Liberty, Victory etc
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Liberty, Victory etc
Op de Akkrumdijk hadden we ook houten luiken, is zal eens in de ouwe schoenendoos duiken om te zien of ik daar nog
foto's van heb.
Jacob
foto's van heb.
Jacob
Re: Liberty, Victory etc
Is er een verklaring voor te geven dat de H.A.L. over een relatief flink aantal jaren haar 12 victories van de hand deed ?.
Ik bedoel, de "Aalsdyk" ging op 21 november 1960 al uit de vloot en de "Amsteldyk" als laatste op,22 november 1967 !. En het waren beslist niet eerst de slow Victories die er het eerst uit gingen. Voor de goede orde, de Lijn heeft 6 slow- en 6 speed Victories in haar vloot gehad.
We zijn weer eens razend nieuwsgierig..............
m.v.g., Roy
Ik bedoel, de "Aalsdyk" ging op 21 november 1960 al uit de vloot en de "Amsteldyk" als laatste op,22 november 1967 !. En het waren beslist niet eerst de slow Victories die er het eerst uit gingen. Voor de goede orde, de Lijn heeft 6 slow- en 6 speed Victories in haar vloot gehad.
We zijn weer eens razend nieuwsgierig..............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Liberty, Victory etc
Bij de VNS zijn ook de meeste victories in de beginjaren 60 verkocht.
De motorschepen werden toen ook bijna allemaal omgebouwd naar zware olie.
Het brandstof verbruik op de victories was toen bijna 3 keer zo hoog als het zware olie verbruik op de motorschepen.
Toen de motorschepen nog allemaal op Diesel olie werkten was het verschil tussen de brandstof kosten niet zo erg groot,
diesel een behoorlijk stuk duurder dan zware stookolie. Dat kosten verschil was lang niet zo groot meer toen de motorschepen op zware olie gingen draaien.
Als ik mij goed herinner was het verbruik op de victories ongeveer 60 ton per etmaal en het verbruik op motorschepen voor het zelfde vermogen ongeveer 22 ton per etmaal.
vr gr Henk
De motorschepen werden toen ook bijna allemaal omgebouwd naar zware olie.
Het brandstof verbruik op de victories was toen bijna 3 keer zo hoog als het zware olie verbruik op de motorschepen.
Toen de motorschepen nog allemaal op Diesel olie werkten was het verschil tussen de brandstof kosten niet zo erg groot,
diesel een behoorlijk stuk duurder dan zware stookolie. Dat kosten verschil was lang niet zo groot meer toen de motorschepen op zware olie gingen draaien.
Als ik mij goed herinner was het verbruik op de victories ongeveer 60 ton per etmaal en het verbruik op motorschepen voor het zelfde vermogen ongeveer 22 ton per etmaal.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Liberty, Victory etc
Bedankt voor je reactie Henk.
Ik onderschrijf je betoog volledig. Mare, de V.N.S. deed in de 1e helft van 1970, (dus nog net voor de vloot integratie), de laatste twee Victories van de hand en dat waren hun enige speed Victories.
Vandaar dat ik enige verwondering aan de dag leg over het uitfaseren van de Victories bij de H.A.L.
Trouwens; na De Lijn had de V.N.S. de meeste Victories in haar vloot, t.w. 2 speed- en 6 slow Victories. De 6 slow Victories gingen er tussen 1963 en 1966 allemaal uit.
m.v.g., Roy
Ik onderschrijf je betoog volledig. Mare, de V.N.S. deed in de 1e helft van 1970, (dus nog net voor de vloot integratie), de laatste twee Victories van de hand en dat waren hun enige speed Victories.
Vandaar dat ik enige verwondering aan de dag leg over het uitfaseren van de Victories bij de H.A.L.
Trouwens; na De Lijn had de V.N.S. de meeste Victories in haar vloot, t.w. 2 speed- en 6 slow Victories. De 6 slow Victories gingen er tussen 1963 en 1966 allemaal uit.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Liberty, Victory etc
Dat klopt helemaal Roy.
Ik zelf heb 2 reizen op de Meerkerk gemaakt in 1963 maar ik was meer een motor mannetje dan een stoom mannetje.
vr gr Henk
Ik zelf heb 2 reizen op de Meerkerk gemaakt in 1963 maar ik was meer een motor mannetje dan een stoom mannetje.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Liberty, Victory etc
gr. Bas
Re: Liberty, Victory etc
gr. Bas
Re: Liberty, Victory etc
gr. Bas
Re: Liberty, Victory etc
gr. Bas
Re: Liberty, Victory etc
Ik vond die Kaapse slepers altijd prachtig.