Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wie weet ?

Bericht door K.Brouwer »

Heb heel veel met de "schroefas generatoren" op de KHV gevaren. Ook later op de KHV/GHV schepen. Op de KHV hield dit het normale varende bedrijf ( licht,pompen etc.) aan de praat.
Hoofdzakelijk voordeel was de je geen hulpmotor had draaien (slijtage/onderhoud) voor brandstof maakte het niet uit, alles draaide op gasolie. Later op de GHV wel, daar kon de schroefas generator alle vermogen leveren en stond zelfs het volledige koel- vriesbedrijf er op te draaien. Ook de tankverwarming voor de zware olie. Die werd met thermische olie verwarmd en op alle Japans gebouwde schepen gebruikte er men hier nog steeds stoom voor. Dus op de GHV had je nog wel brandstof besparing daar die homo op zware olie draaide en het hulpbedrijf op gasolie.

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

Ik zie regelmatig 'oudere' foto's voorbij komen van schepen met "KNSM" op de flanken, terwijl de schepen gebouwd zijn ver na de tijd dat de KNSM is verzopen.
Ook ut piepke is in de kleuren van de KNSM.
Kan iemand mij enige tekst en uitleg verschaffen hoe één en ander in elkaar steekt.

Onder andere:

ARABELLA C (1995)
Arabella C1995.jpg
Arabella C1995.jpg (59.33 KiB) 1442 keer bekeken
JACARANDA (1998)
Jacaranda1998.jpg
Jacaranda1998.jpg (61.15 KiB) 1442 keer bekeken
URSELA C (1996)
Ursula C1996.jpg
Ursula C1996.jpg (44.06 KiB) 1442 keer bekeken
Grtn @Allen
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Wie weet ?

Bericht door Kees Hagen »

https://www.nieuwsbladtransport.nl/arch ... dpr=accept

Zie deze link, in de jaren 90 was KNSM samen met de Belgische rederij Ahlers nog steeds actief in de Oostzee. KNSM voer al sinds 1870 in die contreien.
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Wie weet ?

Bericht door Hank »

Spray.

Op de Holwerda topic staat bij de Holwerda vloot door de jaren heen een verkeerde foto van de Spray.
Geplaats is een foto van de Spray II, een Duits gebouwd schip. Geen ex Holwerda schip.
Van deze Spray II kan ik geen gegevens vinden ,iemand die me kan helpen.

Hank.
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Wie weet ?

Bericht door kabo »

VNS.jpg
VNS.jpg (201.84 KiB) 1009 keer bekeken
Foto is van 1961 bij de werf van v.d. Giessen in Krimpen. Voor de wal een KNSM nieuwbouw, Palamedes?? en langszij denk ik de Steenkerk die is op15/8/1961 op geleverd.?
gr. Bas
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Wie weet

Bericht door proet »

Ik ben zoekende naar informatie van en over de Duitse Coaster Alsterdann of Alsterdamm
Deze Coaster zou op 11 november 1952 door de sleepboot Nestor IJmuiden zijn binnen gebracht met machine schade.

Ik kan eigenlijk niets vinden qua afbeelding of wat dan ook.

Wie kan mij vooruit helpen?/
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Goed weer wat van je te vernemen Proet !. Komt B.W. toch weer even in de belangstelling te staan.
Op Groningerkustvaart zitten ook enkele Duitse plaatsers. Misschien dat die ook wat kunnen vertellen. :idea: ;)

Ik denk dat Bas wel goed zit met de "Palamedes" bij v.d. Giessen voor de afbouwkade. De "Palamedes" is n.l. op 25 sept.-'61 aan de Roggebrood opgeleverd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie weet ?

Bericht door Drentenier »

Proet,
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat de 'Alsterdamm' op 11 november 1952 uit Delfzijl is vertrokken naar Gibraltar.
Bron: Delpher, Nieuwsblad van het Noorden van 12 november 1952.
Alsterdamm.jpg
Alsterdamm.jpg (45.17 KiB) 1117 keer bekeken
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie weet ?

Bericht door Drentenier »

Drentenier schreef: 16 nov 2020 12:48 Proet,
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat de 'Alsterdamm' op 11 november 1952 uit Delfzijl is vertrokken naar Gibraltar.
Bron: Delpher, Nieuwsblad van het Noorden van 12 november 1952.
Alsterdamm.jpg

P.S.
Ik vond nog wel een foto van een zusterschip van de Alsterdamm, de 'Alsterpark'.
Zie: http://www.wilddive.de/new/blog/Archive/535
Alsterpark.jpg
Alsterpark.jpg (24.36 KiB) 1086 keer bekeken
Groet,
Hans
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Gert Schouwstra »

Er was ook een grote viermast bark ALSTERDAMM van 3250 ton, die de wereldzeeën zo rond 1905-1910 bevoer.
Gert
- Varen is Leven -


Plaats reactie