Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 11636
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door roy » 15 nov 2019 16:05

Er is in ieder geval maar één "Breeveertien" in de vloot van P.A.van Es & Co. geweest Martinus.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3978
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen » 15 nov 2019 19:23

Tsja, in m'n jeugdige enthousiasme dus te enthousiast. :oops:

Ik laat de berichten staan, anders is de logica van de reactie berichten uit het lood. :mrgreen:
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2164
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wie weet ?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 16 nov 2019 02:40

Om het verhaal dan toch nog even compleet te maken.
Dat betonningsvaartuig BREEVEERTIEN werd in 1972 gebouwd bij Welgelegen Amels & Zoon Scheepswerf - Makkum -
Grt 748t L.o.a. 61mtr Br. 11mtr
1972 - 1997 BREEVEERTIEN
1997 - 2004 TELCO BALTIC
+
hier als vos baltic.jpg
hier als vos baltic.jpg (38.06 KiB) 575 keer bekeken
Foto Willem Oldenburg
+
2004 - 2011 VOS BALTIC (Vroon Offshore)
2011 - ----- ATLANTIC SURVEYOR
+
hier als atlantic surveyor.jpg
hier als atlantic surveyor.jpg (88.5 KiB) 575 keer bekeken
Iraklon - Griekenland - juni 2019
+

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3978
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen » 22 nov 2019 21:21

GROOTE BEER in IJmuiden
Datum : 7 juni 1949



Mijn aandacht werd getrokken door de twee glijbanen aan bakboord.
Iemand enig idee?
Wie weet?


Groote Beer001 in IJmuiden 1949-06-07.jpg
Groote Beer001 in IJmuiden 1949-06-07.jpg (187.48 KiB) 443 keer bekeken
Groote Beer001a in IJmuiden 1949-06-07.jpg
Groote Beer001a in IJmuiden 1949-06-07.jpg (88.64 KiB) 443 keer bekeken


Auteursrechthebbende : Nationaal Archief
Grtn @Allen

Sparks316
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 » 22 nov 2019 21:43

Dateerden uit de tijd dat ze nog troepen vervoerden, die zo nodig snel van boord konden d.m.v. deze constructies.
Volgens mij zaten ze ook aan stuurboord.
Louis

Gebruikersavatar
Bertus.
Berichten: 8231
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45
Locatie: Zwolle

Re: Wie weet ?

Bericht door Bertus. » 22 nov 2019 22:16

Sparks316 schreef:
22 nov 2019 21:43
Dateerden uit de tijd dat ze nog troepen vervoerden.
Dit is correct, zo voer de Tabinta ook met onze jongen
naar Indonesië.
Toevallig zag ik gisteren het eerste deel van de vierdelige
serie "Onze jongens op Java". Op NPO 2

ms Tabinta.jpg
ms Tabinta.jpg (128.01 KiB) 429 keer bekeken
Gr. Bertus

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3978
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen » 23 nov 2019 00:34

Dat geloven jullie toch zelf niet.
Op de foto van de TABINTA links, het lijkt wel of op die apparaten een op z'n kop staande Lorraine kruis staat. :oops:
Als je met zo'n apparaat van boord moet, dan weet je zeker dat je een zeemansgraf krijgt. :shock: :roll:
Grtn @Allen

Martinus
Berichten: 765
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus » 23 nov 2019 02:04

Wat is de datum van de foto van de Tabinta?

Martinus
Berichten: 765
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus » 23 nov 2019 02:09

Nu een heel andere vraag en niet over scheepvaart, ik hoop dat het mag. Ik heb hem overigens al een keer gesteld hier. Ik vraag me nl. af hoe walvissen het doen in zwaar weer als ze naar boven moeten. Het ademen op zich zal misschien niet het grootste probleem zijn, maar wel de krachten die hun grote lichamen daarbij ondergaan.

Ik heb de vraag zelfs ooit een keer aan Sea Shepherd gesteld, maar nooit een antwoord ontvangen.

Sparks316
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 » 23 nov 2019 09:28

Allen schreef:
23 nov 2019 00:34
Dat geloven jullie toch zelf niet.
Natuurlijk roepen we maar wat. Al die moderne middelen als "free-fall lifeboats" zijn er ook alleen maar voor de show.
Ik meen me te herinneren dat dit onderwerp in elk geval al meer dan een jaar geleden ter sprake is gekomen en uitgelegd. Was dat op het HAL topic?
Louis

Gebruikersavatar
Bertus.
Berichten: 8231
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45
Locatie: Zwolle

Re: Wie weet ?

Bericht door Bertus. » 23 nov 2019 10:06

Martinus schreef:
23 nov 2019 02:04
Wat is de datum van de foto van de Tabinta?
De foto is volgens de beschrijving circa 1950 gemaakt.

Hier de vertaling van Engels naar Nederlands van de "Tabinta"
waarmee ik zelf in 1959 een reis naar Indonesië heb gemaakt.


De Tabinta werd gebouwd door Nederlandsche Scheepsbouw Mij, Amsterdam (motoren door Werkspoor, Amsterdam) in 1930 voor de Nederland Line, dit was een schip van 8.156 bruto ton, lengte 469ft x balk 62.2ft, één trechter, drie masten, enkele schroef en een snelheid van 15 knopen. Gelanceerd op 21/3/1930, werd ze gecharterd aan de Nederlandse regering in 1948, die een lijn van emigrantenschepen had opgezet om het grootschalige niveau van emigratie na de oorlog aan te kunnen. Ze maakte haar eerste reis van Rotterdam naar Quebec in april 1948 en maakte in totaal vijf rondreizen naar Quebec in 1948, plus vier meer in 1949. In juli 1949 maakte ze een enkele ronde van Holland naar New York. Ze werd in 1961 in Hong Kong gesloopt.

M.v.g. Bertus.

Martinus
Berichten: 765
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus » 23 nov 2019 14:10

Dank Bertus!

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3978
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen » 24 nov 2019 19:24

Die glijbanen blijven me toch fascineren.


Glijbanen001.JPG
Glijbanen001.JPG (99.78 KiB) 164 keer bekeken
Glijbanen002.JPG
Glijbanen002.JPG (87.02 KiB) 164 keer bekeken
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2505
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof » 24 nov 2019 23:17

Ik ben bang dat deze niet zo door het water snijden, als op de plaatjes hier onder
Image1.jpg
Image1.jpg (21.97 KiB) 114 keer bekeken
Image2.jpg
Image2.jpg (25.79 KiB) 114 keer bekeken
De beelden zijn van een mp4 filmpje, en ik zie geen kans om dat te plaatsen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7216
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 25 nov 2019 11:44

Hier filmpjes plaatsen gaat ook nooit lukken, Leo; daar is het forum niet voor ingericht...
Zo'n filmpje kun je hier vertonen dmv een link: het 'adres' wat je bovenin je browser hebt. (http://www.enzovoort...)
Dat kan ook door rechts op een filmje te klikken en "URL kopieren" kiezen, en dan hier met CTRL+V weer te plakken (of wederom rechts te klikken en "plakken")
Is het een filmpje van jezelf, dat op een gegevensdrager van jou staat (je harde schijf, een usb-stick, een cd of dvd) dan moet je die eerst op een "internetsite" zetten en kun je dmv dán op rechts te klikken "deelbare link ophalen" kiezen, die je dan naar hier kopieert...
Als je een emailadres hebt (een account hebt, dus) met extensies als @hotmail.com @hotmail.nl @live.nl outlook.com of @gmail.com dan heb je al een dergelijke ruimte op internet. Je moet het alleen ff activeren... die accounts hierboven zijn microsoft-accounts (Ondedrive), alleen de laatste is van Google (Googledrive)...
Hier een link van een klein filmpje dat ik voor dit doel effe op Google (mijn googledrive, dus) heb gezet: https://drive.google.com/open?id=14_4wW ... znpEJztdam
(zoals gebruikelijk bij mij: ik verwijder dat filmpje weer na een paar week, en dan werkt de link natuurlijk niet meer)


