Panamakanaal
Re: Panamakanaal
Oepsie....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Panamakanaal
Wel een enorme financiële ramp voor Panama, ben ik bang.
Immers, kan je je verzekeren tegen al die maanden, of misschien wel jaren voordat zo'n spoorbrug er weer ligt !?
Even Apeldoorn bellen zal ook weinig soelaas bieden vermoed ik zomaar...………….
m.v.g., Roy
Immers, kan je je verzekeren tegen al die maanden, of misschien wel jaren voordat zo'n spoorbrug er weer ligt !?
Even Apeldoorn bellen zal ook weinig soelaas bieden vermoed ik zomaar...………….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Panamakanaal
Wanneer kunnen we een reisverslag door het Panamakanaal tegemoet zien van Jinny
nu dat ze een groot schip van een oud-zeevarende heeft overgenomen.
Mijn eerste reis in 1960 ging ook door het Panamakanaal, dat vond ok ook prachtig
nu dat ze een groot schip van een oud-zeevarende heeft overgenomen.
Mijn eerste reis in 1960 ging ook door het Panamakanaal, dat vond ok ook prachtig
- J.Terpstra
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
- Locatie: Maassluis
Re: Panamakanaal
Uit nostalgie van mijn vroegere doorvaarten als swtk bij de HAL met de ss Dinteldyk en ms Moerdyk in de '60-er en '70-er jaren in 2010 een hernieuwde doorvaart met het ms Ryndam als cruisepassagier gemaakt.
Op youtube en onderstaande links een tweetal video impressies die ik daarvan heb gemaakt.:
groeten, en, voor de liefhebbers, veel kijkplezier/herinneringen !!
Joop Terpstra
Korte documentaire:
https://www.youtube.com/watch?v=sLCrwAzdtJ0
Uitgebreid doorvaart-verslag vanaf het ms Ryndam:
https://www.youtube.com/watch?v=QHYjZxyIqL8
Op youtube en onderstaande links een tweetal video impressies die ik daarvan heb gemaakt.:
groeten, en, voor de liefhebbers, veel kijkplezier/herinneringen !!
Joop Terpstra
Korte documentaire:
https://www.youtube.com/watch?v=sLCrwAzdtJ0
Uitgebreid doorvaart-verslag vanaf het ms Ryndam:
https://www.youtube.com/watch?v=QHYjZxyIqL8
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !!
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Panamakanaal
Voor mij inderdaad een mooie herinnering , mijn eerste zeereis begin
1960 en dan gelijk door het Panamakanaal met de Akkrumdijk.
Later nooit meer die kant uitgeweest.
Jacob
1960 en dan gelijk door het Panamakanaal met de Akkrumdijk.
Later nooit meer die kant uitgeweest.
Jacob
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Panamakanaal
Met de Moerdijk zo'n keer of 20 (heen en weer) door het Panamakanaal gevaren.
Mooie reizen westkust USA, met LA, Frisco, Seattle, Portland en Vancouver en soms nog wat andere kleine plaatsjes.
Groetjes, Jos Linders.
Mooie reizen westkust USA, met LA, Frisco, Seattle, Portland en Vancouver en soms nog wat andere kleine plaatsjes.
Groetjes, Jos Linders.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Panamakanaal
LONGER VESSELS NOW ALLOWED TO USE EXPANDED PANAMA CANAL
Longer and deeper ships will now be able to use the expanded Panama Canal.
After almost five years since the inauguration fo the Neopanamax locks, the Panama Canal Authority has announced increasing the maximum allowable length for vessels to more than 370 meters long, an increase of over 4 meters compared to the previous limit.
The authority’s Advisory to Shipping No. A-23-2021 informs customers that, effective immediately, the maximum length overall for commercial and non-commercial vessels accepted for regular transits for the longer and wider locks is now 370.33 meters (1,215 feet), up from the previously established maximum vessel length of 366 meters (about 1,200 feet).
The new rules also require that vessels exceeding 367.28 meters (1,205 feet) will need to be equipped with a fully operational bow thruster during transit, otherwise they may be assigned additional resources at the vessel’s expense and may experience transit delays. Vessels exceeding the length will also be assigned an additional tug to assist during northbound approaches into Agua Clara lock, from Gatun Lake. The extra tug assistance will be charged in addition to the standard tug tariff paid by the vessel.
