik al doorgegeven.
Maar de pdf van die link, met alle onderdelenlijsten, zal hem zeker blij maken !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Z'n reactie is binnen....
...maar er is meteen een "..maar..."

SIC: "Zo komen we steeds verder er zit bij ons een verwarming spiraal in n de olie en hij werkt op 380 volt"
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

Het is geen technische vraag voor " wie weet", maar misschien is er wel iemand
met een tuin die wel weet hoe je van ongedierte (boktor/larven) afkomt.
Ik heb nl een eikenhouten vat in de tuin staan als regenton, mooi waterdicht.
Zeker al 20 jaar.
Maar sinds een week lekt hij bij de boden uit een klein gaatje, drup drup drup.
Ik heb hem helemaal leeggehaald en goed van binnen bekeken en idd er zit een
klein gaatje in met boktorlarve.Goed laten drogen en van binnen en buiten goed afgekit.
Na twee dagen weer drup drup drup.Intussen heb ik al een paar keer een
boktorlarve zien zwemmen en er uitgevist.Ik dacht misschien verzuipen die krengen
wel, maar nog steeds drup drup drup.Is er iemand die weet hoe ik hier vanaf kan
komen voor dat ze mijn vat opgevreten hebben :mrgreen: . Wie o wie?
Jacob
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Zoek in de buurt een koel-vriesbedrijf, en vraag of je (lege) ton een weekje in de diepvries mag staan...
Zoiets kan ook met bijv een oude stoel, of tafel, of kast(je) waar houtworm in zit...
Geen levende wezens overleven een weekje (want de temp moet goed tot in de kern doordringen) in de vriescel...

Een oven werkt ook goed; een 120 graden (denk om de ontbrandingstemperatuur) voor een paar dagen verricht ook wonderen...
Oost, west...ook best
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Wie weet ?

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik kan me nog herinneren, dat ze de regentonnen vroeger insmeerden met petroleum. Maar dat was vroeger. Ik meen me te herinneren dat ze de balken van munumenten panden behandelen met een middel dat conserduc heet. Ik weet niet wat dit met het water in je vat doet.
Grt.
Klaas.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Ik denk dat jullie met die hoorn te vlug gaan! Er zit een kijkglas en het ding heeft een olievulling, naast/onder het kijkglas zit de olieaftapplug.
Het is wel een zuigercompressor maar de krukas draait in een oliebad en zo hoort het ook.
Bij die moderne dingen moet je eerst een plug open draaien en dan met een vetspuit de krukas en lager smeren, dat doet tegenwoordig echt niemand meer.
Dus neef heeft het wel goed, olievulling i.p.v. vet.
Mij lijkt dat je daar gewoon een 10W30 in doet van een goed merk, de verwarming zal je in Nederland niet vaak nodig hebben dus aansluiten met een separate schakelaar dar spaart stroom.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ik sluit me daar bij aan, Jan.
Zo'n krukkast is niet voor niets zo groot, en alsmaar vet pompen eindigt in een drama wanneer de krukkast vol genoeg is geperst....

Op de foto is te zien dat de cilinder -in tegenstelling dan op de tekening- rechtop staat, en dat hebben ze ook niet voor niks gedaan, lijkt me...
eventueel wat spatsmering op de cilinderwand, hoewel de slag te klein is voor smering van de bovenste "zuigerveer", dus hoe dat gaat ontgaat me nog.
Maar op de tekening van Co (uit die pdf) meen ik bij de linkerkant van de krukkast-zuigerveer een afvoergaatje te bespeuren, dus wellicht werkt die als een schraapveer: doorlaten naar boven, afschrapen naar beneden, en de bovenste zuigerveer (op de tekening de onderste) moet het doen met de vochtige zuigerwand
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (11.44 KiB) 444 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

Heren bedankt, ik zal me eens verder gaan verdiepen in deze materie.
Jacob
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Wie weet ?

Bericht door Co »

v+d schreef: 09 aug 2020 16:30 Ik denk dat jullie met die hoorn te vlug gaan! Er zit een kijkglas en het ding heeft een olievulling, naast/onder het kijkglas zit de olieaftapplug.
Het is wel een zuigercompressor maar de krukas draait in een oliebad en zo hoort het ook.
Bij die moderne dingen moet je eerst een plug open draaien en dan met een vetspuit de krukas en lager smeren, dat doet tegenwoordig echt niemand meer.
Dus neef heeft het wel goed, olievulling i.p.v. vet.
Mij lijkt dat je daar gewoon een 10W30 in doet van een goed merk, de verwarming zal je in Nederland niet vaak nodig hebben dus aansluiten met een separate schakelaar dar spaart stroom.
Beste Jannen, sorry maar ik zou best wat over het hoofd gezien kunnen hebben.
Er zijn drie argumenten waarom ik niet met jullie meega:
1) Wie laat nu een zuiger heen en weer tjompen in een met olie gevulde kast..., als je die opvult namelijk staat de olie vanaf de onderkant op de zuiger. En de positie klopt, kijk maar op de foto daar zit het zuiger gedeelte op zijn kop vertikaal.
2) De fabrikant spreekt van een vetnippel op het naaldlager van de krukpen.
Zethorn krukas.jpg
Zethorn krukas.jpg (36.57 KiB) 487 keer bekeken
Olie aan de linkerzijde aan de aandrijfkant zou kunnen, maar waar zijn de simmeringen?
Zethorn.jpg
Zethorn.jpg (18.38 KiB) 487 keer bekeken
3) De beschrijving:
Zethorn1.jpg
Zethorn1.jpg (49.88 KiB) 487 keer bekeken
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Het wordt met de minuut ingewikkelder... :D
Maar die in de beschrijving staat, is een afwijkend (nieuwer ??) type dan die op neeffie's foto's, waarbij de cilinder wel recht omhoog staat...
Mét, zoals Jan V&D scherp opmerkte: rechtsonder het kijkglas idd een aftapplugje.... En daarmee tap je geen vet af....
Bijlagen
typhoon.jpeg
typhoon.jpeg (120.02 KiB) 482 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie