Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof »

Ik plaats hier 2 foto´s i.o.v. Roy
thumbnail_Petembleem%201.jpg
thumbnail_Petembleem%201.jpg (76.12 KiB) 6197 keer bekeken
thumbnail_Petembleem%202%20(1).jpg
thumbnail_Petembleem%202%20(1).jpg (136.88 KiB) 6197 keer bekeken
Roy heeft hier iets over te vragen, welke hij het beste hier zelf kan plaatsen :roll:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Wie weet ?

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@Koos.

Volgens mij is er geen aparte topic van de HBT. De foto van de Amsteldiep (2) is volgens mij gemaakt in de periode dat het schip aan de "Rederij Amsterdam" toebehoorde. Van de "Rederij Amsterdam"is wel een apart topic. En dan de Maas- schepen. Alleen de Maasbree en de Maasbracht hebben nog onder HBT vlag gevaren. HBT is in 1977 Nedlloyd Bulk geworden. De Maas- tankers horen dus thuis onder Nedlloyd Bulk, met uitzondering van de Maaskade,Maaskant, Maaskerk en Maaskroon. Deze vier behoorden toe aan Ruys Bulk Transport, Antwerpen (tot 1977) en daarna aan Nedlloyd Bulk Belgie. Misschien is het verstandig ze onder Nedlloyd te plaatsen.
P.s. Ik denk dat de m.k foto niet van de Amsteldiep (2) is, volgens mij had die een Stork-Hotlo.

Grt.

Klaas.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Leo bedankt voor het plaatsen van de pet emblemen.
Ik kreeg de vraag van derden binnen. Het is in 1e instantie op het Groningerkustvaart forum geplaats, maar daar kwam niemand uit.
Eentje lijkt mij iets voor b.v. een havenmeester van de gemeente Zwolle.
De andere met de blauwe letter B op een wit-rood-witte vlag kan ik al helemaal niet thuis brengen.
Wie kan hier meer over vertellen ?.

m.v.g., Roy.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Wie weet ?

Bericht door Koos »

Bavaria
Wat donker bier met schuim aan beide kanten :roll: :oops:
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Roy, voor zover ik weet was dat wit-rood-wit ook in de vlag o.i.d. van Zwartsluis te vinden. De letter B zou dan mogelijk aan Buisman kunnen toebehoren, maar ik kan me met de beste wil van de hele wereld zo'n embleem totaal niet herinneren terwijl ik toch 1.5 jaar voor Buisman heb gevaren èn ik ken niemand die ooit met zoiets op de proppen is gekomen in dat verband, terwijl ik toch wel in mijn nadagen heb zitten spitten in het hele gebeuren Buisman & Zo. Ik weet niet of het Groninger Kustvaartforum hetzelfde is als het Kustvaartforum van Jossie, maar daar ben ik dit ook nooit tegengekomen, terwijl daar wel degelijk het nodige is afgespit rond het embleem van Buisman, wat hier en daar ooit vragen opriep.
Louis
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Roy, het enige wat ik nog toe kan voegen, is dat Buisman destijds verschillende rederijen had.
Ten 1e de R. Buisman's Koninklijke Fabriek van Gebrande Suikerpoeder, waar de welbekende Reuzin van Zwartsluis oftewel de Geertje Buisman onder viel.
Ten 2e hadden ze volgens mij ook de Kustvaart Onderneming Zwartsluis, waar een aantal van hun coasters onder voeren. De Geertje was nl. officieel een GHV schip, tot de 80m grens werd ingevoerd.
Die rederijen gebruikten ook weer verschillende emblemen, het ene met een B, het andere met een Z.
Daarnaast hadden ze nog officieel binnenvaartschepen in dienst. Het zou kunnen dat bovenstaand petembleem daar bij gehoord heeft. Uiteraard een vermoeden, want ik heb er dus nergens iets over gehoord of gelezen, laat staan dat ik het in dat verband ergens gezien heb.

En we hebben al weer even geleden op datzelfde Kustvaartforum een aantal pagina's nodig gehad om uit te zoeken of het officiele rederij-embleem nou vanaf linksboven met de klok meegaand tot linksonder "wit/rood/wit/rood" was of "rood/wit/rood/wit" want beide varianten kwamen we op diverse foto's tegen. Mogelijk het gevolg van een Portugees met schilder-opdracht die de volgorde niet goed in zijn hoofd had. Het wit/rood of rood/wit hoorde wel weer bij het wapen of de vlag van Zwartsluis.

Succes met verder speurwerk.
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Wie weet ?

Bericht door Zeepaardje »

Hallo Roy,

Het is zeker geen "Buisman" embleem.
De enige foto van een Buisman pet embleem, is die uit 1960 van kapitein Teerling van Ms. "Geertje Buisman".

Dagboek april-juni 1960 Kapitein Teerling met zijn vrouw (A).jpg
Dagboek april-juni 1960 Kapitein Teerling met zijn vrouw (A).jpg (181.03 KiB) 6128 keer bekeken
Dagboek april-juni 1960 Kapitein Teerling petembleem.jpg
Dagboek april-juni 1960 Kapitein Teerling petembleem.jpg (144.23 KiB) 6128 keer bekeken

Wij zoeken hier nog een duidelijke afbeelding van.
Wie kan ons daar aan helpen?

Hartelijke groeten van Johan/Zeepaardje.
(Buisman's GS museum, afdeling Scheepvaart te Zwartsluis).
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Bedankt voor de reacties.
Ik geloof het grif dat het Buisman niet is.
Maar ja, wat dan wel...……………. Thats the question.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Wie weet ?

Bericht door Zeepaardje »

Hallo Roy,

Jij hebt een afbeelding en je zoekt een firma.
Wij hebben een firma (Buisman), en zoeken een afbeelding van het pet embleem.

Wie helpt?

Geertje Buisman Logo's.jpg
Geertje Buisman Logo's.jpg (83.81 KiB) 6095 keer bekeken


Hartelijke groeten van Johan/Zeepaardje.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor »

Hallo Roy hier een paar afbeeldingen van het internet betreffende de pet met dat
witte kruis.
Dat embleem zie je ook wel in de Vlag van de Shetlands maaat het embleem komt
ook in Griekenland voor alhoewel in de pet een kroon staat denk ik ook wel dat het
van de Britisch & Afrcan Steam Navigation Co kan zijn gezien de maatschappij vlag.
Zie hierbij de vlaggen danwel emblemen.

Cor Boer
Bijlagen
Shethland 1.png
Shethland 1.png (56.32 KiB) 5937 keer bekeken
Shetland 2.png
Shetland 2.png (58.82 KiB) 5937 keer bekeken
shetlands-flag-shield-embroidered-sew-on-patch-9051-p[ekm]312x272[ekm][1].jpg
shetlands-flag-shield-embroidered-sew-on-patch-9051-p[ekm]312x272[ekm][1].jpg (16.7 KiB) 5937 keer bekeken
Grieks.jpg
Grieks.jpg (31.37 KiB) 5937 keer bekeken
grieks 2.jpg
grieks 2.jpg (77.97 KiB) 5937 keer bekeken
Grieks 3.jpg
Grieks 3.jpg (32.03 KiB) 5937 keer bekeken
BRITISCH AFRICAN STEAM.PNG
BRITISCH AFRICAN STEAM.PNG (229.74 KiB) 5937 keer bekeken
Britisch african steam.jpg
Britisch african steam.jpg (7.7 KiB) 5937 keer bekeken


Plaats reactie