Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
BertvE

Re: Wie weet ?

Bericht door BertvE »

@ Johan

Dat is dus wat ik al eerder opmerkte: Soms kan een bulb dus contra productief werken vanwege het opwekken van extra weerstand.

Kost wat maar dan kost het nog meer ... zeg maar :-)

Journee

Re: Wie weet ?

Bericht door Journee »

Zeer juist Bert,

Maar e.e.a. is wel afhankelijk van de zeetoestand met haar vele verschijningsvormen en tijdsduren en de koers en snelheid van je schip daarin.
Een eenduidige algemeen geldige conclusie is niet te geven.

Groeten,
Johan.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik probeer het allemaal een beetje te volgen over de bulbstevens, maar als je dit mooie jacht bekijkt was een mooi scherp neussie volgens mij toch beter. :)
Ik zat vroeger op een tanker altijd vol bewondering te kijken naar die scherpe neusjes van dit soort schepen, geen boeggolf, maar een soort fonteintje wat je dan zag. :)
Bij bulbstevens zie je toch altijd weer een boeggolf en dat betekent dan toch weerstand in het water. :lol:
All the best
Jos
Geestcape.jpg
Geestcape.jpg (150.52 KiB) 1361 keer bekeken
Journee

Re: Wie weet ?

Bericht door Journee »

Jos,

Verder kijken dan je neus lang is, dus langs de gehele scheepsromp.
De som van je beeldjes telt! Niet zo kortzichtig zijn.

Johan.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het zol mien jaaaa niat verbaaaaz'n Stuurman als daar TOCH een Bulbje "onder water zou zit'n jaaaaa :lol: bij dat inderdaaaad heeeel mooie jacht jaaaaaa :roll: kiek mah's goed noar dat golfje bie de waterlijn.

Zelfs bij de " Rotterdam" hadden ze jaaa een bulbje aan de boeg gevogeld, maar daar zag je jaaa niks van...........

Johan zit in Drente in sien "olde slepkoaruh" ( vrogger op't darp nuumd'n ze dat ok weh un " Stotterkoaruh") :lol: misschien komt ie wel eventjes langs om het verder uit te leg'n jaaaa.

Die "bulbjes" zijn trouwens wel handig bij " steigertjes pakken" met een beetje mazzel hou je dan de schade "onder water" ( en bij die hoppers met die "opgetrokken lippen" helemaal :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik zal me er verder maar niet mee bemoeien. :(
All the best
Jos
Straat Freetown.jpg
Straat Freetown.jpg (473.55 KiB) 1771 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mottuh jullie niet naar je nest :lol: :lol:
Ik neem net een "potje na de wacht" dus nemen jullie d'r ook maar eentje..............( EEENtje Koomuh :lol: )

Proost en dadduh we ze nog maar lang mooguh lustuh :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Journee

Re: Wie weet ?

Bericht door Journee »

Ik ga zo slapen Harry G. H., maar geen degenerende opmerkingen over mijn luxe, zeer riante (4,70 x 2,20 m) en comfortabele tijdelijke onderkomen in de Drenthse natuur.

Jos, je bemoeit je er wel mee, want je laatste foto ziet er heel anders uit. Dus je snapt best wat ik bedoel!

Welterusten.
Johan.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wie weet ?

Bericht door K.Brouwer »

Weet zelfs de naam nog van dat "bulbje" :-D , dat heet een druppelsteven 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
ik pak nog een potje van je, dan ga ik ook pitt'n. :)
Het topic heet: Wie weet?
Ik weet alleen van die goeie ouwe tijd dat we zelf op die tankers moesten improviseren als we in ballast voeren om de trim aan te passen aan de weersomstandigheden om de beste snelheid/bunkerverbruik te kunnen realiseren, dat was vaak echt een hot item aan boord.
Zelfs extra gissen buitenboord werd daarvoor in de strijd geworpen. :lol:
Op een tanker van 48000 ton voeren we in ballast het best als we 7 voet in de kont lagen.
Zonder bulbsteven. :)
Dit werd destijds natuurlijk doorgeven aan de scheepsbouwers, die daar ongetwijfeld hun voordeel mee konden doen. :)
All the best
Jos


Plaats reactie