Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Heb heel veel met de "schroefas generatoren" op de KHV gevaren. Ook later op de KHV/GHV schepen. Op de KHV hield dit het normale varende bedrijf ( licht,pompen etc.) aan de praat.
Hoofdzakelijk voordeel was de je geen hulpmotor had draaien (slijtage/onderhoud) voor brandstof maakte het niet uit, alles draaide op gasolie. Later op de GHV wel, daar kon de schroefas generator alle vermogen leveren en stond zelfs het volledige koel- vriesbedrijf er op te draaien. Ook de tankverwarming voor de zware olie. Die werd met thermische olie verwarmd en op alle Japans gebouwde schepen gebruikte er men hier nog steeds stoom voor. Dus op de GHV had je nog wel brandstof besparing daar die homo op zware olie draaide en het hulpbedrijf op gasolie.
Groeten, K.Brouwer.
Hoofdzakelijk voordeel was de je geen hulpmotor had draaien (slijtage/onderhoud) voor brandstof maakte het niet uit, alles draaide op gasolie. Later op de GHV wel, daar kon de schroefas generator alle vermogen leveren en stond zelfs het volledige koel- vriesbedrijf er op te draaien. Ook de tankverwarming voor de zware olie. Die werd met thermische olie verwarmd en op alle Japans gebouwde schepen gebruikte er men hier nog steeds stoom voor. Dus op de GHV had je nog wel brandstof besparing daar die homo op zware olie draaide en het hulpbedrijf op gasolie.
Groeten, K.Brouwer.
Re: Wie weet ?
Ik zie regelmatig 'oudere' foto's voorbij komen van schepen met "KNSM" op de flanken, terwijl de schepen gebouwd zijn ver na de tijd dat de KNSM is verzopen.
Ook ut piepke is in de kleuren van de KNSM.
Kan iemand mij enige tekst en uitleg verschaffen hoe één en ander in elkaar steekt.
Onder andere:
ARABELLA C (1995) JACARANDA (1998) URSELA C (1996)
Ook ut piepke is in de kleuren van de KNSM.
Kan iemand mij enige tekst en uitleg verschaffen hoe één en ander in elkaar steekt.
Onder andere:
ARABELLA C (1995) JACARANDA (1998) URSELA C (1996)
Grtn @Allen
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59
Re: Wie weet ?
https://www.nieuwsbladtransport.nl/arch ... dpr=accept
Zie deze link, in de jaren 90 was KNSM samen met de Belgische rederij Ahlers nog steeds actief in de Oostzee. KNSM voer al sinds 1870 in die contreien.
Zie deze link, in de jaren 90 was KNSM samen met de Belgische rederij Ahlers nog steeds actief in de Oostzee. KNSM voer al sinds 1870 in die contreien.
Re: Wie weet ?
Spray.
Op de Holwerda topic staat bij de Holwerda vloot door de jaren heen een verkeerde foto van de Spray.
Geplaats is een foto van de Spray II, een Duits gebouwd schip. Geen ex Holwerda schip.
Van deze Spray II kan ik geen gegevens vinden ,iemand die me kan helpen.
Hank.
Op de Holwerda topic staat bij de Holwerda vloot door de jaren heen een verkeerde foto van de Spray.
Geplaats is een foto van de Spray II, een Duits gebouwd schip. Geen ex Holwerda schip.
Van deze Spray II kan ik geen gegevens vinden ,iemand die me kan helpen.
Hank.
Re: Wie weet ?
gr. Bas
Wie weet
Ik ben zoekende naar informatie van en over de Duitse Coaster Alsterdann of Alsterdamm
Deze Coaster zou op 11 november 1952 door de sleepboot Nestor IJmuiden zijn binnen gebracht met machine schade.
Ik kan eigenlijk niets vinden qua afbeelding of wat dan ook.
Wie kan mij vooruit helpen?/
Deze Coaster zou op 11 november 1952 door de sleepboot Nestor IJmuiden zijn binnen gebracht met machine schade.
Ik kan eigenlijk niets vinden qua afbeelding of wat dan ook.
Wie kan mij vooruit helpen?/
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Re: Wie weet ?
Goed weer wat van je te vernemen Proet !. Komt B.W. toch weer even in de belangstelling te staan.
Op Groningerkustvaart zitten ook enkele Duitse plaatsers. Misschien dat die ook wat kunnen vertellen.
Ik denk dat Bas wel goed zit met de "Palamedes" bij v.d. Giessen voor de afbouwkade. De "Palamedes" is n.l. op 25 sept.-'61 aan de Roggebrood opgeleverd.
m.v.g., Roy
Op Groningerkustvaart zitten ook enkele Duitse plaatsers. Misschien dat die ook wat kunnen vertellen.
Ik denk dat Bas wel goed zit met de "Palamedes" bij v.d. Giessen voor de afbouwkade. De "Palamedes" is n.l. op 25 sept.-'61 aan de Roggebrood opgeleverd.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Wie weet ?
Proet,
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat de 'Alsterdamm' op 11 november 1952 uit Delfzijl is vertrokken naar Gibraltar.
Bron: Delpher, Nieuwsblad van het Noorden van 12 november 1952.
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat de 'Alsterdamm' op 11 november 1952 uit Delfzijl is vertrokken naar Gibraltar.
Bron: Delpher, Nieuwsblad van het Noorden van 12 november 1952.
Groet,
Hans
Hans
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Wie weet ?
Drentenier schreef: ↑16 nov 2020 12:48 Proet,
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat de 'Alsterdamm' op 11 november 1952 uit Delfzijl is vertrokken naar Gibraltar.
Bron: Delpher, Nieuwsblad van het Noorden van 12 november 1952.
Alsterdamm.jpg
P.S.
Ik vond nog wel een foto van een zusterschip van de Alsterdamm, de 'Alsterpark'.
Zie: http://www.wilddive.de/new/blog/Archive/535
Groet,
Hans
Hans
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet ?
Er was ook een grote viermast bark ALSTERDAMM van 3250 ton, die de wereldzeeën zo rond 1905-1910 bevoer.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -