SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Goed zo. Er is al één voorstander. Het worden natuurlijk niet alleen mijn verhalen. Hierbij nodig ik allen uit, die een leuk, mooi, spannend, verdrietig, pakkend enz. verhaal en/of foto's heeft over zijn belevenissen op de koopvaardij, ze hier op te schrijven.

De meeste tijd was op zee en hoorde je wat de scheepsmaten zoal beleefd hadden. Ik geloof dat iedereen die al eerder een reis had meegemaakt er een boek over kon schrijven. Sommige verhalen had je al eerder gehoord en werden iets uitgebreider verteld. Mag allemaal, maar voor hier dus het liefst een verhaal uit de 1e hand.

LP en ik hebben al een 1e bijdrage geleverd. Wie volgt. :?:

Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Joks,

Op Kombuispraat worden al jaren mooie sterke waargebeurde scheepvaartverhalen verteld, het is wel een kwestie van ze even opzoeken. :)
Ook op scheepspraat.nl staat een site met ingezonden verhalen:

http://www.scheepspraat.nl/ingezonden%20verhalen.htm

Dit topic gaat over de SMN, dus verhalen over de KRL kunnen uiteraard beter op een ander topic geplaatst worden. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Ja Jos, je hebt gelijk. Het zou beperkt moeten blijven tot de SMN (Steeds Meer Narigheid) en .... daar dacht ik later nog aan... niet eerder ergens gepubliceerd want aan dubbele verhalen hebben we niks. Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: He, "Mister Joks" het was me het weertje wel vandaag. Heb zo'n beetje de hele dag in de schuur zitten sleutelen aan een motorfietsje. Ben het nu effe zat, dus even ontspannen op het forum. Ja, dat stukje dek op je foto's kan ik wel dromen. Ik had zowel op de Batu als de Banggai die hoekhut aan bakboord, daar waar voor de linker poort een laadmaststond. Mooie ruime hut trouwens, de deur naar het dek was er schuin tegenover. Hoge slingerbakken waren het die boten, een dek hoger dan de "Neder-schepen". Over "annekedotes" geproken: Ik had wel gelijk op de dag van vertrek van de Batu uit Amstredam, alle aandacht op me weten te vestigen. Die avond ervoor was ik met een vriendinnetje de stad in geweest, het was echter zo laat geworden dat er geen treinen meer reden en ze dus niet terug naar huis kon. Geen nood, die nacht aan boord blijven slapen en smorgens voor dag en dauw een taxi gebeld, die haar naar naar het centaal had gebracht. Nooit er aangedacht dat die ouders misschien ongerust zouden worden, omdat hun dochter niet thuis was gekomen. Die hadden dus de politie gebeld. Daar kwam de hofmeester met de marechaussee de pantry ingestapt, of ik een verklaring kon afleggen vanwege het verdwijnen van een meisje. Ja dat kon ik, door te zeggen dat de persoon in kwestie inmiddels per trein huiswaards was gekeerd. Na dit voorval heb ik haar overigens nooit meer gezien, ik was kennelijk niet de ideale schoonzoon. Had je sommige mensen moeten horen, marechaussee aan boord een schande! Dat op zo'n manier de goede naam en eer van de zeeman was aangetast en ze tegenwoordig zomaar iedereen aannamen op de vloot. Ja, slim was het inderdaad ook niet, maar op die leeftijd sta je bij zulke dingen niet stil. Overigens een dagje zeevissen lijkt me een goed plan. Doe ik trouwens regelmatig met vrienden, nee geen oud zeelui. Visbakken en roken zijn een van mijn hobbies.
Mashi, mashi.
quo vadis
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

quo vadis
Piet Sligte
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 aug 2004 23:58
Locatie: El Albir, Spanje

Re: SMN

Bericht door Piet Sligte »

LP,

Ziet er lekker uit.
Daar kunnen de Braakhekken en de Spijkers niet aan tippen.

Groeten Piet
Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 773
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Re: SMN

Bericht door henk kort »

Hoi LP.

Het water loopt bij mij al uit m'n mond.

