Republica Di Genova
Re: Republica Di Genova
Harry, dat laatste is te vermijden (van die barkruk).. Maar als ik ff tijd heb ga ik er aan werken!Harry G. Hogeboom schreef:Hallo Willem,
Mag je 3 X raden ...heb jij tijd...dan heb ik zeker aandacht en ik val van me barkrukkie als ik alleen ben
Grtz W!W
Re: Republica Di Genova
Hebbie al TIJD Willem ?
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Republica Di Genova
leo-shof schreef:Hebbie al TIJD Willem ?
Good things will come to those who wait... Oftewel
Geduld is zulk een schone zaak (en biedt het mensdom veel vermaak*).
Maar: ze gaan er aankomen. Als ik vanavond tijd heb, ga ik een
beginnetje maken!
*Uitdrukking van mijn vroegere leraar scheikunde. Dhr Favier. Hij zei ook wel:
"Het is een goeie vent, maar hij moest carbid lusten en water drinken".
W!W
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Republica Di Genova
maar hij moest carbid lusten en water drinken".
Dikke melkbus, 2 palen in de grond en bus vastknopen met touwen, deksel flink KLEM staan, uiteraard eerst carbid en water erin en goed hutselen, lucifer bij het gaatje in de bodem en je schrikt je gegarandeerd hardstikke dood, het is een dikke 55 jaar geleden, maar m'n knietjes bibberen nog steeds
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Republica Di Genova op haar zij in het Doeldok.
Na een probleem met het ballasten, kreeg Repubblica di Genova zoveel slagzij dat ze niet meer te houden was.
Ze klapte met een deel van de opbouw op de kaai en bleef op één (Sb) oor liggen.
Hier samen met zusje Grande Brasile:
Ook Niledutch Prominence kwam even kijken:
Vanaf de andere kant. De bergers zijn al aanwezig:
Ze klapte met een deel van de opbouw op de kaai en bleef op één (Sb) oor liggen.
Hier samen met zusje Grande Brasile:
Ook Niledutch Prominence kwam even kijken:
Vanaf de andere kant. De bergers zijn al aanwezig:
Re: Republica Di Genova
Vorige week had ik het over zeeschepen die moeilijkheden opleveren om fatsoenlijk te bunkeren.
De "Nile Prominence" is zo'n negatief voorbeeld. 't Was eens een Russische schip, maar toen ik er zo'n 13 jaar geleden mee te maken had, was alleen de bemanning nog maar Russisch. Dit werkte in de communicatie nu ook niet direct zo vlotjes..........
Hoe dan; zeer moeilijk om op vast te maken, moeilijk bereikbare bunkerbreak in de zij om aan te koppelen en niet meer dan 100 cuub per / uur pompen anders vloog de stookolie om je oren. Wat een druiloren deze schepen !.
m.v.g., Roy
De "Nile Prominence" is zo'n negatief voorbeeld. 't Was eens een Russische schip, maar toen ik er zo'n 13 jaar geleden mee te maken had, was alleen de bemanning nog maar Russisch. Dit werkte in de communicatie nu ook niet direct zo vlotjes..........
Hoe dan; zeer moeilijk om op vast te maken, moeilijk bereikbare bunkerbreak in de zij om aan te koppelen en niet meer dan 100 cuub per / uur pompen anders vloog de stookolie om je oren. Wat een druiloren deze schepen !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Republica Di Genova voorbereidingen voor de berging.
De berging zou gebeuren door Svitzer uit IJmuiden. Met enige nostalgie: Wijsmuller, eigenlijk... Het schip zou eerst recht getrokken worden
door middel van "parbuckling"; door middel van (hydraulische of luchtdruk) cylinders die kabels, geankerd op de havenbodem, straktrekken wordt het
schip dan a.h.w. omgerold. Om te voorkomen dat het schip op haar zij verder de haven in wordt getrokken, worden er ook kabels vanaf de
Bb-zij onder het schip doorgetrokken en vlakbij de kaai vastgezet.
Hier zijn de jukken al op de Bb zij aangebracht. En ook de kabels naar de kaai zitten al op hun plek:
De cylinders en kabels zijn aangebracht:
De locale pers in de vorm van ATV was ook aanwezig:
De trekkabels in detail. De stalen voorwerpen zijn blijkbaar nodig om de boel strak te houden:
Het geheel neemt behoorlijk wat van de breedte van het Doeldok in beslag:
door middel van "parbuckling"; door middel van (hydraulische of luchtdruk) cylinders die kabels, geankerd op de havenbodem, straktrekken wordt het
schip dan a.h.w. omgerold. Om te voorkomen dat het schip op haar zij verder de haven in wordt getrokken, worden er ook kabels vanaf de
Bb-zij onder het schip doorgetrokken en vlakbij de kaai vastgezet.
