Panamakanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Panamakanaal

Bericht door Jolly Sailor »

Amerika bewaakt het Panama kanaal
03-11-1939 – Amerika bewaakt het Panama kanaal.jpg
03-11-1939 – Amerika bewaakt het Panama kanaal.jpg (512.85 KiB) 5256 keer bekeken
Je kunt zien waar Amerika zijn belangen stelt want toen ze dat geschut plaatsen was het nog de phoney war en Duitsland verklaarde pas de oorlog aan Amerika na de aanval van Japan op Pearl Harbour.

Want de schepen beschermen bij de Amerikaanse kust of konvooivaart waren ze zeer laat mee.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Panamakanaal

Bericht door Bob R.I.P. »

AD 6 febr. 2014

donderdag 6 februari 2014
NL

Ruzie over Panamakanaal onoverbrugbaar

Een knallende geldruzie over de verbreding van het Panamakanaal is gisteren zonder akkoord geëindigd. Een van de
meest aandachttrekkende waterbouwkundige werken ter wereld van dit moment komt daarmee stil te liggen, aldus de Spaanse leider van het internationaal consortium dat de werken uitvoert. Zo'n 10.000 mensen zitten hierdoor voor onbepaalde tijd met de armen over elkaar. Volgens het consortium, waarvan de Vlaamse baggeraar Jan De NuL deel uitmaakt, vallen de werken onder meer door vertraging zo'n 1,2 miljard duurder uit, maar de Panamese overheid is niet van plan dat uit eigen zak te betalen. Bemiddelingspogingen van Euro-commissarissen met de Panamese president hebben evenmin tot een
oplossing geleid. De aanvankelijke aanneemsom voor een derde sluizencomplex in het 80 kilometer lange kanaal was 2,4 miljard euro. Door de verbreding zouden er schepen met 12.000 containers moeten kunnen passeren, twee keer zo groot als nu. Het consortium hoopt de verbreding van het 100 jaar oude kanaal nog steeds in 2015 te kunnen afronden.


mvg Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Oscar

Re: Panamakanaal

Bericht door Oscar »

Als je "Panama Canal Guns" googled zie je dat de kanonnen dateren uit 1916. Dus werden ze slecht enkele jaren na oplevering van het kanaal geinstalleerd. Genoemde site laat ook meerdere typen kanonnen zien t/m 16 inch. Redelijk indrukwekkend.

Groeten,
Oscar
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Willem Visser »

Het onderstaande artikel is overgenomen uit de Nedlloyd Parade uit 1996

De toekomst van een snelweg tussen twee oceanen.

Panama City - Op 31 december neemt Panama het beheer van het Panamakanaal over van de Verenigde Staten. De overdracht vormt een mijlpaal in de rijkr historie van de scheepvaartroute. met het naderen van de eeuwwisseling nemen ook echter de zorgen over de toekomst van de waterweg toe.

De ontelbaar fonkelende lichtjes van de havenstad Balboa markeren de Panamese kust als de Nedlloyd DelÍt 's ochtends om 04.05 uur het anker licht in de inktzwarte wateren van de Stille Oceaan. Het containerschip is net terug van een reis naar Japan en zet nu in de nieuwe Pacena-dienst van Nedlloyd Lijnen koers naar de Amerikaanse oostkust. Dankzij het Panamakanaal wordt de reis van de Nedlloyd Delft met bijna 14.400 km verkort en hoeft het schip geen tiendaagse reis rond Kaap Hoorn te maken. De reistijd van de Nedlloyd DelÍt door het Panamakanaal bedraagt nog geen tien uur.Dit is te danken aan een initiatief van Ferdinand de Lesseps, die ook het Suezkanaal heeft gebouwd. De Fransen hadden circa een derde van het kanaal gegraven toen malaria en gele koorts een voortijdig einde maakten aan het plan van De Lesseps. De ziektes kostten duizenden mensenlevens en de onderneming ging failliet.
Afbeelding
Locomotieven begeleiden de Nedlloyd Delft door de Miraflores Sluizen. Elk schip dat het Panamakanaal doorkruist, moet zes sluizen passeren.

Maar de droom van een kanaal door de landengte werd, met de bemoeienis van de Verenigde Staten,uiteindelijk toch werkelijkheid.De Amerikanen steunden allereerst de vorming van de Republiek Panama toen dePanamezen zich in 1903 afscheidden van Columbia. Het nieuwe land werd meteen erkend door de Amerikanen en binnen luttele dagen werd een kanaalverdrag tussen Panama en de Verenigde Staten getekend. Voor een eenmalig bedrag van 10 miljoen dollar en een jaarlijkse vergoeding van een kwart miljoen dollar kregen de Amerikanen de beschikking over de Kanaalzone die 16 km breed is. Het Panamakanaal kwam gereed in 1914 en kostte 387 miljoen dollar. Om 04.25 uur stapt loods John Morales aan boord van de Nedlloyd DelÍt. Voor dat de eerste serie sluizen van het kanaal wordt gepasseerd, zullen zich nog twee andere loodsen bij hem voegen. Het type schip en het tonnage bepalen hoeveel loodsen nodig zijn in het kanaal. Zo hebben grote oorlog schepen bijvoorbeeld vier loodsen aan boord. Zelfs de gezagvoerders van marineschepen moeten het bevel van hun schip overdragen, een in de scheepvaart uniek gegeven. De nauwe vaarweg, de sterke stromingen, de sluizen, zware regenval, wind en mist vormen obstakels die de taak van de goed opgeleide loodsen bemoeilijken. Zij zijn de aristocraten onder de Panamakanaal werknemers.

'Goedemorgen kapitein.' 'Goedemorgen loods.' Op de brug van de Nedlloyd Delft draagt gezagvoerder John Ulrich het bevel over aan Morales, die onderdeel uitmaakt van de kleine elite die alle type schepen door het kanaal kan loodsen. Voor Ulrich is het de tweede maal dat hij als gezagvoerder door het kanaal vaart. Morales is gelouterd in het vak. Hij heeft niet precies bijgehouden hoeveel maal hij het Panamakanaal heeÍt bevaren. 'Ergens tussen de 2.000 en 3.000 keer. Ik zou het niet precies weten.' Hij geniet nog steeds van elke tocht. Je let op de details. je merkt bijvoorbeeld dat een kleine verbetering aan de sluizen die 30 jaar geleden is aangebracht, plotseling door éen of andere idioot is veranderd. En vervolgens ontstaat er dus een probleem.' Morales richt zijn verrekijker op de Bridge oÍ the Americas, een stalen brug die de enige vaste oeververbinding vormt tussen de twee continenten. 'Als het kanaal in de moderne tijd was gebouwd, dan had het waarschijnlijk niet zo goed gefunctioneerd.' Ondanks alle moderne hi-tech zouden we er niet in slagen om het werk van de ontwerpers van destijds te verbeteren. Zij waren hun tijd ver vooruit.' Twee sleepboten begeleiden de Nedlloyd DelÍt rond 06.30 uur naar de Miraflores Sluizen. Even daarvoor zijn de aanmeerploeg en twee andere loodsen aan boord gegaan. Elk schip dat het Panamakanaal doorkruist moet zes sluizen passeren.Een schip dat de eerste drie sluizen gepasseerd is, bevindt zich op 28 meter boven de zeespiegel.Via de volgende drie sluizen komt het schip weer op zeeniveau uit.
Afbeelding
De Nedlloyd Delft in de Miraflores Sluizen

In de Miraflores Sluizen wordt de Nedlloyd DelÍt in twee etappes naar het niveau van het Miraflores Meer gebracht. De sluizen zijn in wezen hydraulische liften met reusachtige kleppen die de krachtige snelle waterstroom via zwaartekracht reguleren. Er komt geen pomp aan te pas. Vers water stroomt van het meer naar de zee, via betonnen tunnels die groot genoeg zijn voor een trein. Voor elk schip moet bijna 200 miljoen liter water door het systeem geperst worden. Om 06.58 uur maakt de aanmeerploeg de Nedlloyd DelÍt vast aan vier locomotieven. De schepen worden door de sluizen geleid met behulp van vier grote sleeplocs, een uniek kenmerk van het kanaal. De elektrische locomotieven brengen het schip in de juiste positie in de sluiskamers. Loods Jim Woolsey dirigeert de locomotieven via zijn walkie talkie. De locs slepen ons met kabels die aan de boeg en de achterkant van het schip zijn bevestigd. Binnen 30 minuten zijn we in de volgende sluiskamer. Na deze sluizen vaar de Nedlloyd Delft over het Miraflores Meer, gaat 10 meter omhoog in de Pedro Miguel Sluizen en begint aan de tocht door de Gaillard Cut, het nauwste deel van het kanaal. Hier stonden de kanaalbouwers voor hun grootste uitdaging: een geul van bijna 15 km door een rotsplateau.

Tussen 1907 en 1913 is hier meer dan 73 miljoen kubieke meter rotsbodem uitgegraven. Het project werd vaak gehinderd door enoÍme aardverschuivingen, die soms een maand werk teniet deden. Elke dag tast een hydrograÍisch onderzoeksschip de bodem van de geul aÍ, want dit gebied wordt nog steeds regelmatig blootgesteld aan aardverschuivingen. Inmiddels is in de Gaillard Cut al meer aarde verwijderd sinds de voltooiing van het kanaal dan tijdens de oorspronkelijke graafperiode. De baggerwerkzaamheden moeten misschien nog wel worden opgevoerd. De omgeving van het Gatun Meer, dat als waterreservoir voor het kanaal dient, wordt steeds meer ontbost, waardoor erosie en verzilting vrij spel krijgen. Dit gebied fungeert als een buffer voor het kanaal. De regen vult het rivierwater aan dat eerst in kunstmatige meren belandt en uiteindelijk in het kanaal. Als gevolg van de verzilting oÍ erosie verandert de loop van de rivieren oÍ vallen de rivieren zelfs droog. 'We leven in een tropisch land, maar door de ontbossing zijn er al delen in noordelijk Panama waar het niet langer regent. En zonder overvloedige regenval kan het Panamakanaal niet functioneren', vertelde Marco A. Gandasequi, adjunct-directeur van ANCON me in Panama City. ANCON is een particuliere instelling die in 1965 is opgericht door een groep prominente wetenschappers, zakenmensen en andere burger. De groep wil Panama’s natuurlijk hulpbronnen en biodeversiteit beschermen ten behoeve van de huidige en komende generaties Panamezen. 'In 1950 was meer dan een kwart van onze bossen vernietigd. In 1990 was dit al opgelopen tot 75 procent,' zegt Gandasequi. 'En het gaat maar door. Als we niet in actie komen, zal 90 procent van onze bossen zijn verdwenen in het jaar 2010.' Sommige bomen zijn gekapt door de houtindustrie; andere door boeren die op het vrijgekomen land illegaal gewassen telen. Waar het bos verdwijnt, slaat de verzilting toe en neemt het waterabsorptievermogen af. De Kanaalzone is een nog relatief maagdelijk gebied dat verboden terrein is voor onbevoegden. Maar volgens Gandasequi heeft het land naast de Kanaalzone ook te lijden onder de activiteiten van de houtindustrie en het illegaal kappen van bomen. Zelfs de overheid maakt zich nu ook zorgen over de klimaatveranderingen als gevolg van de ontbossing.’Tien jaar geleden bestond het woord woord milieubescherming niet eens in Panama. We dringen aan op economisch maatregelen, zoals het verlagen van de tarieven voor importhout afkomstig uit cultuurbossen en het opleiden van boeren, zodat ze de bestaande gronden goed kunnen verbouwen en de bossen onberoerd laten.’
Afbeelding
'Stuurboord' roept loods Jim Woolsey over de radio, als hij de Nedlloyd Delft door de Gatun Sluizen leidt, rechts gezagvoerder John Ullrich

Om 12.05 vaart de Nedlloyd Delft op het Gatun Meer. Morales is aan het lunchen in de messroom. Aan dek genieten enkele bemanningsleden van het door de jungle omzoomde meer. De meeste zeevarenden zijn onder de indruk van de passage.’Natuurlijk spreekt het Panamakanaal aan, vertelt eerste stuurman Wout Loorbach op de brug. 'Iedereen kent de geschiedenis van het kanaal. Het Panamakanaal is duidelijker aantrekkelijker dan het Suezkanaal. Màar ook havens hebben hun bekoring. Sydney Harbour bijvoorbeeld met de ontelbare jachten en het Opera House. Het binnenlopen van New York is ook mooi. Vroeger kwam je zelfs nog verder binnen en passeerde ie het Vrijheidsbeeld." Aan bakboord passeert het containerschip Ming Asia dat koers zet naar de Stille Oceaan. Sinds de opening is het kanaal door 770.000 schepen die in totaal 5.500 miljoen ton goederen vervoerden naar bestemmingen in de hele wereld.

Het Panamakanaal is een snelle economische verbinding tussen de twee grootste oceanen van de wereld. Ofschoon de Verenigde Staten wat betreft de hoeveelheid goederen nog steeds de grootste gebruiker is van het kanaal, vormt het niet langer een verbinding tussen de twee Amerikaanse kusten. Het Panamakanaal word ook voor andere goederenstromen benut, namelijk die tussen de Amerikaanse oostkust en Azië, tussen de Amerikaanse oostkust en westelijk Zuid Amerika en tussen Europa en de westkust van Noord Amerika. Als Amerikaanse overheidsinstelling voldoet de Panamakanaal Commissie aan haar wettelijke taak om op budgetair-neutrale basis te opereren. Alle exploitatie-. onderhouds- en verbeteringskosten worden gedekt met tolgeld. De tolbedragen zijn met ingang van oktober 1992 verhoogd naar $ 2,27 per ton voor beladen schepen en $ 1,76 per ton voor onbeladen schepen. In 1994 bedroeg het gemiddelde tolgeld voor oceaanvrachtschepen $ 33.785. Het hoogste bedrag dat ooit is geïnd, was $ 141.344,97 voor het cruiseschip de Crown Princess op 2 mei 1993. De schepen die het kanaal bevaren, vervoeren een groot aantal producten. Van de 170 milioen ton die door het kanaal ging in 1994, bestond zo'n 20 procent uit graan, 15,8 procent uit aardolie{produckten) en 13,2 procent uit goederen vervoerd in containers. Ofschoon auto's maar een klein deel van het volume vormden, waren ze wel goed voor 13,7 procent van de totale inkomsten.
Afbeelding
Een veiligheidsman geeft instructies bij het sluizencomplex. Het Panamakaal biedt werkgelegenheid aan enkele duizenden mensen.

Sinds de opening in 1914 belichaamt het Panamakanaal de enorme economische belangen van met name de Verenigde Staten, maar ook die van het Verre Oosten en Europa. Onder president CarteÍ werd in 1977 een nieuw verdrag a{gesloten met de toenmalige sterke man van Panama, generaal Omar Torrijos. Het verdrag stipuleerde dat grote delen van de Kanaalzone weer onder Panamees beheer zouden komen in 1979. Het Panamaverdrag eindigt op 31 december 1999. De verantwoordelijkheid voor het beheer en de exploitatie van het kanaal wordt dan door de V.S. overgedragen aan de Republiek Panama. Gebruikers van het kanaal hebben hun zorgen geuit over de gang van zaken tijdens de overgangsfase. Op het hoofdkantoor van de Panamakanaal Commissie benadrukt Gilberto Guardia dat er in wezen niet veel verandert door de overname. 'Schepen uit de hele wereld zullen ook in de volgende eeuw gebruik kunnen maken van een efficiënt opererend Panamakanaal. Meer dan 100 miljoen dollar wordt jaarliiks besteed aan onderhoud en verbeteringen van de vaarweg. Lange-termijnplannen voor capaciteitsuitbreiding, zoals de verbreding van de Gaillard Cut, illustreren dat de commissie oog heeft voor de toekomstige behoeften van de scheepvaart.'

Om 12.58 uur bereiken we de eerste kamer van de Gatun Sluizen, waar de Nedlloyd DelÍt de laatste 'treden' afgaat om uiteindeliik op zeeniveau uit te komen. Daarbij wordt opnieuw bijna 100 miljoen liter regenwater verbruikt. Twintig minuten later gaan Morales en zlin collega's via de touwladder aan boord van de loodsboot. De Nedlloyd Delft heeÍt de wateren van de Atlantische Oceaan bereikt.
Afbeelding
Ontelbare kruizen in de jungle naast het Panamakanaal herinneren aan de duizenden Fransen die bij de eerste werkzaamheden aan het kanaal door de malaria en gele koorts om het leven kwamen.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Panamakanaal

Bericht door S Verheij »

Afbeelding
Nog een overzichtje van de sluizes.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Panamakanaal

Bericht door S Verheij »

Afbeelding
Nog een diepte zichtje.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Panamakanaal

Bericht door Geep »

Hoog boven twee oceanen.
Hup, heel gewoon even een schip rollend over land en heuvels heen sleuren, en verder varen, dat heeft een avonturier gewaagd in de 19e eeuw in Costa Rica, ten noordwesten van Panama, met de bedoeling geen rondreis te moeten maken, om de ver weg zuidelijk gelegen winderige Kaap Hoorn.
Met zijn schip, op de Stille Oceaan verder te gaan, de overmacht en inspanningen waren te groot, de berg over gaan lukte niet, verder was er oerwoud, geen water, plaatselijke bewoners hebben het houten schip maar gesloopt en gebruikt voor huizen en brandhout.
De zoveelste missie die ondernomen werd en mislukte, om van de Atlantische Oceaan over land naar de Grote Oceaan te komen.
Dit - ongeloofwaardig - verhaal is mij verteld door de eigenaar-beheerder van verschillende sinaasappel en suikerriet plantages, de Hr. "Graag".
Deze heer was enkele keren voor zaken in Holland geweest, en sprak een paar woordjes Hollands; "graag hè", hij was erg gastvrij, verscheidene malen heeft hij me uitgenodigd ik kon hem geen groter plezier doen, door hem Hollandse sigaren te schenken.
Zijn werkelijke naam luide Guillyome Quaqeuaraq(eu)?, het lukte mij niet om het goed uit te spreken, ik vond "Mister Graag" beter klinken, hij had met zijn Nederlandse naam geen moeite.
Ik heb de "Hr. Graag" ontmoet in Port Limon, waar hij producten van zijn plantage, aanbracht voor verder vervoer per schip.
Halverwege de hoofdstad San José en havenplaats Port Limon had hij zijn plantage, in het afwisselend hoog en glooiend laagland tussen twee bergketens in, Sierra de Tilaran en Talamanca.
Hij vertelde mij dat die avonturier ruim 200 tot 250 Km. nodig had om van de Caribische zee naar de Golf van Nicoya te gaan, hij is niet verder gekomen dan de eerste vijftig kilometers vanaf de Atlantische kust, in de omgeving vlak bij zijn plantage waren de uitlopers en hellingen van een berg, daar liep ruim 'n eeuw eerder het gezeul van het scheepstransport op vast.
Gegevens hieromtrent heb ik nergens kunnen achterhalen!

