Varen over de evenaar ?.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Varen over de evenaar ?.

Bericht door Roy »

Als alle stories, die in de loop der tijd op dit onvolprezen forum verschenen zijn eens op een rijdje gezet worden, varen we met z'n allen een mooi eind de wereld rond.

Er zijn echter mensen die hun hele varenstijd op het Noordelijke halfrond gesleten hebben. Denk maar eens aan alle houthalers in de Baltic en de vele schepen die vast op de U.K. voeren.
Er waren ook vaste lijndiensten naar b.v. Canada, Noord Amerika, de Middellandsezee enz.
Ook waren er zeevarenden die hun gehele vaartijd in de Oost doorbrachten. Denk maar eens aan de K.P.M.ers. Duidelijk op het Zuidelijke halfrond dus.

De evenaar passeren gaf vaak een hele klap. In ieder geval voor degenen die dit genoegen nog nooit gesmaakt hadden........
( Om wat voor reden dan ook, ben ik de dans ontsprongen............. ).
Op West Afrika ben ik 2 x , vice-versa, de evenaar over geweest. Maar dan ook op z'n reet af. In de Oost daar en tegen, ondanks in S'pore geweest te zijn alsmede Brunei, Oost Maleisie en Labuan, weer niet !.
Grofweg gesteldt; mijn varens ervaring ligt dus op het Noordelijke halfrond.

Als je veel in een bepaald vaargebied rond scharreld weet je ook zo ongeveer wat je allemaal te wachten kan komen te staan.
Als ik de verhalen over b.v. de Far East, Australie en Nieuw Zeeland lees, om maar eens wat dwarstraten te noemen, lees ik dat met extra belangstelling.
Helaas lezen we weinig of niets over weersomstandigheden, stromingen, haven installaties, enz.

Is het misschien een idee dat de, ( ex ), varensmensen onder ons hier wat meer over willen vertellen ?. Ook hoe de evenaar gepasseerd werd natuurlijk.
Want dat zullen ongetwijfeld de krenten in de pap zijn.............

Ik ben zeer benieuwd.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Kermia

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik ben veelvuldig over de evenaar gevaren. Ik denk dat ik zo'n vijfmaal gedoopt ben want het hielp niet als je zei dat je al geweest was. De officieren werden nogal eens extra gepakt. Eindelijk een moment om die arrogantjes zonder konsekwenties eens goed mores te leren...... Ik kon me er wel eens uitkletsen door te stellen dat ik nodig de pers moest nemen. Als we met een Shelltanker op de run van Curaçao naar Buenos Aires zaten en dat een paar keer dan werden er geen Neptunusfeesten gehouden. Het was meer als je met een schip de eerste keer de evenaar passeerde.

http://picasaweb.google.nl/fvaneeuwen/Neptunus

Even op Diavoorstelling klikken. Het knappe ventje op de eerste foto ben ik.

Er hoorde bij deze ceremonie een echt doopcertificaat. Neptunus was bootsman Arie Reekers. Je werd van onder tot boven ingesmeerd met vuiligheid uit de keuken en machinekamer. Vervolgens moest je door een twintigtal meters tankontluchters kruipen die op de kippeloop was uitgelegd. Het eerste stuk ging makkelijk omdat je er met dekwas erin gespoten werd. Het nare stuk zat aan de andere kant waar ze ook met zo'n slang klaarstonden en dat schoot niet op. Lachuh.... Als troost kreeg je bij de certificaatuitreiking van Neptunus een neut te drinken, maar dat bleek puur zeewater te zijn. De real stuff zoop hij liever zelf op. Mijn door Neptunus toebedachte bijnaam was voor een vonkentrekker heel toepasselijk: Sidderaal, je weet wel die beesten die als ze kwaad worden zo'n 200 V produceren en je zonodig even electrocuteren. Ik zou dus maar oppassen......;-)

Afbeelding

Zou het fenomeen vandaag de dag nog plaatsvinden? Ik wed van niet, want wij waren met 55 man en nu is er nog maar een handjevol opvarenden aan boord van de schepen. Als je daar de wachtlopers nog vanaf trekt dan blijven er niet veel meer over om een Neptunusfeestje mee te bouwen. Of?


Ferry
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Ferry.

Het vind nog steeds plaats hoor,soms wordt er niets aan gedaan maar dat is kapt afhankelijk.
Heb in mijn korte zeemansloopbaan 27jaar veel evenaar passages meegemaakt.
Joke

Bericht door Joke »

Die lange van mij heeft de afgelopen term een paar keer de evenaar overgestoken en ook hij doet nog aan het dopen van nieuwelingen, met veel rottigheid, certificaat en als beloning een bbq.
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Bericht door Gert-jan »

Roy.

Ik denk dat het bij ons, o.a. de H.B.T., niet gedaan werd omdat we elke term, 6/7 maanden, wel tich keer over de evenaar gingen.

Ook de bekende tijdgrens gingen we vaak over. Heel wat dagen heb ik daardoor niet meegemaakt. Jammer genoeg nooit mijn verjaardag, was ik nu iets jonger geweest :lol:

Groet, Gert-jan.
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Zo zag de evenaar eruit Toen we met de Atlasgr8 naar Lobito gingen..........
Iemand anders ooit Zo'n Mooie evenaar gezien.......??

Afbeelding
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Jaco, :-D

Jij denkt zeker dat je ons in de maling kan nemen met je ingetekende
rode evenaar. :shock:
Nou mooi niet dus, want we weten allemaal dat de evenaar knal geel is. 8)

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

8) Precies !
...en dan maar hopen dat het tijverschil niet al te groot is tussen noord en zuid, anders moet je er met een flinke aanloop overheen.... :-D
Bob

Bericht door Bob »

Daar waar Jaco de evenaar passeerde ben ik hem (haar,Het???) ook gepasseerd met de Gabonkust van de HWAL, op de bekende reis langs de Afrikaanse westkust. Toen ik daar voorbij kwam lag de lijn een klein stukje verder. :)
Aan boord werd er niets aan gedaan. Ik denk omdat praktisch iedereen al eens de evenaar was gepasseerd. Het waren leuke reisjes dus je bleef aan boord hangen.
Later met de Rotte van Houtvaart passeerde ik weer de evenaar maar toen was er een wel een doopfeest. Ik kwam er van af omdat ik al eens de beroemde lijn gepasseerd was. Aan dek was een zwembad gebouwd van graanschotten. De kapitein ontdekte pas dat er graanschotten gebruikt waren toen alles al stond. Nu herinner me dat ik nog ergens foto's moet hebben van dat feestje. Ik zal gaan zoeken.

mvg

Bob
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de Nederlandse schepen waar ik op gevaren heb hing het helemaal van de bemanning af of er een neptunusfeest gehouden werd.
Als die ouwe al begon met: geen gesodemieter, dan wist je het al.
Op de Deense schepen van EAC was het altijd een echt feest, maar die Denen grepen iedere gelegenheid aan om een feessie te bouwen.
:-D
Daarom varen er tegenwoordig nog maar weinig Denen bij Maersk. :wink:
All the best
Jos


Plaats reactie