Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wie weet ?

Bericht door K.Brouwer »

Inderdaad, de vlag van Hawaii. Nooit geweten dat die een eigen vlag had. Bedankt.

Groeten, K.Brouwer

Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Het gaat hier wel om de vlag van de deelstaat Hawaii. De nationale vlag is ook daar de US vlag. Puerto Rico, met zijn heel eigen relatie met de US heeft wel zijn eigen nationale vlag.
herwijnen

vaarroutes en scheepsregistratie

Bericht door herwijnen »

Ik ben op zoek naar de vaarroutes die mijn familie met hun zeilschepen gebruikten in de vaart van Herwijnen naar Amsterdam in de 19e eeuw. Tevens probeer ik te achterhalen of en waar hun schepen geregistreerd waren. Waarschijnlijk moet ik verder zoeken in hypotheekarchieven e.d. Het gemeentelijk archief van Herwijnen (tegenwoordig gemeente Lingewaal) ligt in Gorkum en is nog niet gedigitaliseerd. Op de foto uit 1890 die we van één van de schepen hebben staat: Vier Gebroeders, Herwijnen. Ze voeren vooral met aardappels en hooi tussen Herwijnen en Amsterdam. Hun achternamen waren Blom en van Dusseldorp. Informatie over mijn voorouders staat op de website http://www.deblommenfamilie.com
Peter de Groot
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet ?

Bericht door Fluks »

Dit lijkt mij meer een vraag voor op het binnenvaart-forum. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ik kom toch nog even terug op die Hawaiaanse vlag, als het mag....
Voor zover ik weet is Hawai de 50e officiele staat van de USA.... Dan zou het schip toch de 'stars-and-stripes' moeten voeren ?
Een schip uit pakkumbeet Texas, of Massachusetts voert die toch ook (verplicht ?) ?
Ik zie zo'n vlag dan meer als bijv de Friese vlag in NL als nationaliteitsvlag op jachten.... En dat is -hoe goed bedoeld ook van menige Friese jachtschipper- eigenlijk ook verboden. Wordt binnenlands (blijkbaar) getolereerd, maar als je naar het buitenland gaat met die nationaliteitsvlag, bijv Duitsland of Engeland, wordt je daarop aangesproken door de overheden, en kun je een fikse boete krijgen
Zelfs in Duitsland wordt de Europese vlag met het nationaliteitsvlaggetje in een hoekje niet toegestaan met als reden dat dat niet de algemeen geaccepteerde nationaliteitsvlag is..
Hoe zit dat dan met die Hawaiaanse vlag als nationaliteitsvlag voeren op een stukje USA-territorium (want dat is een zeeschip, met zeebrief !) ???
Iemand een idee ??
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Alleen de Hawaiaanse vlag voeren is niet juist, maar het schijnt wel vaker te gebeuren. Volgens het Amerikaanse vlaggenprotocol mogen ze wel beide aan dezelfde mast worden getoond, maar dan moet de US vlag boven de Amerikaanse vlag hangen.

------------------------------------Afbeelding
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Aha ! Dank je Theo.
Is dat een wereldwijde regeling, of alleen voor de USA-staten ?
Mag, zoals in het voorbeeld, een schip uit bijv Harlingen onder de NL-vlag een Friese vlag voeren ?
Of een Duits schip onder de Duitse vlag eentje van bijv Sleswich Holstein ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wie weet ?

Bericht door peelander »

Tja en hoe zit het dan met de bezoekersvlaggen?
Vanuit mijn woonkamer kijk ik hierop:
DSCN4250 (Kopie).JPG
DSCN4250 (Kopie).JPG (337.53 KiB) 2493 keer bekeken
In de bakboordstag de Nederlandse vlag met daaronder die van Oostenrijk. En dat op een zeilboot, die in Nederland geregistreerd staat, een Nederlandse eigenaar heeft met een Oostenrijkse partner.
Ik vind dit net zo vreemd al Belgen, die een blauw/wit/rode vlag in de bakboord stag voeren :mrgreen: :( :evil: .
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ook met gastlandvlag gelden in bijv Duitsland strenge regels, zelfs de minimummaten liggen vast (heb ooit een reprimande gekregen voor het voeren van een gastvlag van 7x10 cm of zo. Heb ter plekke eentje moeten kopen van de juiste maat (seeschleuse Emden, komende vanaf Wilhelmshafen weer nr buiten gaand :shock: ))
Ook het laten hangen na zonsondergang is 'verboten!'
En als je eenmaal tussen USA en Canada door richting Great Lakes bent gegaan weet je dat er daar weer héél anders mee wordt omgegaan: dan is zelfs je BB-zaling ineens een (mede-)gastlandvlag-positie geworden... :roll:
Waarop overigens zeer streng wordt toegezien !
Maar wat voor jouw voordeur ligt krijgt in Duitsland iig een flinke boete :lol: Dat slaat helemaal op nax !
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Streng toezicht in Duitsland op het voeren van vlaggen valt wel mee, denk ik. Begin juni stond ik op een camping aan de Moezel (bijna met mijn voeten in het water). Veel schepen die voorbij kwamen hadden geen vlag achterop. Aan de thuishaven of het opschrift NL of B was te zien wat de nationaliteit was. Soms hing er wel een overblijfsel van wat eens een vlag geweest is.
Een zijsprongetje, nu ik toch geschreven heb dat ik aan de Moezel stond, is er stroomopwaarts van Koblens een lage brug? We waren eigenlijk verbaasd dat pas na twee dagen de eerste schepen stroomopwaarts kwamen. Het water stond hoog maar zakte. Stroomafwaarts kwamen de eerste schepen pas twee dagen later. En waarom varen veel schepen met open ruimen, ook als de lading niet boven de luiken uitkomt?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie