Crew...
Ik zou het écht niet weten. Maar volgens mij vinden ze het wel lekker, zo met dat anker een end buiten boord varen. Amper buiten de haven hing het er weer zo bij... Kijk maar:roy schreef:Is het systeem van een anker uitpompen bij de, ( Portugese ? ), marine een onbekend fenomeen !?.
Als een koopvaardij- of binnenvaartschip zo met het anker buitenboord rondvaart, krijgt hij een vette prent vanwege een onveilige vaart !.
m.v.g. Roy
Als ik deze week tijd heb, zal ik foto's van de Zeeuwse Marinedagen op het forum plaatsen. Deze hier boven is er alvast één van, in dit geval de sail-out.
Er waren zelfs twee Honk Kongchinezen die speciaal voor deze dagen naar hier gekomen waren. Dán ben je echt fanatiek bezig!
Tja, de marine...
Nog even die foto erbij, want zoiets kun je toch niet maken, terwijl al die goudvinken boven in pakkie deftig staan te paraderen.
Hang maar een dikke stootwil buitenboord, om dat onklare anker te beschermen, of varen ze altijd met die dingen zo buitenboord???
Maar ik denk wel te weten hoe dat gekomen is, zodra het anker uit de grond was, dus voordat het anker boven water was, meteen volle kracht en niet even kunnen wachten...
Of slechte communicatie, iemand had vanaf de bak doorgepraaid dat de ketting "recht op en neer" ging en die gasten boven meteen: Full Speed met die handel en vergeet de stootwillen niet, want je weet maar nooit waar je tegenaan kan kleunen.
All the best
Jos
Nog even die foto erbij, want zoiets kun je toch niet maken, terwijl al die goudvinken boven in pakkie deftig staan te paraderen.
Hang maar een dikke stootwil buitenboord, om dat onklare anker te beschermen, of varen ze altijd met die dingen zo buitenboord???
Maar ik denk wel te weten hoe dat gekomen is, zodra het anker uit de grond was, dus voordat het anker boven water was, meteen volle kracht en niet even kunnen wachten...
Of slechte communicatie, iemand had vanaf de bak doorgepraaid dat de ketting "recht op en neer" ging en die gasten boven meteen: Full Speed met die handel en vergeet de stootwillen niet, want je weet maar nooit waar je tegenaan kan kleunen.
All the best
Jos
Hallo Roy en Kos,
Zo te zien zit er nog wat modder op dat anker dus was het anker op en
varen. Normaal laat je hem dan nog even door het water sleuren zodat
de modder eraf spoelt en hem dan naar binnen haalt.
Dat hij dat niet doet wijst er volgens mij op dat hij hierna toch weer ten
anker gaat en dat dus "verloren moeite" zou zijn.
Op sommige schepen pompt men van tevoren het anker wat uit daar het
niet altijd direct wil vallen als men de bandstopper losdraait. Dus daarom zie je wel eens een schip op zo'n manier door het Noordzeekanaal fietsen.
Klaar om te laten vallen in een noodgeval,een gevalletje van kk dus .
Groeten,K.Brouwer.
Zo te zien zit er nog wat modder op dat anker dus was het anker op en
varen. Normaal laat je hem dan nog even door het water sleuren zodat
de modder eraf spoelt en hem dan naar binnen haalt.
Dat hij dat niet doet wijst er volgens mij op dat hij hierna toch weer ten
anker gaat en dat dus "verloren moeite" zou zijn.
Op sommige schepen pompt men van tevoren het anker wat uit daar het
niet altijd direct wil vallen als men de bandstopper losdraait. Dus daarom zie je wel eens een schip op zo'n manier door het Noordzeekanaal fietsen.
Klaar om te laten vallen in een noodgeval,een gevalletje van kk dus .
Groeten,K.Brouwer.
De situatie hier was anders: ze hadden in de Buitenhaven, voor de sluis, het anker in de grond, vanwege de -op dat moment- afwezige sleepboothulp en de harde wind (bft 8). Dan is het niet mogelijk om dat anker door het water te sleuren. De snelheid is te laag en direct na ankerop gingen ze de sluis in.K.Brouwer schreef:Hallo Roy en Kos,
Zo te zien zit er nog wat modder op dat anker dus was het anker op en
varen. Normaal laat je hem dan nog even door het water sleuren zodat
de modder eraf spoelt en hem dan naar binnen haalt.
Groeten,K.Brouwer.
Crew
Het vorengaande doet mij denken aan de mijnenveger die wilde meren,
een over ijverige matroos gooit alvast op 10 meter afstand van de wal
de hieuw lijn naar de wal. Prompt komt de vraag via via wie heeft er gezegd Keesje aan de wal Stilte , dan Keesje terug en de mijnenveger schuurt langs de kade want het spring was te laat aan
de wal .
Gr. Joop
een over ijverige matroos gooit alvast op 10 meter afstand van de wal
de hieuw lijn naar de wal. Prompt komt de vraag via via wie heeft er gezegd Keesje aan de wal Stilte , dan Keesje terug en de mijnenveger schuurt langs de kade want het spring was te laat aan
de wal .
Gr. Joop