Regelmatig lagen wij afgemeerd in Cristobal Colon de havenstad aan de Atlantische kant van het Panamakanaal verder kwamen we niet.
Bezoek aan de Gatunsluizen van het Panamakanaal was niet mogelijk door gebrek aan tijd.
Dan komt Panama City en Cristobal Colon eindelijk op mijn vaarlijstje voor, tussen deze twee steden ligt het Panamakanaal, ik had geen geduld meer.

De rondreis om de wereld kon mij deze keer niet te vlug gaan, iets waar ik al heel lang naar had uitgekeken, met de gedachte dat ik maar 1 keer 'n doorvaart zou meemaken zorgde ik er voor dat mijn film en fotoapparatuur bijtijds in goede conditie waren, plus voldoende films op voorraad.
De bootsman dol gemaakt, of hij mij wilde roepen als wij ‘s ochtens vroeg op de rede van Panama aankwamen, hij hield woord, in 'n koud ochtend zonnetje stond ik wat bibberend op het voordek.
Rechts aan stuurboord zie ik drie eilandjes, waarvan een met 'n golfbreker / dam verbonden is met de vaste wal, recht vooruit zag ik op regelmatige afstanden hoge betonnen palen in het water staan.

Laag over het wateroppervlak, scheren in lange rijen pelikanen, die hun ontbijt met een ferme duik in zee opscheppen, het loodsbootje komt aan stuurboordszij, gevolgd door enkele kort gedrongen sleepboten met een kort achterdek.
Wij werden eerst afgemeerd aan de kade bij Balboa, en later op de ochtend kregen we toestemming voor de doorvaart, er was een kort walverlof gegeven, de stad Balboa vond ik niet aantrekkelijk het was daar maar een smerige boel.
Gewapend met al mijn toestellen en verrekijker zat ik mooi aan, boven op luik I, 'n goed uitzicht alle kanten op, alsof ik hoogst persoonlijk het kanaal moest heropenen.

De order "voor en achter" werd gegeven, meertrossen werden in gehaald, met hulp van twee sleepboten varen we het kanaal in naar de eerste groep sluizen, de "Miraflores".
Die bestaat uit tweetrapssluizen, elke sluis heeft twee naast elkaar liggende sluiskolken.
Deze sluiskolken geven de mogelijkheid dat het scheepvaartverkeer in beide richtingen door het Panamakanaal zonder problemen kan verlopen.
Op voor de sluis uitstekende pieren, staan aan weerszijden van de sluiskolk sterke electro-locomotieven opgesteld, de omvang van ons schip beslist dat wij tien locomotieven tot onze beschikking krijgen.
Aan het voorschip zes, aan het achterschip worden er vier stuks aangehaakt, aan deze tien locs. worden we vastgelegd met staaldraadkabels, en worden precies naar het midden voor de ingang van de sluiskolk verhaald, eigenlijk zijn we afgemeerd aan tien meerijdende meerpalen.
Op eigen kracht door de sluizen heen varen is volstrekt uitgesloten, vaart door het kanaal mag wel met assistentie van enkele sleepboten.
Een of meerdere loodsen zijn aan boord, om het schip veilig door het kanaal heen te begeleiden, de loodsen nemen op de brug alle leiding en gehele verantwoording over van de scheepsleiding, alles aan boord en op de wal gaat nu met een strak uitgevoerde discipline te werk.
Door een fluitsignaal vanaf de brug, komen alle locs. als een geheel, direct tegelijk in beweging en slepen het schip de eerste geopende sluis in, aan de andere zijde van de kolk zien we nu enorme gesloten sluisdeuren, door het hoogteverschil kruipen de locs. op de walkanten van de sluis net als een tandradbaan over een tandheugel omhoog of zo nodig omlaag, als het transport gezamenlijk in een moment tot stilstand komt, sluiten achter ons hoge sluisdeuren, bij het sluiten komt tussen het achterschip en de sluisdeuren als extra beveiliging een zware ketting vanaf de bodem omhoog en trekt strak achter het schip.
Deze hele operatie gaat gepaard met de nauwkeurige precisie van een goed geijkte chronometer.
De instroomsnelheid van het water in de sluiskolk is duidelijk zichtbaar, ook op mijn filmopname, volgens het aantal filmbeeldjes per seconde heb ik kunnen uitrekenen, dat ons schip van ± 23.000 ton per 130 à 135 seconden, 50 à 52 cm. omhoog getild wordt.
Op de locs. zijn krachtige staaldraadwinches die er voor zorgen dat de kabels strak blijven naar het schip tijdens het schutten, en wel zo dat we precies in het midden van de sluiskolk blijven liggen.
Op de zelfde wijze varen we de tweede sluiskolk in, en weer wordt het schip door stijgend water opgetild.
Na het schutten in deze sluis maken enkele sleepboten voor en achter vast en varen naar de volgende sluis 10 km. verderop, eerst over het 4 km lange Miraflores meer op ongeveer 18 meter boven het oceaan niveau.

