Republica Di Genova

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wkruit (R.I.P.)

Re: Republica Di Genova

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Harry G. Hogeboom schreef:Hallo Willem,
Mag je 3 X raden :lol: ...heb jij tijd...dan heb ik zeker aandacht en ik val van me barkrukkie als ik alleen ben :roll:
Harry, dat laatste is te vermijden (van die barkruk).. :? Maar als ik ff tijd heb ga ik er aan werken!
Grtz W!W

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Republica Di Genova

Bericht door leo-shof »

Hebbie al TIJD Willem ? :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
wkruit (R.I.P.)

Re: Republica Di Genova

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

leo-shof schreef:Hebbie al TIJD Willem ? :lol:

Good things will come to those who wait... Oftewel
Geduld is zulk een schone zaak (en biedt het mensdom veel vermaak*).
Maar: ze gaan er aankomen. Als ik vanavond tijd heb, ga ik een
beginnetje maken!
*Uitdrukking van mijn vroegere leraar scheikunde. Dhr Favier. Hij zei ook wel:
"Het is een goeie vent, maar hij moest carbid lusten en water drinken".
W!W
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Republica Di Genova

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar hij moest carbid lusten en water drinken".
:lol: :lol:
Dikke melkbus, 2 palen in de grond en bus vastknopen met touwen, deksel flink KLEM staan, uiteraard eerst carbid en water erin en goed hutselen, lucifer bij het gaatje in de bodem en je schrikt je gegarandeerd hardstikke dood, het is een dikke 55 jaar geleden, maar m'n knietjes bibberen nog steeds :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
wkruit (R.I.P.)

Republica Di Genova op haar zij in het Doeldok.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Na een probleem met het ballasten, kreeg Repubblica di Genova zoveel slagzij dat ze niet meer te houden was.
Ze klapte met een deel van de opbouw op de kaai en bleef op één (Sb) oor liggen.
Hier samen met zusje Grande Brasile:
Afbeelding
Ook Niledutch Prominence kwam even kijken:
Afbeelding

Afbeelding
Vanaf de andere kant. De bergers zijn al aanwezig:
Afbeelding
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Republica Di Genova

Bericht door Roy »

Vorige week had ik het over zeeschepen die moeilijkheden opleveren om fatsoenlijk te bunkeren.
De "Nile Prominence" is zo'n negatief voorbeeld. 't Was eens een Russische schip, maar toen ik er zo'n 13 jaar geleden mee te maken had, was alleen de bemanning nog maar Russisch. Dit werkte in de communicatie nu ook niet direct zo vlotjes..........
Hoe dan; zeer moeilijk om op vast te maken, moeilijk bereikbare bunkerbreak in de zij om aan te koppelen en niet meer dan 100 cuub per / uur pompen anders vloog de stookolie om je oren. Wat een druiloren deze schepen !. :evil:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
wkruit (R.I.P.)

Republica Di Genova voorbereidingen voor de berging.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

De berging zou gebeuren door Svitzer uit IJmuiden. Met enige nostalgie: Wijsmuller, eigenlijk... Het schip zou eerst recht getrokken worden
door middel van "parbuckling"; door middel van (hydraulische of luchtdruk) cylinders die kabels, geankerd op de havenbodem, straktrekken wordt het
schip dan a.h.w. omgerold. Om te voorkomen dat het schip op haar zij verder de haven in wordt getrokken, worden er ook kabels vanaf de
Bb-zij onder het schip doorgetrokken en vlakbij de kaai vastgezet.
Hier zijn de jukken al op de Bb zij aangebracht. En ook de kabels naar de kaai zitten al op hun plek:
Afbeelding
Afbeelding
De cylinders en kabels zijn aangebracht:
Afbeelding
De locale pers in de vorm van ATV was ook aanwezig:
Afbeelding
De trekkabels in detail. De stalen voorwerpen zijn blijkbaar nodig om de boel strak te houden:
Afbeelding
Het geheel neemt behoorlijk wat van de breedte van het Doeldok in beslag:
Afbeelding
wkruit (R.I.P.)

Republica Di Genova, het rechtop zetten.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Op 30 augustus was het eindelijk zover, er kon spanning op de kabels gezet worden. Helaas moest ik werken, dus:
Een nachtelijke motorrit (en enige kennis van het plaatselijke wegennet) leverde de volgende plaatjes op:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het schip is al zover recht gekomen, dat de kabels weinig nut meer hebben.

De volgende dag lag ze alweer aardig recht:
Afbeelding
Zeker direct na het rechtzetten is duidelijk te zien tot waar het water gekomen is:
Afbeelding
De schade is aanzienlijk:
Afbeelding

De situatie direct na het rechtop zetten, nog steeds in het Doeldok:
Afbeelding
wkruit (R.I.P.)

Re: Republica Di Genova

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Nog steeds in het Doeldok, maar nu drijvend en "on even keel":
Afbeelding
Afbeelding

Zonder mijn aanwezigheid (werken!) werd ze overgebracht naar het Vijfde Havendok. Voor haar boeg Salvigilant (SEMCO), die haar zou wegslepen:
Afbeelding
Hier was de schade goed te zien:
Afbeelding
Afbeelding

En de lading auto's? Die lag toen al bij Van Heyghen in Gent op een hoop, klaar om tot scheermesjes verwerkt te worden:
Afbeelding
wkruit (R.I.P.)

Republica Di Genova op weg naar herstel, vóór Terneuzen.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Hier wat beelden van het transport in de Pas van Terneuzen:
Hier komt het schip, ondertussen omgedoopt in Daewoo Frontier uit het Gat van Ossenisse, met John-Paul K op de voorgrond:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De zeesleper Salvigilant die het transport voor haar rekening neemt:
Afbeelding
Afbeelding

Union Emerald, Union 9 en St-Annastrand assisteerden zolang het transport op de rivier was:
Afbeelding
Afbeelding

Op weg naar herstel:
Afbeelding

Dat was het voor wat betreft de reportage. Blijft alleen over de opmerking dat ik later, nadat het schip hersteld was, een advertentie zag van een scheepsmakelaar die het
schip te koop aanbood*). Er stonden foto's in, die lieten zien dat er nog aardig wat roest- en andere schade niet hersteld was. Waarschijnlijk is het schip daarna voor
de sloop verkocht... Een hoop werk voor niets, eigenlijk.
*) Daewoo had de pech dat, net toen ze het schip hersteld en wel in hun bezit hadden, de markt voor nieuwe auto's in elkaar zakte.
Ze zouden, hoe dan ook, toch weinig plezier van het schip gehad hebben...

Grtz W!W


Plaats reactie