Hier zijn de jukken al op de Bb zij aangebracht. En ook de kabels naar de kaai zitten al op hun plek:
De cylinders en kabels zijn aangebracht:
De locale pers in de vorm van ATV was ook aanwezig:
De trekkabels in detail. De stalen voorwerpen zijn blijkbaar nodig om de boel strak te houden:
Het geheel neemt behoorlijk wat van de breedte van het Doeldok in beslag:
Republica Di Genova, het rechtop zetten.
Op 30 augustus was het eindelijk zover, er kon spanning op de kabels gezet worden. Helaas moest ik werken, dus:
Een nachtelijke motorrit (en enige kennis van het plaatselijke wegennet) leverde de volgende plaatjes op:
Het schip is al zover recht gekomen, dat de kabels weinig nut meer hebben.
De volgende dag lag ze alweer aardig recht:
Zeker direct na het rechtzetten is duidelijk te zien tot waar het water gekomen is:
De schade is aanzienlijk:
De situatie direct na het rechtop zetten, nog steeds in het Doeldok:
Een nachtelijke motorrit (en enige kennis van het plaatselijke wegennet) leverde de volgende plaatjes op:
Het schip is al zover recht gekomen, dat de kabels weinig nut meer hebben.
De volgende dag lag ze alweer aardig recht:
Zeker direct na het rechtzetten is duidelijk te zien tot waar het water gekomen is:
De schade is aanzienlijk:
De situatie direct na het rechtop zetten, nog steeds in het Doeldok:
Re: Republica Di Genova
Nog steeds in het Doeldok, maar nu drijvend en "on even keel":
Zonder mijn aanwezigheid (werken!) werd ze overgebracht naar het Vijfde Havendok. Voor haar boeg Salvigilant (SEMCO), die haar zou wegslepen:
Hier was de schade goed te zien:
En de lading auto's? Die lag toen al bij Van Heyghen in Gent op een hoop, klaar om tot scheermesjes verwerkt te worden:
Zonder mijn aanwezigheid (werken!) werd ze overgebracht naar het Vijfde Havendok. Voor haar boeg Salvigilant (SEMCO), die haar zou wegslepen:
Hier was de schade goed te zien:
En de lading auto's? Die lag toen al bij Van Heyghen in Gent op een hoop, klaar om tot scheermesjes verwerkt te worden:
Republica Di Genova op weg naar herstel, vóór Terneuzen.
Hier wat beelden van het transport in de Pas van Terneuzen:
Hier komt het schip, ondertussen omgedoopt in Daewoo Frontier uit het Gat van Ossenisse, met John-Paul K op de voorgrond:
De zeesleper Salvigilant die het transport voor haar rekening neemt:
Union Emerald, Union 9 en St-Annastrand assisteerden zolang het transport op de rivier was:
Op weg naar herstel:
Dat was het voor wat betreft de reportage. Blijft alleen over de opmerking dat ik later, nadat het schip hersteld was, een advertentie zag van een scheepsmakelaar die het
schip te koop aanbood*). Er stonden foto's in, die lieten zien dat er nog aardig wat roest- en andere schade niet hersteld was. Waarschijnlijk is het schip daarna voor
de sloop verkocht... Een hoop werk voor niets, eigenlijk.
*) Daewoo had de pech dat, net toen ze het schip hersteld en wel in hun bezit hadden, de markt voor nieuwe auto's in elkaar zakte.
Ze zouden, hoe dan ook, toch weinig plezier van het schip gehad hebben...
Grtz W!W
Hier komt het schip, ondertussen omgedoopt in Daewoo Frontier uit het Gat van Ossenisse, met John-Paul K op de voorgrond:
De zeesleper Salvigilant die het transport voor haar rekening neemt:
Union Emerald, Union 9 en St-Annastrand assisteerden zolang het transport op de rivier was:
Op weg naar herstel:
Dat was het voor wat betreft de reportage. Blijft alleen over de opmerking dat ik later, nadat het schip hersteld was, een advertentie zag van een scheepsmakelaar die het
schip te koop aanbood*). Er stonden foto's in, die lieten zien dat er nog aardig wat roest- en andere schade niet hersteld was. Waarschijnlijk is het schip daarna voor
de sloop verkocht... Een hoop werk voor niets, eigenlijk.
*) Daewoo had de pech dat, net toen ze het schip hersteld en wel in hun bezit hadden, de markt voor nieuwe auto's in elkaar zakte.
Ze zouden, hoe dan ook, toch weinig plezier van het schip gehad hebben...
Grtz W!W