Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Willem,

De ketels van de Liberty kregen hun lucht van een fan, aangedreven door een stoompomp. Wat nu als de ketels koud zijn en ze opgestookt moeten worden? Stoom lenen van buurman? Of wordt er van de wal perslucht geleverd, direct de vuurgang in of met perslucht pomp laten draaien?
Ik weet wel dat bij locomotieven, vaak stoom werd geleverd door een tweede lok.


Voor Gerrit,

Wat betreft die "Lady Jane". Kan dit niet een soort van Lash-schip geweest zijn?

Groeten Bob


roy
Berichten: 11931
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy »

De "Lady Jane" was gewoon een zware lading scheepie.
Gebouwd voor v.d.Laan uit Schiedam en later een dochtertje van de Lijn.
Aan het schip is in de loop der tijd nogal wat verspijkerd.
Inderdaad konden en werden ook nogal wat hydreerkolommen en ander soort vaten met dit schip vervoerd.
Het is dus absoluut geen LASH schip.

De motor die uit de sleepboot getakeld wordt, ( of juist erin ), is volgens mij een MaK.

m.v.g. Roy
Laatst gewijzigd door roy op 23 feb 2006 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 624
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Bericht door Co »

Hallo Roy ik wist het niet helemaal zeker,
maar zoals zo vaak op dit forum was jij weer de man die
met het uiteindelijke antwoord kwam.
Ooit voer ik (uitgeleend) op de Doklift 2 en ben ook wel op de de Doklift 1 geweest met 8 stuks CAT 398!
Ook ex vander Laan,
Stiekem heb ik wel bewondering voor deze eerste zware lading cowboy's.

GRoeten van Co.

Gebruikersavatar
aad overweg
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 sep 2004 12:19
Locatie: rotterdam

koude stoomketels opstarten wie kan mij vertellen

Bericht door aad overweg »

Bij ons aan boord,hadden wij ook stoomketelsom de olie in de tanks
te verwarmen.Als ze koud waren, dan stookte wij ze op met lucht
uit de luchtketels en lieten dan onderwijl de compressors draaien.
tot wij voldoende stoomdruk hadden.Dan de ketel uit,stoom op de
nozzel de fakkel erbij en dan pas de olie bijzetten.Iedereen die
dacht dat het andersom,ook wel ging.Die hoefde een hele tijd niet
naar de kapper.In al mijn jaren is dit vele malen gebeurt met mijn
personeel en als je dan vroeg hoe kan dit nou,ik heb je al tich maal
gewaarschuwd.Kreeg je steevast als antwoord Ik dacht dat het zo
ook wel kon. Eerst olie in een gloeiende vuurgang dan stoomdruk
en dan de fakkel er in. Het resultaat liet zich raden.
Aad Overweg :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik ben nu langer walrot als varensman
maar het went nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Docklift 1

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Co,

Die "Docklift 1" met dat hele stelletje gele D398 Cat's d'r in had Kuipers kasten d'r in staan of niet??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

GOOFY

HET IS EEN KUST WACHT BOOT.

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
WIE WEET MEER OVER DEZE KUSTWACHT BOOT

Pluijm

Bericht door Pluijm »

The SA KUSWAG 5 is a sister vessel to the SA KUSWAG 1. They are used by the South African Department of Environment as oil spill combat vessels. It has an overall length of 28m and a draft of 5m.

16 7385241 S. A. KUSWAG I ZUCC Pollution Control Vessel N/A 1974 01 South Africa
17 7385277 S. A. KUSWAG IV ZUFF Pollution Control Vessel N/A 1974 07 South Africa
Dit zou het Zuid Afrikaanse schip van Frans moeten zijn
groeten
Jan van der Pluijm

GOOFY

wat moet dat voorstellen?

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Ik kan dit niet thuis brengen.

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Frans, op
http://www.jwautomarine.co.uk/pr_mildef.htm
zie je het hele verhaal: klik op fotootje links, klik op 'project portfolio' en klik tenslotte weer op betreffende fotootje.
Wim.
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Het komt er in het kort op neer dat die gele luchtzakken het schip een paar inches moet laten rijzen, zodat het over de drempel van het droogdok heen kan varen.
Wim.
Eat your pie, before you die !



Plaats reactie