Pagina 5 van 13
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 26 feb 2009 11:26
door Herman.Ponsen
Hallo Theo,
Ja dat zou een mogelijkheid zijn Ik stond erbij en keek erna, maar toch nog wel met overleg met het brug personeel .Dat wist ik niet meer dat die Yanks dat zelf in de handhielden.Ben misschien een paar hoofd cellen kwijt wat ik zelf nog niet door heb.
Bedankt voor je reactie.
Groet Herman
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 27 feb 2009 18:06
door Joop Kieviet (RIP)
Ik ben een regelmatge bezoeker van de website Panama kanaal maar het meeste wat me nu opvalt is dat er diverse containerschepen van de diverse rederijen soms met een gedeeltelijk lege deklast zijn. Daarvoor waren ze tot het stuurhuis volgestouwd, eenteken aan de wand!
Gr. Joop
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 27 feb 2009 20:58
door Jos Telleman
Hallo Joop,
Dat de containerschepen niet vol met containers in de sluis liggen, is omdat ze te diep voor het kanaal liggen.
De containers gaan voor de sluis eraf en met de trein naar de andere kant om daar weer aan boord te worden gezet.
Dat vertelde ze tijdens de doorvaart door het kanaal.
Of het waar is weet ik niet, misschien dat daar iemand anders meer over kan vertellen.
Hier een paar foto's van de trein.
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 28 feb 2009 00:24
door Tino Karunding
Theo Horsten schreef:Herman schreef:mijn vraag was eigenlijk waarom die treinen aan weerskanten van de sluis
Omdat de Amerikanen die het kanaal oorspronkelijk beheerden de zaken graag zelf in de hand hielden en niet afhankelijk wilden zijn van de mensen aan boord en daarmee van de fouten die ze eventueel konden maken. Pak hem beet met vier locomotieven en doe met het schip wat je zelf wilt en niet wat die lieden aan boord willen.
Die locomotieven zorgen ervoor dat 't schip in 't midden blijft. Je krijgt zowel voor als achter nog een meerploeg van de wal. Staat alleen iemand van 't schip bij om de winches te bedienen.
Gr.Tino
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 28 feb 2009 13:26
door Joop Kieviet (RIP)
Jos Telleman,
Het zou best eens kunnen zijn, maar het was opmerkelijk daarvoor lagen de containers tot aan het stuurhuis. Misschien waren het toen lege voor nieuwe lading te ontvangen vanuit de Oost en nu dat is gestagneerd, hebben ze daar genoeg containers.
Gr.Joop
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 29 mar 2009 11:56
door willem den boer
Hier het Monument ter nagedachtenis aan de vele die er gestorven zijn.
Willem
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 05 mei 2009 16:37
door hans_v_b
hier nog een paar mooie plaatjes die zijn genomen vanaf de Traveller van Biglift afgelopen voorjaar 2009 varende van Balboa richting Cristobal.
mv Traveller.
Ik hoorde trouwens van iemand dat Seatrade toch weer terug wil naar meer NL zeevarenden. Kan dit nog? of is het al te laat?
ff wachten (1 dag) op alle formaliteiten, dus mooie gelegenheid voor wat onderhoud.
Sluis + file bij de locomotieven aan beide kanten.
Miraflores 1913 (aka 2009).
Scheepje achter ons.
Pedro Miguel locks.
Sluis deuren
Gatun locks.
ik hoorde van de loods aan boord dat ze rond anno 2015 de nieuwe (grotere) sluizen klaar willen hebben, ik wens ze alvast veel succes, want dit zal waarschijnlijk niet lukken.
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 06 mei 2009 00:04
door IvoP
Ben in ver verleden vaak door Panamakanaal gevaren. Er staat me nog bij dat die gasten ook speciale munten verkochten als souvenir (waarschijnelijk thuis op het aambeeld in elkaar geflanst maar toch...)
Iemand die dat kan bevestigen/herinneren?
gr
IvoP
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 06 mei 2009 09:49
door Arie Hazebroek
Ben ruim 50 maal door het Panamakanaal gevaren maar nooit een speciale munt gezien.
US dollar was het betaalmiddel maar ze probeerden wel vaak Panamese munten als wisselgeld terug te geven.
Gr. Arie.
Re: Panamakanaal
Geplaatst: 06 mei 2009 14:27
door Cor Leliard
Waren dat niet de Kennedy dollar en andere munten waarop hij stond??????????/
Heb er nog steeds een paar en ook halve dollar munten met Kennedy.
groeten uit Breda Cor