De derde sluis "Pedro Miguel" staat al voor ons open, zo dat we met hulp van andere electro-locomotieven die al voor ons gereed staan, nu voor de laatste keer omhoog geschut worden, twee technische hoogstandjes zijn we nu gepasseerd en varen nu 26 meter boven de twee Oceanen het Panamakanaal verder in, de Grote Oceaan hebben nog maar 15 km. achter ons gelaten.
Elke sluiskolk is 300 mtr. lang, 34 mtr. breed.
Vloer of drempeldiepgang is variërend 12 tot 12,50 mtr.
Je wordt er stil van als je ziet wat hier gewrocht is, onvoorstelbaar dat je nu hoger vaart als de top van de scheepsschoorsteen op de wereldzeeën.

Na het passeren van de sluis, varen we weer met begeleidende sleepboten door een 10 tot 15 km. lange sleuf, met een breedte van krap 90 mtr. af en uitgegraven in een bergrug, met trapsgewijze gevormde ± 35 mtr. hoge oevers. De Gailliard Cut, voorheen de Culebra Cut.

± 616,075,690 kubieke mtr. grond en rots is verwijderd vanuit het kanaal, en de Galliard Cut.
De kosten berekend voor de Galliard Cut, waren ruim $ 46,000,000.

± 23 miljoen kubieke mtr. grond en rots is gestort voor de bouw van de Gatundam.
± 4,500,00 kubieke mtr. beton is gebruikt, voor constructie de drie sluis complexen.

Elec.locomotieven, elec.instalatie, machines, pompkamers sluisdeuren, beveiligingssystemen ten behoeve de scheepvaart, sleepboten, e.d. totaal $ 33,300,000.

In 1904 was het startkapitaal $ 52,610,000

Op langzame snelheid, bijna plechtig, varen we verder tussen de bergwanden, wat opvalt langs de beide walkanten, is dat over hele lengte om de tien meter, lampgarnituren zijn opgesteld, ook bij begroeide oevers, voorbij Bas Bisschop draaien we over bakboord een uitloper van het Gratineer op.

Links over bakboord trapsgewijs boven het kanaal, in de smalle Gailliard Cut, op een terras tegen de zuidwestelijke bergwand een wit stenen muur met daarop 'n groen uitgeslagen bronzen plaat, arbeiders in reliëf, geen groots monument ter herdenking, dat verloren gaat in het massale van de afgegraven bergwand.
Over een lengte 18 km. een sleuf, diep gemiddeld tussen 38 - 55 mtr. met op de toekomstige kanaalbodem 'n breedte van 80 mtr.

Een monument bestemd voor bloed, aardbevingen, gele koorts, verspilling, bergstortingen, honger, ziektes, overlijden, geronselde, moord, faillissementen, vechtpartijen, schulden, schandalen, drank, armoede, revolutie, wezen, rijkdom, zwendel, ondergang, naamloze, overstromingen, ploeteren, invaliden, steekpenningen, weduwen, rechtszaken, wanbeheer, verdriet, gevangenis, malaria, geld, kabinetscrisis, kinine, vermoeidheid, scheiding, ongelukken, eenzame mensen, woede en tranen!
De gehele uitgehakte bergwand is het "monument".

Boven de wateroppervlakte een omhoog uitwaaierende kloof met 'n breedte van misschien wel 500 mtr. tussen de hoog gelegen toppen van de beide oevers.


