Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Gert Schouwstra »

jdbvos schreef: 08 aug 2020 18:39 Wie weet wat voor olie er in een typhoon-(lucht)hoorn moet....
Hoi Jan, die fabrikant bestaat nog gewoon, dus even een mailtje sturen naar signal@zoellner.de lijkt me het handigste.
Gert
- Varen is Leven -

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ja, dat is zo, Gert. En neeffie zal ook wel tot diezelfde conclusie komen.... En zeker nu hij de site van Zöllner heeft...
Maar dit is toch een prachtige discussie op hete dagen ?? :D

Ik dacht ook dat we 't lek boven hadden, maar met die vetnippel van Jacob zitten we meteen weer op lage-inlaat-niveau
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Ik ben altijd eigenwijs Co maar sorry, het ding draait echt in olie wat betreft de krukas en of de zuiger spatsmering heeft durf ik niet te beweren, maar dat zou best kunnen.
Het type van de onderdelentekeningen is inderdaad met vetsmering en zoals gezegd geloof ik nooit dat dat ding daar dan gesmeerd gaat worden.
Met een fors aantal slagen zal er in het ding van neef toch wel iets van smerig voor de zuiger zijn.
Ook hier geldt weer dat niet alle vernieuwingen verbeteringen zijn.
Bij het andere ding zijn simmerringen niet nodig met een aangeflensde reductie kan de olie nergens heen, behalve met de lucht mee als er spatsmering voor de zuiger is ;)
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Op een van de foto's van Neef kun je het glas zien en even uitvergroten zie je het verwarmingselement ook achter glas en op hetzelfde plaatje aan stuurboord onder de olie aftapplug. Mooi ding overigens kan zelfs een ander motortje op voor andere spanning.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Als ik die tekeningen en foto's nog een keer bekijk, valt me op dat er helemaal geen luchtinlaat, met pers- en zuigkleppen is !
Zou die pomp alleen maar de lucht te heen en te weer schudden ??? Hij hoeft idd geen lucht te verpompen; hij hoeft alleen maar een frequentie op te wekken in de lucht, en in een bepaalde richting....
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Ja Jan, dat zie je goed maar het staat ook bovenaan in de brochure, piston osilating etc. for frequency 90 to 110 hz. Er zal dus geen compressie plaats vinden van enige betekenis en zoals altijd is het eenvoudigste gelijktijdig geniaal. In de nieuwere uitvoeringen is er zelfs gedacht aan het inregenen, sneeuw en ijsvorming.
Je vraagt je af hoeveel van die dingen ze per jaar afzetten, anderzijds ons fabriekje maakt ook maar 10 of 12 machientjes per jaar maar daar zit wel iets meer iezer :D aan.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Wie weet ?

Bericht door Co »

v+d schreef: 09 aug 2020 19:15 Ik ben altijd eigenwijs Co maar sorry, het ding draait echt in olie wat betreft de krukas en of de zuiger spatsmering heeft durf ik niet te beweren, maar dat zou best kunnen.
Het type van de onderdelentekeningen is inderdaad met vetsmering en zoals gezegd geloof ik nooit dat dat ding daar dan gesmeerd gaat worden.
Met een fors aantal slagen zal er in het ding van neef toch wel iets van smerig voor de zuiger zijn.
Ook hier geldt weer dat niet alle vernieuwingen verbeteringen zijn.
Bij het andere ding zijn simmerringen niet nodig met een aangeflensde reductie kan de olie nergens heen, behalve met de lucht mee als er spatsmering voor de zuiger is ;)
Jan & Jan,
Deemoedig buig ik het hoofd, het is een andere versie.
Heeft ons wel een hete zondag van de straat gehouden.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Co, je inzet, kennis en kunde, ook in deze, wordt zeer gewaardeerd !
Want we zijn er ook bij neeffie's ouwe schreeuwert nog lang niet helemaal uit....
Dat er olie in deze moet, lijkt me -gezien alle aanwijzingen- een logische gevolgtrekking, maar of dat dan ook geldt voor het drijfstanglager weten we (nog steeds) niet: Jacob's vetnippeltje kán nog steeds !
We zijn een hoop vergeten, maar met z'n allen kunnen we een instructieboek schrijven !
Als we met z'n alluh in een werkplaats over dit ding gebogen hadden gestaan, was ie -bij wijze van spreken- tot de laatste molecuul gedemonteerd om hem eens goed te bekijken en te begrijpen. :lol:
We blijven tenslotte techneuten...
Wedden dat ze later, in onze (verre, mag ik hopen) toekomstige kisten géén schroefjes aan de binnenkant doen ? :D
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Goed voor de grijze cellen Co, die krimpen rap met dit weer.
Heb jij wel eens onderhoud gedaan of laten doen aan de scheepshoorn?
Ik kan mij er niets bij voorstellen, ooit toen ik nog op tankers werkte, moest ik eens zo'n turbine van een ventilator in een mast( ik denk van de afzuiging van de pompkamer) aan de gang maken onder ijzige Finse omstandigheden. Dat was echt een smerig gevaarlijk klusje wat met bronzen gereedschap gedaan moest worden, het Bahcootje trok ik aan stukken dus gleed ik uit en donderde een paar treden af. Chagrijnig heb ik een koperen vuistje uit de werkplaats gehaald en een rotmep op het turbinehuis gegeven, het ding startte direct en heeft tot aan dok in Amsterdam probleemloos gelopen. Ik heb het niet op onderhoud op hoge posities ;)
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Wie weet ?

Bericht door Co »

v+d schreef: 09 aug 2020 20:43 Goed voor de grijze cellen Co, die krimpen rap met dit weer.
Heb jij wel eens onderhoud gedaan of laten doen aan de scheepshoorn?
Ik kan mij er niets bij voorstellen, ooit toen ik nog op tankers werkte, moest ik eens zo'n turbine van een ventilator in een mast( ik denk van de afzuiging van de pompkamer) aan de gang maken onder ijzige Finse omstandigheden. Dat was echt een smerig gevaarlijk klusje wat met bronzen gereedschap gedaan moest worden, het Bahcootje trok ik aan stukken dus gleed ik uit en donderde een paar treden af. Chagrijnig heb ik een koperen vuistje uit de werkplaats gehaald en een rotmep op het turbinehuis gegeven, het ding startte direct en heeft tot aan dok in Amsterdam probleemloos gelopen. Ik heb het niet op onderhoud op hoge posities ;)
Haha “hoge posities”.
Ja Jan heb de op startlucht gedreven luchtfluiten in diverse zeer hete schoorstenen. En idd ook aan dit besproken type in de voormast. Maar dat beperkte zich tot het fixen van het alu klembordje op het motortje dat door galvanische corrosie en de gevormde kristallen geheel open kwam te liggen en dus sluiting veroorzaakte. 4e wtk was elec later bij van Nievelt.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie