SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Zo te zien hou je van lekker eten. Ziet er erg smakelijk uit die paling. Laat ik je vertellen dat ik helemaal niet meer weet waar de Chef-kok zijn hut had. Ik ben geloof ik zowel op de Batu als op de Banggai nooit in zijn hut geweest. Aan bakboord naast mij was de hut van de Bakker en aan de andere kant een hut van een bediende, maar verder naast de bakker kan ik mij geen hut herinneren. Je zal gelijk hebben want boven ons was de salon dacht ik en daar stond een pingpong tafel. Bij die bediende, zijn naam ben ik kwijt maar hij kwam uit Stein in Limburg, ging ik eens in de zoveel tijd een potje filosoferen of slap OH zoals je wilt, met een doos bier onder handbereik. Veel anders was er ’s avonds niet te doen. Hij zit bij de serie foto’s die ik nog wil toevoegen over de lange avonden. Daar heb ik nog 4 x 4 foto’s van en hij komt voor in de laatste vier. Ik twijfel of ik daarmee doorga want het zijn natuurlijk niet zulke spectaculaire foto’s. Verder heb ik nog een serie foto’s van die karate jongens in Yawata met die beroemde Senzei die een vliegende trap demonstreert, een paar leuke meisjes uit Georgetown en wat stapfoto’s, allemaal in zwart wit. Verder nog wat sappige verhalen over de Nederwaal, Banggai, Batu en Gabonkust. Zal Cor uit Breda ook wel leuk vinden. Nog even over de Batu. We hebben ook nog een dag of wat in Vlissingen gelegen. We moesten door zo’n krappe sluis dat je zelfs geen servetje meer tussen wal en schip kon steken. Ik wist niet eens dat je in Vlissingen kon afmeren. In een barretje aldaar heb ik nog naar een vriendin gebeld en kwam net het toepasselijke liedje “Kom uit de bedstee mijn liefste” uit de jukebox. Volgens mij hebben wij op die reis ook nog Le Havre aangedaan en in een bar een wat spastische man op ettelijke borreltjes getrakteerd, totdat hij niet meer van de meisjes kon afblijven, die hem weliswaar steeds maar in zijn kruis grepen, waarna hij een afgrijselijke grimas op zijn gezicht toverde. Joop de B. was er ook bij en de hele weg terug naar het schip liep hij spastisch te doen, de komediant. Het schijnsel van het gele mastlicht van de Batu zag je ’s avonds al van verre aan de hemel en dat was een perfect baken om niet te verdwalen. Au-revoir.
West Europa
West Europa
West Europa.jpg (134.89 KiB) 2647 keer bekeken

Piet Sligte
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 aug 2004 23:58
Locatie: El Albir, Spanje

Re: SMN

Bericht door Piet Sligte »

Mister Joks schreef:Bij die bediende, zijn naam ben ik kwijt maar hij kwam uit Stein in Limburg, ging ik eens in de zoveel .
Hallo Mister Joks,
Die persoon uit Stein moet haast wel ALEX zijn. Achternaam weet ik ook niet meer.
Met Alex heb ik op de Neder Waal gevaren in 1965.
Groeten
Piet
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: SMN

Bericht door Cor Leliard »

Laat maar komen die foto's en verhalen in de meeste plaatsen ben ik wel geweest
dus kan ik me een voorstelling maken
groeten uit een nat Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: ja mensen met het plaatsen van foto's op een openbaar forum moet je denk ik -als het om perrsonen gaat- wel een beetje discreet zijn. Maar een grappige situatie is natuurlijk niet te versmaden. :lol: (balkje voor de ogen?). Voor zover ik weet was de hut van de chef-kok naast die van de bakker. Ik weet het haast wel zeker, want op de Banggai hadden we nog wel eens een feestje in mijn hut en onze kok was toen een vijftiger, die na een dag hard werken zijn rust wilde hebben en eigenlijk ook geen stapper was. Die man heeft ons op zulke momenten vaak voor alles en nog wat uitgemaakt door uit zijn deur naar ons te brullen dat het nu eens afgelopen moest zijn met die @*# herrie. Voor de rest een heel geschikte vent hoor. Ja, Le Havre, nu je het zegt. Dat was wel een beetje saai hoor. Ik kan me alleen de jeu de boullers herinneren, die je aan de wal overal bezig zag op zondag. Dat we in Vlissingen zijn geweest die reis, was ik al helemaal vergeten, ja inderdaad we moesten toen door die smalle sluis. De hele CD hing altijd over de railing als je ergens aanmeerde of vertrok. (behalve snachts dan). Ik heb nog een wel aardig geheugenopfrissertje, namelijk die paar dagen dat we in Bordeaux lagen! Er stond vlak bij de haven een kermis we hebben toen, voor ik weet niet hoeveel Frank, aan munten gekocht en hebben toen uren achtereen in de botsautootjes gezeten. Daar was trouwens ook een etablissement van @%^#$ 8) (censuur) vlak bij, dat erg druk beklant was. Er liepen "serveersters" af en aan en die verdwenen aan de lopende band met de clientele "naar achteren". Geen idee wat daar gebeurde, maar het had -nu achteraf gezien- wel een hoog "Hallo, hallo" gehalte. Graaf nog eens in je geheugen!
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Aan boord haakte je in op de belevenissen van een ander, al dan niet over dezelfde boot, reis of onderwerp. Dat gaat niet in een boek zoals een bakker, waar ik mee heb gevaren en nog steeds contact heb, heeft gedaan in “Een IJsselmeervogel (1960 tot 1980)” en “Aflos te Singapore (opgeschreven herinneringen uit een 37 jarig zeemansleven”). Allebei zeer de moeite waard om te lezen. Inmiddels heeft internet zijn intrede gedaan en is het weer mogelijk in te haken op verhalen, zoals dat aan boord gebeurde, maar dan helaas zonder geluid, borrel en oogcontact. Je kunt zo nu en dan een toepasselijke foto laten zien of een verhaaltje van foto’s zoals ik van plan ben over de lange avonden. Je ziet dan de hutten, dek, messroom etc. voor je snufferd en dat roept weer nostalgische en misschien lang vergeten herinneringen op. Ik ga nu even verder met de Batu want hoewel de plaatsing van de hutten niet belangrijk lijkt te zijn, het is beter voor de beeldvorming. Heb je een plattegrond LP? Je kan gelijk hebben wat de Banggai betreft, want wij voeren allebei een andere reis met die boot en konden de hutten anders zijn verdeeld, maar op de Batu waren we wel op dezelfde reis. Nog een laatste aanvulling op het spastische gedrag van Joop de B. en dan is alles eruit van die reis. Hij liep met zijn colbertje half uitgetrokken als de gebochelde van de Notre Dame over een zebrapad onderwijl een onderaards geluid uitbrengend, kwijlend kijkend naar een Française die abrupt een noodstop voor hem maakte. Je kunt je voorstellen wat die dame voor een gezicht trok. Hieronder voor de liefhebbers het vaarschema van de Batu.

Aangemonsterd: 26 februari 1968
Hamburg 16 februari - 18 februari
Antwerpen 20 februari - 21 februari
Amsterdam 22 februari - 26 februari
Rouen 28 februari - 29 februari
Bordeaux 1 maart - 2 maart
Dakar Senegal 8 maart - 9 maart
Freetown Sierra Leone 10 maart - 11 maart
Abidjan Ivoorkust 14 maart - 15 maart
Thema Ghana 15 maart - 16 maart
Dahomey 16 maart - 17 maart
Lagos 18 maart - 23 maart
Victoria Kameroen 24 naart - 26 maart
Duala Kameroen 27 maart - 30 maart
Abidjan 2 april - 5 april
Freetown 7 april - 8 april
Le Havre 16 april - 17 april
Vlissingen 18 april - 19 april.
Amsterdam 20 april
Afgemonsterd: 20 april 1968