En weer effe over de vlotjes, want dat zijn die dingen op die 'shoots'... Een schip heeft normaliter aan elke kant van het schip sloepruimte voor de bemanning. Heeft het schip 40 man bemanning (+eventuele passagiers waarvoor accommodatie aan boord moet zijn), dan is de totale capaciteit in de boten minstens 80 (+ pass's): 40+ aan elke kant.
Wordt zo'n schip ineens voor troepentransport gebruikt, dan is het aantal mensen op zo'n schip eerder 400 dan 40, en is er geen plaats genoeg in de boten. Nou wordt zo'n schip pas een troepenschip in tijden van oorlog, dus nood breekt wet. Je kunt de boot volzetten met boten, die dan allemaal gesjord moeten staan, en dus door deskundige bemanning moet worden gelost en overboord gewinched moet worden, en dat allemaal tussen een paar honderd man die allemaal weg willen van een in brand staand en/of (snel)zinkend schip... Dat gaat dus niet. Dus daarvoor zijn dit soort vlotten bedacht...
het is een stapel vlotten, eigenlijk, maar met weinig draagvermogen. Een houten frame als een deur, met middenin een net van touw, en buitenom een rand van in zeildoek genaaide kurk. De bedoeling is dan dat de bemanning een handle of zoiets overhaald waardoor die vlotten vrijgezet worden, de troepen overboord springen en zich drijvende houden aan die vlotjes. Een "oppikschip" voer in den beginne mee in de achterste lijn van het konvoot; in de Oosterse wateren werd mbv (oa) Catalina's gepatrouilleerd die de positie doorgaf.
Afijn, de overlevingskansen met die vlotjes was niet zo hoog, getuige de vele verslagen in eveneens vele boeken, die velen van ons wel kennen. Maar het geeft iig een kansje op redding, en dat geeft psychologisch 'hoop'.
Ik moet er niet aan denken: met zoveel mensen in het ruim bivakkerend en in groepjes om beurten aan dek kunnen luchten, en je ziet een paar Japanse of Duitse duikbommenwerpers op je af komen, of de bellenbaan van een torpedo...

Bedenk je nu eens dat je op een wowo met -zoals er nu gebouwd wordt- 6000 passagiers (mee)vaart ergens in een gebied met een watertemperatuur rond het vriespunt, en er breekt brand uit aan 1 kant van het schip, en er is een complete blackout…
Puur denkbeeldig ?? Daggutniet ! Dat gaat een aardig 'momentje om te herinneren' worden voor de bemanning.
Laat ik er maar niet teveel over uitweiden: tenslotte is Jinny per vandaag weer op haar mobiele wowo-werkadresje (mét monsterboekie !)
Laatst gewijzigd door jdbvos op 25 nov 2019 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Sparks316
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 » 25 nov 2019 11:56

jdbvos schreef:
25 nov 2019 11:44

Hier een link van een klein filmpje dat ik voor dit doel effe op Google (mijn googledrive, dus) heb gezet: https://drive.google.com/open?id=14_4wW ... znpEJztdam
(zoals gebruikelijk bij mij: ik verwijder dat filmpje weer na een paar week, en dan werkt de link natuurlijk niet meer)
Het rotte is (in elk geval bij mij) dat die filmpjes zo helemaal niet afspelen. Pas als ik rechtsboven op "download" klik en 'm op mijn eigen schijf heb staan, speelt ie wel af. How can? Chrome? Ik heb dat nou al een paar maal gehad met zo door jou geplaatste filmpjes.

En nog even over die vlotten: destijds hebben we het erover gehad naar aanleiding van een foto van de Nieuw Amsterdam die een tijdje met die dingen was uitgerust, ik meen me zelfs te herinneren dat die ook van een motor voorzien waren plus voorin een soort stuurmanspositie achter glas o.i.d waarmee ze gewoon konden varen. En zoals je al schreef, het waren extra zaken die bij calamiteiten gebruikt konden worden. Dan is iets beter dan helemaal niets. En tegenwoordig zie je bijna niks anders meer, al zijn ze natuurlijk sterk verbeterd. Begin jaren 70 waren die dingen nog relatief nieuw en in de vorm van een soort ronde UFO, die aan boord bemand konden worden, daarna handeltje overhalen en rustig naar het water zakken, dan loskoppelen, motortje aan, desnoods sproeisysteem aan en weg van je boorinstallatie. De antenne van je noodzendinstallatie stak je door het dakluik en je was veilig, want zinken konden ze niet. Die eerste Brucker-capsules konden 28 man herbergen, al dan niet vastgesjord in hun stoelen, daarna werden ze steeds groter en daarna kwamen de free-fall apparaten.
Laatst gewijzigd door Sparks316 op 25 nov 2019 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Louis



Plaats reactie