Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jdbvos
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Co, je inzet, kennis en kunde, ook in deze, wordt zeer gewaardeerd !
Want we zijn er ook bij neeffie's ouwe schreeuwert nog lang niet helemaal uit....
Dat er olie in deze moet, lijkt me -gezien alle aanwijzingen- een logische gevolgtrekking, maar of dat dan ook geldt voor het drijfstanglager weten we (nog steeds) niet: Jacob's vetnippeltje kán nog steeds !
We zijn een hoop vergeten, maar met z'n allen kunnen we een instructieboek schrijven !
Als we met z'n alluh in een werkplaats over dit ding gebogen hadden gestaan, was ie -bij wijze van spreken- tot de laatste molecuul gedemonteerd om hem eens goed te bekijken en te begrijpen. :lol:
We blijven tenslotte techneuten...
Wedden dat ze later, in onze (verre, mag ik hopen) toekomstige kisten géén schroefjes aan de binnenkant doen ? :D
Oost, west...ook best

v+d

Bericht door v+d »

Goed voor de grijze cellen Co, die krimpen rap met dit weer.
Heb jij wel eens onderhoud gedaan of laten doen aan de scheepshoorn?
Ik kan mij er niets bij voorstellen, ooit toen ik nog op tankers werkte, moest ik eens zo'n turbine van een ventilator in een mast( ik denk van de afzuiging van de pompkamer) aan de gang maken onder ijzige Finse omstandigheden. Dat was echt een smerig gevaarlijk klusje wat met bronzen gereedschap gedaan moest worden, het Bahcootje trok ik aan stukken dus gleed ik uit en donderde een paar treden af. Chagrijnig heb ik een koperen vuistje uit de werkplaats gehaald en een rotmep op het turbinehuis gegeven, het ding startte direct en heeft tot aan dok in Amsterdam probleemloos gelopen. Ik heb het niet op onderhoud op hoge posities ;)

Co

Bericht door Co »

v+d schreef: 09 aug 2020 20:43 Goed voor de grijze cellen Co, die krimpen rap met dit weer.
Heb jij wel eens onderhoud gedaan of laten doen aan de scheepshoorn?
Ik kan mij er niets bij voorstellen, ooit toen ik nog op tankers werkte, moest ik eens zo'n turbine van een ventilator in een mast( ik denk van de afzuiging van de pompkamer) aan de gang maken onder ijzige Finse omstandigheden. Dat was echt een smerig gevaarlijk klusje wat met bronzen gereedschap gedaan moest worden, het Bahcootje trok ik aan stukken dus gleed ik uit en donderde een paar treden af. Chagrijnig heb ik een koperen vuistje uit de werkplaats gehaald en een rotmep op het turbinehuis gegeven, het ding startte direct en heeft tot aan dok in Amsterdam probleemloos gelopen. Ik heb het niet op onderhoud op hoge posities ;)
Haha “hoge posities”.
Ja Jan heb de op startlucht gedreven luchtfluiten in diverse zeer hete schoorstenen. En idd ook aan dit besproken type in de voormast. Maar dat beperkte zich tot het fixen van het alu klembordje op het motortje dat door galvanische corrosie en de gevormde kristallen geheel open kwam te liggen en dus sluiting veroorzaakte. 4e wtk was elec later bij van Nievelt.

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Bij deze Zet-Horn 110 staat de zuiger in een cilinder bovenop de krukkast. 110 staat voor de frequentie, dus 110 Hz. Het geluidsniveau is ruim 140 Db.

De hoorn op de foto heeft een oliebadsmering en dat zal wel spatsmering zijn. En voor koude streken heb je dan vast wel een verwarmingsspiraal nodig, anders is je olie dikke taaie teer. Bij de latere types 110 zie ik dat de constructie is versimpeld en dat krukas boven de zuiger ligt. Dan is er geen oliebad meer mogelijk en wordt er een vetsmeernippel toegepast. Dat werkt ook, maar je moet er dan wel af en toe met de spuit naartoe klimmen. Er zijn dus door de jaren heen verschillende uitvoeringen van dit zelfde type hoorn geweest.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

GSAndre

Commandant opleidingsschip voor handelsvaart

Bericht door GSAndre »

Hallo mijn naam is André, en heb een vraag over de eventuele nabestaanden van de Commandant van het opleidingsschip voor de handelsvaart de Nederlander, G. van Achterberg

L.s.

Ik ben ik het bezit van een Schilderij van het opleidingsschip Nederlander, een portret schilderij van de Commandant G. van Achterberg in vol ornaat van dit opleidingsschip en een klok die hem geschonken is in 1912 na 20 jaar commandantschap van het opleidingsschip de Nederlander.

Het mooiste zou zijn als dit terug zou kunnen gaan naar de familie en anders is de vraag zou er een museum zijn welke hier interessen in kan hebben ?

Met vriendelijke groet

André

roy

Re: Commandant opleidingsschip voor handelsvaart

Bericht door roy »

Mooie vraag Andre., maar deze vraag kan b.v. ook op het topic "Wie Weet".

m.v.g., Roy

Geregeld
Jinny
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Allen

Bericht door Allen »

Commandeur Achterberg

Commandeur Achterberg.JPG
Commandeur Achterberg.JPG (113.73 KiB) 205 keer bekeken
Grtn @Allen

Plaats reactie