Haring

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haring

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding
Jolly Sailor schreef:heb even afgezocht wat een arbeider verdiende toen en wat andere producten toen kosten in 1959.
Dat zijn de leukste berekeningen, Jolly. :) Ik heb die de laatste jaren heel wat gemaakt.
Als ik de prijs van die haring dan even naar het nu herleid, dan zou daar nu € 3,35 op dat bord mogen staan. :shock:
Zestig gulden in de week is heel lang een normaal weekloon geweest.

Jolly Sailor

Re: Haring

Bericht door Jolly Sailor »

@Theo

Als je nagaat dat de haring nu gemiddeld tussen de € 1,75 en € 2,00 zit valt dat dik mee met die prijs van € 3,35.

Als er haring werd gekocht was het ook vaak zo dat je die bij het avondeten kreeg maar dan op een plak roggebrood.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haring

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER de volledige uitslag van de AD-haringtest.
Het valt me op dat Waasdorp in IJmuiden hoog scoort. :?:
All the best
Jos
Jaap v D

Re: Haring

Bericht door Jaap v D »

Als je nagaat dat de haring nu gemiddeld tussen de € 1,75 en € 2,00 zit valt dat dik mee met die prijs van € 3,35.

________________ De Noren hebben de opvangprijs van maatjesharing verhoogd naar 3,75 Nkr per kilo ,
Dat is geloof ik bijna 50 eurocent per kilo (7a8) stuks. (bron Visserijnieuws)(was vorig jaar de helft)

Dus nu Fl 1,10 inkoop voor 8 stuks Dan vind ik de prijs van nu toch wel tegenvallen :roll: :roll:
In 1959 kregen wij voor de groene haring gemiddeld ook 150 gulden een kantje van 800 stuks

Dus de inkoop is wel ietsje minder gestegen dan de verkoop :lol:
grts Jaap
Jan Vos

Re: Haring

Bericht door Jan Vos »

Ga de haring eens berekenen in de tijd van de gulden 2002 em nu 7 jaar later.
Of zijn de heren de gulden al vergeten ik niet, veel is verhoogd maar mijn inkomen niet!!!!!!!!

Theo € 3.35 dat is Fl 7.37 voor een haring, gelukkig sta jij hier in Hoogkerk geen haring te verkopen.
In 1962 betaalde ik aan de Parkade 25 cent voor een haring was wel geen nieuwe haring.
Jolly Sailor

Re: Haring

Bericht door Jolly Sailor »

De datum die ik had van de foto op de vorige pagina is niet correct, heb even verder gezocht in krantenartikelen van 1959 en de prijs was dus een kwartje voor een haring dat jaar dus de foto moet van een later jaar zijn.
De prijzen van de sigaretten, shag en jenever zijn wel van 1959 en het loon van een arbeider ook.

Dus Theo zijn berekening zou dus nu op € 1,68 uitkomen.

Nou ik denk niet dat Theo naar Highchurch komt om haring te verkopen.
In 2002 koste de haring trouwens € 2,00

Afbeelding Afbeelding
01-06-1959 en 13-06-1959
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haring

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jolly Sailor schreef:Dus Theo zijn berekening zou dus nu op € 1,68 uitkomen.
Dat klopt heel aardig. Het moet nog iets meer zijn: afgerond kom ik op € 1,77 :)
Jan Vos schreef:Ga de haring eens berekenen in de tijd van de gulden 2002 en nu 7 jaar later.
Of zijn de heren de gulden al vergeten ik niet, veel is verhoogd maar mijn inkomen niet!
Nee, ik ben de gulden niet vergeten en ik kan heel aardig rekenen. Maar je moet niet met guldens en euro's rekenen. Je moet simpelweg met procenten van het modale inkomen rekenen.
Als we van die 60 gulden per week uitgaan en een haring kostte inderdaad een kwartje, dan moest je in 1959 voor een haring 0,416% van je weekloon betalen. Reken dat door naar 2009 en de prijs van de haring is in 50 jaar vrijwel gelijk gebleven.
Dat de euro gebruikt is om prijsverhogingen door te drukken, zal ik niet bestrijden, maar als je goed gaat rekenen, zal je tot de conclusie komen dat veel dingen in 50 jaar aardig wat goedkoper zijn geworden. Ga daarbij gerust uit van die 60 gulden per week, want dat is zoals ik al zei heel lang een vast gegeven geweest. Dat was geen minimumloon, dat mocht je eerder "modaal" noemen. Onze koopkracht is nu, in 2009, aardig groter dan in 1959. Voor wat je in 1959 met die 60 gulden kon doen, heb je nu 164 euro nodig, terwijl Jan Modaal dik 400 euro per week te besteden heeft. 422 om precies te zijn. Daar ga je met je goeie, ouwe tijd toen alles zo lekker goedkoop was. :-D
Jolly Sailor

Re: Haring

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Je bekijkt de foto en ziet Leverworst in Zuur er opstaan en denk zal dat nog te koop zijn en ga op het internet controleren en ja hoor Ouwehand heeft dat nog in de handel zie hier en ga naar mijn buurtsuper en allemaal producten van Ouwehand maar geen Leverworst in Zuur. :twisted:
Ab Plugge

Re: Haring

Bericht door Ab Plugge »

dan zul je naar de Coop in Krommenie moeten, toevallig gisteren nog gekocht ....!
groet Ab


Afbeelding
Jolly Sailor

Re: Haring

Bericht door Jolly Sailor »

Hallo Ab

Heb nog meer supermarkten bij mij in de buurt dus binnenkort heb ik het wel in huis. :lol:


Plaats reactie