Het Gatunmeer is een stuwmeer en gelijk het waterreservoir wat nodig is voor het schutten in de sluizen aan weerszijden van het kanaal.
Het stuwmeer is ontstaan door de Chagresrivier af te dammen, de vroegere rivierbedding ligt nu ver onder de wateroppervlakte, het stuwmeer wordt nog wel gevoed door deze rivier, 15 km. noord-oost van Bas Obispo.

Varend langs dichtbegroeide oevers en eilanden, de vroegere toppen van nu ten dele in het water verzonken heuvels, na een vrij bochtige vaarroute komen we bij de post Bohio, op ruimer water van het Gatunmeer, met de verrekijker zie ik op noordwest constructiewerken.

Na 15 km. varen is het duidelijk, de constructiewerken geven aan waar de dam ligt, een groot overstortputje voor het te veel aan water, dat afvloeit door een klein restant van de Rio Chagres naar de Caribische Zee langs het stadje Chagres.
Rechts van de dam liggen de Gatunsluizen en wat schepen achter anker, er is hier meer bedrijvigheid bij de
sluizen, alle kolken zijn bezet, na een half uur mogen we de linkerkolk invaren, de transport procedure is precies hetzelfde, zoals in de vorige sluizen, aan deze kant drie sluistreden naar omlaag, de zware afsluitketting is nu voor de boeg van het schip.
Het is een gek gezicht het schip in de andere kolk omhoog te zien gaan, het dalen in de sluiskolk gaat vlugger dan stijgen, door samenspel van deze bewegingen raken je ogen even in de war.
Een grote krab heeft het moeilijk door snel uitstromend water, met zijn scharen klemt hij zich vast aan de bolder in 'n meerkom, hoe hij worstelt kan ik op mijn gemonteerde film mooi terug zien.

Met een beetje weemoed neem ik afscheid van de laatste sluiskolk, de hele dag meters film verschoten, nauwelijks tijd gunnen voor eten en drinken, bang dat mijn stoel bezet zou zijn.
De beschikbare ruimte tussen onze kiel en sluisvloeren, is me niet bekend gemaakt.

Op de wereldkaart zie je de taille tussen Noord en Zuid Amerika, dan neem je gauw de gedachte aan, dat het kanaal van Oost naar West loopt, de werkelijkheid is anders, de gehele lengte van het kanaal gaat van noordwest richting zuidoost. De totale lengte van het Panamakanaal met de sluiscomplexen, is 81 km. doorvaart duurt ongeveer 9 - 10 uur.
Het is wel 'n ervaring om zo, op deze manier door bossen heen te gaan.
Aan het einde van de tocht meren we af in Cristobal Colon aan de Limon baai.