Groetjes

Henk.
Eens op het water,en voor altijd verkocht
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hallo LP,
Ik kan nu even niet doorklikken naar die lekkernijen die je noemt, want ik heb kennelijk wat netwerkproblemen met FTP of DNS, zoals Microsoft dat rapporteert. Van alles geprobeerd maar vanavond schei ik maar mee uit om het op te lossen. Zo, je bent een motorfiets fanaat? Op mijn huidige werk word ik er steeds meer mee omringd en daar had ik laatst een opmerking over gemaakt, dus het kan niet toevalliger. Ik zat een dek lager op de Batu en de Banggai dus ik heb dat slingeren waarschijnlijk wat minder ervaren dan jij. Het maakte wel verschil dat je slaapkooi in de lengte richting lag in plaats van in de breeedte, als je op je buik lag, maar je moest je in beide richtingen altijd zeevast zetten met je ellebogen en je knie als je een beetje wilde slapen. Ik kan nu ineens je naam te herinneren en zie je ook voor me in de pantry. Je was niet erg groot en behoorlijk grappig druk. Dat van die marechaussee heb ik niet meegenomen maar misschien was ik wel aan het stappen in “De Bonte Koe” als aanloopje naar wat interessanter nachtwerk. Toen ik eindelijk de stoute schoenen had aangetrokken om een dame te vragen in de disco, helemaal aan de andere kant van de danszaal, had ze het lef om te zeggen dat ze nog sigaret aan het roken was. Ik heb die toen uit haar mond gehaald en uitgemaakt in een asbak en haar na het dansen weer teruggebracht en de sigaret weer aangestoken. Je leert kennelijk snel in zulke omstandigheden ver van huis, want thuis had ik dat nooit durven doen. Die straat met rode lichtjes had twee schotten bij de ingang met de tekst “verboten fur jungendlichen” zo kan ik mij nog herinneren en verderop een soort lichtekooiflat met een binnenplaats waar je alles kon bezichtigen. Het mooiste was dat we een keer een Duitser hadden meegenomen om mee te varen naar Bremerhaven en in een bediende hut hadden ondergebracht om de nacht door te brengen. De wacht die moest porren had het niet meer toen hij dat gezicht onder de dekens tevoorschijn zag komen die zei: “Was?”. Van die kustreizen hield je meestal minder over dan je aan gage opstreek maar daar een andere keer over.
Groeten, Joks
De lange avonden1
De lange avonden1
Boord1.jpg (69.62 KiB) 3808 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo MJ,
ik weet niet beter dan dat de hele CD op de eerste verdieping huisde, op het zelfde dek als waar de kombuis was toch? Daaronder lagen dacht ik de zgn. droge stores, de hutten van de wachtslui en de klerken. Je moest altijd een trap op om naar je hut te gaan, op dit dek waren ook de douches en de toiletten van de CD. Op het dek daar boven waren de pantry, de salon, de hut van de hofmeester en de passagiershutten. Daar boven het officiersdek en daar weer boven de hutten voor de loods en van de marconist en de kapitein. Maar misschien klopt mijn herinnering niet, en vergis ik me toch op details ("lekker belangrijk"). In Hamburg hebben we inderdaad leuk gestapt. Met de Joolenfurer naar Sankt Pauli, je had daar, zo als wij die kroegen noemde, "de zilberzak", "Bonte Koe" en niet te vergeten "Zillertahl", waar ze bij de uitgang de bierpullen die je wilde jatten weer in beslag namen. Dat straatje waar je het over had, was de "Herbertstrasse" achter de "Reeperbahn". Je moest daar tussen die ijzeren schotten door wurmen, opvallend druk straatje overigens. Ja ik mag nog graag wat kokkerellen, maar ik heb van koken en zo niet mijn werk gemaakt. Bijgaand een foto van het resultaat van mijn palingrookkunst.
http://i43.photobucket.com/albums/e369/ ... ge0021.jpg
Groetjes,
LP
quo vadis
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: SMN

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Joks en LP,
Mooie verhalen man,doorgaan met die verhalen,daar geniet ik van.Ken die havens en heb er ook veel gestapt maar het vertellen lukt me neiet zo.
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie