Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Hallo Goofy,

Er bestaan internationaal 2 systemen van betonnen.
Het SIGNI, is het uniforme Europese systeem, waarin een aantal elementen van het Maritieme Betonningsstelsel A (IALA) is overgenomen.
Deze stelsels zijn internationaal vastgesteld en lopen in elkaar over.

De WEST-ton, welke jij op kombuispraat hebt gezet, is een ton die een gevaar afdekt.
Dit houdt in dat je deze ton aan de west zijde dient te passeren ( Deze ton ligt ook voor het museum in IJmuiden, hier mag je echter ook aan de oostzijde naar binnen').

Je hebt ook een Noord ton, Oost ton en een Zuid ton, Je kunt ze allemaal vinden in de bijlage van het BPR (Binnenvaart Politie Regelement) en het RPR(Rijn Politie Regelement).

De Noordton moet je dus aan de noordzijde passeren en de Oostton aan de Oopstzijde en de zuidton aan de zuidzijde.

Deze liggen op zee, meestal bij een wrak, ondiepte etc. Het is dus markering van een bijzonderobject / ondiepte.
Soms ligt er maar 1 ton bij, maar bij een zandbank kan het voorkomen dat er op al de vier hoekpunten van de ondiepte zo´n ton ligt.

Verder heb je rode en groene tonnen, welke het vaarwater markeren. Van zee komend in een haven of op een rivier/ kanaal ligt aan SB de groene tonnenlijn en aan BB de rode tonnenlijn. De rode tonnen zijn stomp en de groene tonnen lopen spits toe.

Vooral op zee waar je hoofdzakelijk de gele tonnen tegenkomt, zijn deze duidelijk te zien.

Groeten
Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)

GOOFY

winston bedank.

Bericht door GOOFY »

Ik had al verwacht dat jij zou reageren.
Want jij houd ook alles bij.
Maar zo kom ik steds meer te weten, vroeger hadden wij daar geen tijd voor, maar nu met het slechte weer loop ik alles na , maar ik vind elkekeer weer wat , en ga dan daar mee verder, en schiet eigenlijk niet.
Als jij je spiegel nog eens weg gooit, denk dan aan mij.
GOOFY

model amsterdam

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Wleke amsterdam is dit ?
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Info

Bericht door cor »

Hallo Huib

Hieronder de link

http://www.shipdata.nl/index.php?mode=s ... 0#thumbser een link voor je info

Het is de ex 76

Groeten Cor Boer http://home.tiscali.nl/corboer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo speurders,

De "Christoffel" is eigendom van Klaas Teerenstra van het gelijknamige straal en schilderbedrijf in Den Helder.
Het is een voormalige Helderse kotter. Ze had aanvankelijk een Deutz motor, maar deze is vervangen door een Caterpillar.
Als men Den Helder binnenrijdt is direct de grote straalloods tezien. Hier ligt dat scheepje altijd voor afgemeerd.
Ze wordt gebruikt voor pleasure.
Nu is ze echter vercharterd voor opnamen voor de reklame spot. Hoe en wat exact weet ik nog niet, maar daar kom ik gegarandeerd achter.
Ze zal, t.b.v. deze opnamen, een aantal weken vanuit diverse Hollandse havens operen. Uiteindelijk zal dat Lauwersoog zijn. In iedergeval zit ook IJmuiden erbij. De bemanning komt niet in beeld, daar acteurs een veel betere "seamans-look" blijken te hebben..................
Wordt vervolgd.

m.v.g. Roy
Huib
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jul 2004 16:56
Locatie: Stad aan 't Haringvliet
Contacteer:

Bericht door Huib »

Mannen, het begin is er. Ben benieuwd naar het vervolg van de story van Roy.
Bedankt Cor en Roy.
Gr, Huib
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Navond heren.

Krijgen toch niet weer zo,n tranen trekker als Fischermanns Frends,
stonden de acteurs ook te janken bij binnenkomst van een kottertje.


Groet Nico.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Nico, met tranen in m'n ogen moet ik bekennen, dat het er wel naar uitziet..........!!!.
Maar, we zullen wel verder zien en horen !.

m.v.g. Roy
GOOFY

BRUNING 1945

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
WIE KAN ONS WAT MEER VERTELLEN OVER DEZE FOTO.
IK KREEG DEZE TOE GESTUURT, EN BEN WEL NIEUWSCHIERIG.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Dat het R.W.S. schip "Christiaan Bruininx" op de foto te zien is moge duidelijk wezen. Ze ligt thans als museumschip bij het Land's Zeemagazijn in A'dam.

Dan de haven. Ik ga voor Vlaardingen. Niet de K.W.haven maar de haven naast het station. Ik weet even niet hoe die pijpenla heet.
Dat er een mooi zooitje landingsbakken ligt is ook wel duidelijk. Ik vermoed dus zo rond de bevrijding.

Wie durft !?.

m.v.g. Roy


Plaats reactie