Considering the Neopanamax lock chambers are more than 426 meters long, in the past some exceptions to the rule have been made. Like in 2019 with the record-setting transit of Evergreen’s 369m containerhip M/V Triton. With a 20-row beam measuring 51.2m and 15,313 TEU capacity, the ship became the largest to use the waterway since the Expanded Canal was opened in June 2016.
Last week, the Panama Canal Authority also increased the maximum authorized draft in the Neopanamax locks to 15.24 m (50.0 feet) Tropical Fresh Water (TFW) after recent rainfall in the Panama Canal watershed, thereby further increasing the amount of cargo a ship can carry when transiting the waterway.
June 16 2021Longer and deeper ships will now be able to use the expanded Panama Canal.
After almost five years since the inauguration fo the Neopanamax locks, the Panama Canal Authority has announced increasing the maximum allowable length for vessels to more than 370 meters long, an increase of over 4 meters compared to the previous limit.
The authority’s Advisory to Shipping No. A-23-2021 informs customers that, effective immediately, the maximum length overall for commercial and non-commercial vessels accepted for regular transits for the longer and wider locks is now 370.33 meters (1,215 feet), up from the previously established maximum vessel length of 366 meters (about 1,200 feet).
The new rules also require that vessels exceeding 367.28 meters (1,205 feet) will need to be equipped with a fully operational bow thruster during transit, otherwise they may be assigned additional resources at the vessel’s expense and may experience transit delays. Vessels exceeding the length will also be assigned an additional tug to assist during northbound approaches into Agua Clara lock, from Gatun Lake. The extra tug assistance will be charged in addition to the standard tug tariff paid by the vessel.
Considering the Neopanamax lock chambers are more than 426 meters long, in the past some exceptions to the rule have been made. Like in 2019 with the record-setting transit of Evergreen’s 369m containerhip M/V Triton. With a 20-row beam measuring 51.2m and 15,313 TEU capacity, the ship became the largest to use the waterway since the Expanded Canal was opened in June 2016.
Last week, the Panama Canal Authority also increased the maximum authorized draft in the Neopanamax locks to 15.24 m (50.0 feet) Tropical Fresh Water (TFW) after recent rainfall in the Panama Canal watershed, thereby further increasing the amount of cargo a ship can carry when transiting the waterway.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Panamakanaal
JAARCIJFERS
Goederenstroom door Panamakanaal bereikt record
Via het Panamakanaal is het afgelopen jaar meer dan een half miljard ton goederen vervoerd, zei de topfunctionaris van het kanaal donderdag. Dat is een record voor de belangrijke mondiale waterweg en een teken dat de internationale handel aantrekt
29 oktober 2021
Ricaurte Vasquez, de beheerder van de Panama Canal Authority, vertelde tijdens een nieuwsconferentie dat 516,7 miljoen ton goederen door de ruim een eeuw oude waterweg gingen tijdens het fiscale jaar 2021, dat eindigde in september. Het was de eerste keer dat binnen twaalf maanden meer dan 500 miljoen ton goederen via het kanaal werden vervoerd.
Vasquez legde uit dat het nieuwe record werd gezet door grotere schepen die meer containers dan ooit kunnen vervoeren. Het ging vooral om het vervoer van granen en aardolieproducten, zoals ruwe olie en benzine. Ook het transport van vloeibaar aardgas nam flink toe.
Vasquez verwacht dat in het fiscale jaar 2022, dat van begin oktober 2021 tot eind september 2022 loopt, nog meer goederen via het Panamakanaal zullen worden vervoerd: ongeveer 535 miljoen ton, schat hij.
+
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Panamakanaal
Panamakanaal komt met emissietoeslag
En dat betekent = EXTRA BETALEN
+ +
Het Panamakanaal werkt aan de invoering van een emissie-toeslag voor schepen die gebruik maken van het kanaal.
December 2021
Directeur Ricaurte Vásquez Morales van de Panama Canal Authority (PCA) heeft dit op een conferentie in Colombia aangekondigd. De toeslag is een uitbreiding van het bestaande systeem, waarin klimaatvriendelijke schepen juist korting krijgen. Hij zei niets over de geplande invoeringsdatum of de de hoogte van de tarieven.
