Pagina 5 van 13

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 09 feb 2009 21:48
door skipflip44
Treintje op de helling
Afbeelding
Gaillard Cut
Afbeelding

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 09 feb 2009 22:52
door Herman.Ponsen
Ja SKIPFLIP 44

Groet het regent met schuim Herman

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 14 feb 2009 12:40
door Jos Telleman
Hier zijn er nog een paar :-D

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 22 feb 2009 23:57
door Jos Telleman
Weer een paar.

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 24 feb 2009 15:13
door henkie
Hier dan wat nostalgisch
Afbeelding
het Panama kanaal in 1930
groetjes
Henk

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 24 feb 2009 18:41
door Gerard
Hallo Herman Ponsen. Ik denk dat op sommige smallere plaatsen in het Panamakanaal de oevers en de oeverbeschoeiïng te zacht zijn en schade kunnen krijgen door draaiende scheepsschroeven, en dat het gevaar bestaat dat een schip uit zijn roer loopt of de motor uitvalt, dan is de schade niet te overzien met nog 50 wachtenden achter u...En natuurlijk die grote krokodaris op de foto van Jos Telleman die met zijn knar in die schroef kan komen.... :mrgreen:

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 25 feb 2009 10:24
door Herman.Ponsen
Goede morgen Gerard,
Ja daar heb je gelijk in met de doorvaart van het Panamakanaal op sommige plaatsen is erg smal dan wordt het peentjes zweten. Ik heb zelf eens meegemaakt op de Lakes afvarend van lake Erie naar lake Ontario in 1959 .Er was een Sweed tegen een dichtdeur geknalt 65 wachten voor u niet leuk maar had wel een leuke bijkomstigheid wij kregen een dag vrij en konden voor $0,25 de Niagara falls bezoeken dat was wel even mooi meegenomen. Naar twee dagen hebben met een Noor van de Fjells lijn van plaats geruild voor een paar kratten met groene flessen toch wel aardige Noren.Maar mijn vraag was eigenlijk waarom die trienen aan weers kanten van de sluis en op de Lakes niet daar moest je het zelf klaren en ik meen dat het 15 sluizen waren voor je op Lake Erie was en daar waren ook zeer smalle doorgangen waar je door moest .Ik snap wel waar die treinen voor dienden maar het verschil tussen die twee vindt ik een beetje geeeek .Aan de grote van die schepen kan het niet liggen want op de lakes zijn die Lakers ook behoorlijk uit de kluten gewassen. Zo had je voor 1959 van Montreal naar Toronto ongeveer 50 sluisen daar pasten die Oranjelijn bootjes net in met een speling voor en achter van een half meter daar werdt menigen zakdoek vochtig van Groet uit het droge Zuiden Herman

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 25 feb 2009 10:59
door Theo Horsten (R.I.P.)
Herman schreef:mijn vraag was eigenlijk waarom die treinen aan weerskanten van de sluis
Omdat de Amerikanen die het kanaal oorspronkelijk beheerden de zaken graag zelf in de hand hielden en niet afhankelijk wilden zijn van de mensen aan boord en daarmee van de fouten die ze eventueel konden maken. Pak hem beet met vier locomotieven en doe met het schip wat je zelf wilt en niet wat die lieden aan boord willen. :)
Het Panamakanaal was in de tijd van de Amerikanen ook de enige plaats op deze wereld waar de loods werkelijk verantwoordelijk was en niet, zoals overal elders, alleen maar "adviseur van de gezagvoerder". Of dat nu, na de overname door Panama, nog zo is, weet ik dus niet.

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 26 feb 2009 11:26
door Herman.Ponsen
Hallo Theo,

Ja dat zou een mogelijkheid zijn Ik stond erbij en keek erna, maar toch nog wel met overleg met het brug personeel .Dat wist ik niet meer dat die Yanks dat zelf in de handhielden.Ben misschien een paar hoofd cellen kwijt wat ik zelf nog niet door heb.
Bedankt voor je reactie.

Groet Herman

Re: Panamakanaal

Geplaatst: 27 feb 2009 18:06
door Joop Kieviet (RIP)
Ik ben een regelmatge bezoeker van de website Panama kanaal maar het meeste wat me nu opvalt is dat er diverse containerschepen van de diverse rederijen soms met een gedeeltelijk lege deklast zijn. Daarvoor waren ze tot het stuurhuis volgestouwd, eenteken aan de wand!

Gr. Joop