Pagina 2 van 539

Geplaatst: 22 feb 2006 20:21
door Bob
Hallo Willem,

De ketels van de Liberty kregen hun lucht van een fan, aangedreven door een stoompomp. Wat nu als de ketels koud zijn en ze opgestookt moeten worden? Stoom lenen van buurman? Of wordt er van de wal perslucht geleverd, direct de vuurgang in of met perslucht pomp laten draaien?
Ik weet wel dat bij locomotieven, vaak stoom werd geleverd door een tweede lok.


Voor Gerrit,

Wat betreft die "Lady Jane". Kan dit niet een soort van Lash-schip geweest zijn?

Groeten Bob

Geplaatst: 22 feb 2006 21:14
door Roy
De "Lady Jane" was gewoon een zware lading scheepie.
Gebouwd voor v.d.Laan uit Schiedam en later een dochtertje van de Lijn.
Aan het schip is in de loop der tijd nogal wat verspijkerd.
Inderdaad konden en werden ook nogal wat hydreerkolommen en ander soort vaten met dit schip vervoerd.
Het is dus absoluut geen LASH schip.

De motor die uit de sleepboot getakeld wordt, ( of juist erin ), is volgens mij een MaK.

m.v.g. Roy

Geplaatst: 23 feb 2006 00:20
door Co
Hallo Roy ik wist het niet helemaal zeker,
maar zoals zo vaak op dit forum was jij weer de man die
met het uiteindelijke antwoord kwam.
Ooit voer ik (uitgeleend) op de Doklift 2 en ben ook wel op de de Doklift 1 geweest met 8 stuks CAT 398!
Ook ex vander Laan,
Stiekem heb ik wel bewondering voor deze eerste zware lading cowboy's.

GRoeten van Co.

koude stoomketels opstarten wie kan mij vertellen

Geplaatst: 23 feb 2006 01:15
door aad overweg
Bij ons aan boord,hadden wij ook stoomketelsom de olie in de tanks
te verwarmen.Als ze koud waren, dan stookte wij ze op met lucht
uit de luchtketels en lieten dan onderwijl de compressors draaien.
tot wij voldoende stoomdruk hadden.Dan de ketel uit,stoom op de
nozzel de fakkel erbij en dan pas de olie bijzetten.Iedereen die
dacht dat het andersom,ook wel ging.Die hoefde een hele tijd niet
naar de kapper.In al mijn jaren is dit vele malen gebeurt met mijn
personeel en als je dan vroeg hoe kan dit nou,ik heb je al tich maal
gewaarschuwd.Kreeg je steevast als antwoord Ik dacht dat het zo
ook wel kon. Eerst olie in een gloeiende vuurgang dan stoomdruk
en dan de fakkel er in. Het resultaat liet zich raden.
Aad Overweg :oops: :oops: :oops: :oops:

Docklift 1

Geplaatst: 24 feb 2006 01:17
door Harry G. Hogeboom
Hallo Co,

Die "Docklift 1" met dat hele stelletje gele D398 Cat's d'r in had Kuipers kasten d'r in staan of niet??

HET IS EEN KUST WACHT BOOT.

Geplaatst: 24 feb 2006 12:03
door GOOFY
Afbeelding
WIE WEET MEER OVER DEZE KUSTWACHT BOOT

Geplaatst: 24 feb 2006 15:03
door Pluijm
The SA KUSWAG 5 is a sister vessel to the SA KUSWAG 1. They are used by the South African Department of Environment as oil spill combat vessels. It has an overall length of 28m and a draft of 5m.

16 7385241 S. A. KUSWAG I ZUCC Pollution Control Vessel N/A 1974 01 South Africa
17 7385277 S. A. KUSWAG IV ZUFF Pollution Control Vessel N/A 1974 07 South Africa
Dit zou het Zuid Afrikaanse schip van Frans moeten zijn
groeten
Jan van der Pluijm

wat moet dat voorstellen?

Geplaatst: 28 feb 2006 18:22
door GOOFY
Afbeelding
Ik kan dit niet thuis brengen.

Geplaatst: 28 feb 2006 19:29
door Wim van der Moolen
Frans, op
http://www.jwautomarine.co.uk/pr_mildef.htm
zie je het hele verhaal: klik op fotootje links, klik op 'project portfolio' en klik tenslotte weer op betreffende fotootje.
Wim.

Geplaatst: 28 feb 2006 19:44
door Wim van der Moolen
Het komt er in het kort op neer dat die gele luchtzakken het schip een paar inches moet laten rijzen, zodat het over de drempel van het droogdok heen kan varen.
Wim.