‘Door deze vergoeding in te voeren, erkent het kanaal de milieueffecten van de scheepvaart. Dit maakt de weg vrij om de uitstoot te minimaliseren’, aldus Vásquez Morales. Volgens hem draagt de toeslag bij aan de doelstelling om het kanaal CO2-neutraal maken.
125 voet
Het kanaal gaat alle schepen van meer dan 125 voet indelen op basis van hun energie-efficiëntie. Daarbij wordt gekeken naar de energie-index volgens de normen van de IMO (de EEDI), operationele maatregelen zoals het gebruik van boegschroeven en de CO2-score van de gebruikte brandstof.
Het Panamakanaal zelf is zeer kwetsbaar voor klimaatverandering, zo is de afgelopen jaren gebleken. Het is voor zijn watervoorziening grotendeels afhankelijk van het Gatun-meer, waar het kanaal doorheen loopt. In 2019 kampte het kanaal met zware watertekorten door aanhoudende droogte, waardoor de toegang voor de scheepvaart beperkt moest worden.
Watertekort
PCA heeft inmiddels een overeenkomst gesloten met het Corps of Engineers van het Amerikaanse leger, dat het kanaal in het verleden beheerde, om het watertekort aan te pakken. De kanaalbeheerder verwacht daarin de komende jaren miljarden dollars te moeten investeren.
Het kanaal wil ook de eigen CO2-uitstoot terugdringen. De huidige sleepboten zullen worden vervangen door vaartuigen met een hybride voortstuwingssysteem. Daarnaast introduceert het kanaal een vloot elektrische voertuigen.
+
En dat betekent = EXTRA BETALEN
+ +
Het Panamakanaal werkt aan de invoering van een emissie-toeslag voor schepen die gebruik maken van het kanaal.
December 2021
Directeur Ricaurte Vásquez Morales van de Panama Canal Authority (PCA) heeft dit op een conferentie in Colombia aangekondigd. De toeslag is een uitbreiding van het bestaande systeem, waarin klimaatvriendelijke schepen juist korting krijgen. Hij zei niets over de geplande invoeringsdatum of de de hoogte van de tarieven.
‘Door deze vergoeding in te voeren, erkent het kanaal de milieueffecten van de scheepvaart. Dit maakt de weg vrij om de uitstoot te minimaliseren’, aldus Vásquez Morales. Volgens hem draagt de toeslag bij aan de doelstelling om het kanaal CO2-neutraal maken.
125 voet
Het kanaal gaat alle schepen van meer dan 125 voet indelen op basis van hun energie-efficiëntie. Daarbij wordt gekeken naar de energie-index volgens de normen van de IMO (de EEDI), operationele maatregelen zoals het gebruik van boegschroeven en de CO2-score van de gebruikte brandstof.
Het Panamakanaal zelf is zeer kwetsbaar voor klimaatverandering, zo is de afgelopen jaren gebleken. Het is voor zijn watervoorziening grotendeels afhankelijk van het Gatun-meer, waar het kanaal doorheen loopt. In 2019 kampte het kanaal met zware watertekorten door aanhoudende droogte, waardoor de toegang voor de scheepvaart beperkt moest worden.
Watertekort
PCA heeft inmiddels een overeenkomst gesloten met het Corps of Engineers van het Amerikaanse leger, dat het kanaal in het verleden beheerde, om het watertekort aan te pakken. De kanaalbeheerder verwacht daarin de komende jaren miljarden dollars te moeten investeren.
Het kanaal wil ook de eigen CO2-uitstoot terugdringen. De huidige sleepboten zullen worden vervangen door vaartuigen met een hybride voortstuwingssysteem. Daarnaast introduceert het kanaal een vloot elektrische voertuigen.
+
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Panamakanaal
4 de março de 2022
Russische schepen zullen niet worden beperkt in hun recht om door het Panamakanaal te varen, zei de kanaalbeheerder.
"Het Panamakanaal is een permanent neutrale internationale doorvoerwaterweg", meldde het Spaanse nieuwsagentschap EFE. "Het kanaal blijft veilig en open voor de vreedzame doorvaart van schepen van alle naties onder voorwaarden van volledige gelijkheid, of het nu in vredestijd of in oorlogstijd is", voegde men eraan toe.