Moe van het zitten, ging ik daar weer na jaren veilig de wal op, de stad was net zo gezellig als voorheen, en goedkoop. *
Ik ben door een grote tijdspanne heen gegaan, sinds 1550 is men bezig met alle mogelijke middelen om een doortocht in Panama te ontwikkelen.
Vanaf het jaar 1550 of mogelijk eerder tot begin 1900 zijn er over het grondgebied van Panama goederen transporten geweest, de gedachte om een kanaal te graven, was ook al vroeg aanwezig.
Rond 1860 was een retour met de trein mogelijk van Panama naar Colon.
Naast de spoorweg, was de behoefte voor een goede scheepvaartverbinding tussen de oceanen sterker, dat bespaarde per schip in ieder geval twee keer stukgoederen verladen.
Na gereed komen van het Suezkanaal, stichtte Ing. de Lesseps in 1876 naar aanleiding van de succesvolle doorbraak van de Egyptische woestijnen, een nieuwe werkmaatschappij op.
De "Société International, Compagnie, Canal du Darien" een voorloper van de stichting " Compagnie Interocéanique" een combinatiemaatschappij welke werd opgericht in 1879, onder algemeen gezag van
Ing. de Lesseps.
De aanleg van het kanaal begon vroeg in het jaar 1879, door ongezond klimaat ook op financieel gebied, met zwendelpraktijken en omkoping storten tien jaar later het hele project in 1889, met een faillissement in elkaar, waaruit het Panamaschandaal ontstond.
Ferdinand de Lesseps die met zijn "Compagnie Interocéanique", de eerste werkzaamheden verrichte, met zeer veel tegenslagen te maken kreeg, uiteindelijk ten onderging.
Vele met zich meesleuren, een begraafplaats achterlaten met meer dan 24.500 arbeiders uit diverse windstreken van de wereld.
Ing. Lesseps, zijn zoon Charles en Ing. Eiffel – die van de toren – kregen een veroordeling van enkele jaren gevangenisstraf ten gevolgen van het beruchte "Panamaschandaal".
Zij waren niet de enige zondebokken, in de Franse regering en bankwezen zaten er ook vele hooggeplaatsten met boter op hun hoofd.
De laatste maanden van Ferdinand's leven bestaat weer uit zwendel, hij krijgt valse inlichtingen van zijn zoon,
misleiding zoals "goede voortgang van de werkzaamheden, aan het object" leugens over, door oerwoud overwoekerd dichtgegroeide, uitgestelde graafwerkzaamheden in de wijde ruimte van Panama.
Krap een maand na zijn 25e huwelijks jaar van zijn 2e huwelijk, overlijd Ing. Ferdinand de Lesseps op Vrijdag 14 December 1894 op 89 jarige leeftijd.
Na de mislukking en strop van de Compagnie Interocéanique, nemen de Verenigde Staten de aanspraken en het machinerieënpark over, Ing. J. Steven geeft leiding aan de volgende poging, die in 1905 van start gaat.
Ingenieur Steven, stopt op overklaarbare redenen plotseling met zijn algehele leiding, over ontwikkeling en uitvoering van de kanaalbouw, geeft zijn opdrachten terug.
Blijft vreemd genoeg wel in Panama wonen, maar bemoeit zich verder niet meer met het kanaal.
In 1907 wordt hij opgevolgd G.W. Goethals, een technicus uit Verenigde Staten, met de toevoeging van kolonel.
Deze man die met sterk, strak beleid en ondernemingschap de kanaalwerkzaamheden met nieuwe technieken,
vernieuwde gegevens en goed financieel beheer verder mag uitvoeren.
Na beeindiging van de kanaalwerken, een sobere opening Zaterdag 15 Augustus 1914.
Aan de overzijde van de oceaan waren grotere zorgen, de eerste wereldoorlog was eerder in Europa uitgebroken,
alle ellende van de kanaalwerken zijn snel naar de achtergrond geschoven en wat vervaagd, vergeten.
De officiële opening is in 1920, door de president Harding van de USA.
Iets ter nagedachtenis aan Ing. de Lesseps zal er wel zijn, ik heb nergens kunnen ontdekken.
Bij latere passage's zag ik dat die betonnen palen bestemd waren voor de bouw van een brug, die via nieuwe wegen Noord en Zuid Amerika met elkaar moest verbinden.

Op verschillende reizen in de P & X zeemanshuizen aan de beide toegangen van het kanaal, gegevens los kunnen krijgen, steun van de Fam.Pareira, gesprekken met kanaalloodsen hebben mij iets van de geschiedenis ontsluierd.
De kosten om deze te verkrijgen bedroegen verscheidene glazen bier en voldoende Hollandsche sigaren. Waar ook ter wereld, sigaren had ik altijd bij me.
Met dank aan het kantoorpersoneel van de scheeps-ijkmeesters, in Balboa, die mij medewerking verleende voor het natekenen van oude kaarten rond 1934, tevens enkele sluisschema's, foto's ter beschikking stelde.

Gefeliciteerd met uw 100 Jaar
Vrgr. Geep
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Panamakanaal

Bericht door rspeur »

Geep,
Ik doe een illustratie bij je verhaal: de herinneringsplaquette op de herdenkingswand.
Genomen op de Antilla Cape, '69-'70. De rug met pet is van Albert v.d. Wal.
René
Bijlagen
205b panama (1) monument.jpg
205b panama (1) monument.jpg (110.98 KiB) 4392 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Panamakanaal

Bericht door Allen »

Dan doe ik er wat knipsels bij.

PANAMAKANAAL
Panamakanaal000a.JPG
Panamakanaal000a.JPG (83.7 KiB) 4329 keer bekeken
Panamakanaal000b.JPG
Panamakanaal000b.JPG (39.9 KiB) 4329 keer bekeken
Panamakanaal001.JPG
Panamakanaal001.JPG (600.96 KiB) 4329 keer bekeken
Panamakanaal002.JPG
Panamakanaal002.JPG (498.11 KiB) 4329 keer bekeken
Panamakanaal003.JPG
Panamakanaal003.JPG (58.4 KiB) 4329 keer bekeken
BRON: Twentsche Courant Tubantiea dd. 2014-08-15
Grtn @Allen
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Panamakanaal

Bericht door Geep »

Mannen, goedenavond.
Bedankt voor Uw aanvulling, mijn verslag over het Panamakanaal is tot stand gekomen in de jaren tussen 1960 >> 1962.
Enkele feiten zijn mij wel getoond. maar mocht er niets van overnemen.
Niets spannend, Wel secrecy!
De hulp, die ik zonder problemen kreeg, had te maken met een van mijn voornamen.
Vrgr.Geep


Plaats reactie