Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jdbvos
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Pas op as je over tallow begint.... :D :D
...dan gaat er bij mij ook iets koken... :lol: :lol:
Oost, west...ook best

peelander

Bericht door peelander »

Als ik bij de Nieuwe Matex een dagje of nachtje in de talk of visolie had gezeten mocht ik niet thuis komen. Zelfs een hete douche en schrobben hielp niet de stank te verdrijven. En ik was daar nogal eens de klos. Een ontevreden ventje, dat voor de drie ploegen diensten wel een betere beloning wenste als de armoedige fl. 475,00 bruto pm. en daarover zijn mond niet hield.
groeten
Jan van der Pluijm

TonyfH

Bericht door TonyfH »

Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor jullie bijdragen.
Met thermische olie heb ik geen ervaring, maar ik had al wel meegekregen dat dat tegenwoordig gebruikt wordt voor (lading)verwarming en dat stoom verdwenen is van de vaart.
Het zal toch wel iets met kosten te maken hebben vermoed ik zo.
Mijn laatste schip was trouwens de Fossarina, een stoomloos schip zonder ladingverwarming.
Als brandstof gebruikten wij IFO zonder tankverwarming. Voor de motoren en de purifiers werd de brandstof elektrisch verwarmd en de ladingpompen werden elektrisch aangedreven.
Bij de centrales en de stadsverwarming werd er heet water gebruikt voor brandstofverwarming.

Groeten van Teun.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer »

Heb heel veel met de "schroefas generatoren" op de KHV gevaren. Ook later op de KHV/GHV schepen. Op de KHV hield dit het normale varende bedrijf ( licht,pompen etc.) aan de praat.
Hoofdzakelijk voordeel was de je geen hulpmotor had draaien (slijtage/onderhoud) voor brandstof maakte het niet uit, alles draaide op gasolie. Later op de GHV wel, daar kon de schroefas generator alle vermogen leveren en stond zelfs het volledige koel- vriesbedrijf er op te draaien. Ook de tankverwarming voor de zware olie. Die werd met thermische olie verwarmd en op alle Japans gebouwde schepen gebruikte er men hier nog steeds stoom voor. Dus op de GHV had je nog wel brandstof besparing daar die homo op zware olie draaide en het hulpbedrijf op gasolie.

Groeten, K.Brouwer.

Allen

Bericht door Allen »

Ik zie regelmatig 'oudere' foto's voorbij komen van schepen met "KNSM" op de flanken, terwijl de schepen gebouwd zijn ver na de tijd dat de KNSM is verzopen.
Ook ut piepke is in de kleuren van de KNSM.
Kan iemand mij enige tekst en uitleg verschaffen hoe één en ander in elkaar steekt.

Onder andere:

ARABELLA C (1995)
Arabella C1995.jpg
Arabella C1995.jpg (59.33 KiB) 611 keer bekeken
JACARANDA (1998)
Jacaranda1998.jpg
Jacaranda1998.jpg (61.15 KiB) 611 keer bekeken
URSELA C (1996)
Ursula C1996.jpg
Ursula C1996.jpg (44.06 KiB) 611 keer bekeken
Grtn @Allen

Kees Hagen

Bericht door Kees Hagen »

https://www.nieuwsbladtransport.nl/arch ... dpr=accept

Zie deze link, in de jaren 90 was KNSM samen met de Belgische rederij Ahlers nog steeds actief in de Oostzee. KNSM voer al sinds 1870 in die contreien.

Hank

Bericht door Hank »

Spray.

Op de Holwerda topic staat bij de Holwerda vloot door de jaren heen een verkeerde foto van de Spray.
Geplaats is een foto van de Spray II, een Duits gebouwd schip. Geen ex Holwerda schip.
Van deze Spray II kan ik geen gegevens vinden ,iemand die me kan helpen.

Hank.

kabo

Bericht door kabo »

VNS.jpg
VNS.jpg (201.84 KiB) 175 keer bekeken
Foto is van 1961 bij de werf van v.d. Giessen in Krimpen. Voor de wal een KNSM nieuwbouw, Palamedes?? en langszij denk ik de Steenkerk die is op15/8/1961 op geleverd.?
gr. Bas

Plaats reactie