In Bordeaux heb ik met een van die “serveersters” een diepzinnig gesprek gehad over het leven, voor zover dat kon in het Frans/Engels en is er nog een foto gemaakt met een lief verhaaltje op de achterkant. Ze schrijft alleen dat het op “de “F. 2 1968 is geweest en als ik me niet vergis begint maart in het Frans niet met een “F”. Een balkje doe ik maar niet voor haar ogen maar joh, het is veertig jaar geleden, wie maakt zich daar nu nog druk om. Volgende keer weer een aflevering van “de lange avonden”. Dat was op de Banggai met inderdaad ALEX de bediende, Piet bedankt. Adieu.
Brigitte
Brigitte
Brigitte Bordeaux.jpg (97.27 KiB) 3466 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Mijn reis met de Banggai was achteraf gezien de meest enerverende die ik in mijn korte loopbaan als koksmaat heb meegemaakt en tevens ook de langste. Ik wist bij aanmonstering niet hoe lang de reis zou duren en welke havens allemaal zouden worden aangedaan. Dat werd pas na een paar dagen bekend in Hamburg, waar het schip in dok lag en er niet uitzag. De kombuis was een grote puinhoop met elektriciteitskabels die stroom aftapten voor een grondige reparatie aan dek. De pijp lag er af en ik had zo weer naar huis gewild. Totdat de telex binnenkwam voor een charteropdracht uit Japan. We zouden via Marokko, om zout te laden, in een ruk via het Panama kanaal naar Japan varen alwaar het reisschema bekend zou worden gemaakt. Ik had met zo’n reis geen rekening gehouden en heb veel kleding en spullen na laten sturen die ik in Panama ontving. De reis bleek ongeveer 8 maanden te duren waarna we per vliegtuig werden afgelost in Hongkong. Ik heb niet alle havens en data genoteerd die we hebben aangedaan maar ik geef ze hieronder voor zover ik me die kan herinneren.

Aangemonsterd: 3 mei 1968
Hamburg 5 mei - 13 mei
Casablanca 19 mei - 21 mei
Cristobal 1 juni -2 juni
Toyama 25 juni -28 juni
Modsji 30 juni - 1 juli
Hong Kong 4 juli - 6 juli
Yawata - 10 juli - 11 juli
Kobe 13 juli - 15 juli
Nagoya 16 juli - 17 juli
Shimizu 17 juli - 18 juli
Chiba 18 juli - 19 juli
Yokohama 19 juli - 21 juli
Manzanillo 8 augustus - 9 augustus
Acapulco 10 augustus - 11 augustus
La Libertad El Salvador 13 aug - 14 aug
Puerto Somoza Nicaragua 14 aug - 15 aug
Cristobal Panama 16 aug - 17 aug
Curacao 24 aug - 24 aug
Aruba 25 aug - 25 aug
Maracaibo 26 auf - 27 aug
Porto Cabello 29 aug - 30 aug
Trinidad 4 sep - 5 sep
Georgetown 6 sep- 7 sep
Paramaribo 8 sep - 9 sep
Araya Cumana Venezuela
Cristobal 22 sep - 23 sep
Guymas 26 sep - 29 sep
Kobe 16 okt - en toen hield ik op met schrijven. Ik mis nog:
San Diego
San Francisco
Tampa
Miami
Port of Spain
Baton rouge
Houston
Galveston
New Orleans
Tampico
Hong Kong: Afgemonsterd: 9 feb 1969

Als er iemand is die de ontbrekende havens en data kan aanvullen zou ik hem/haar zeer erkentelijk zijn. De volgende keer zal ik per haven mijn belevenissen vertellen. Hierbij nog een vierluik van een avond op de Banggai zoals er vele zijn geweest om, tussen de havens en het werken door, de tijd een beetje door te komen. Ik geef de foto’s wat compacter weer om er niet teveel ruimte aan te spenderen, want de verhalen zijn natuurlijk belangrijker maar de foto’s doe ik erbij om het sfeertje aan boord weer voor de geest te halen.
Mister Joks
De lange avonden2
De lange avonden2
Boord2.jpg (64.19 KiB) 3371 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:cry: Hallo Joks,
even geen tijd om in het grijze verleden te duiken.
Moet morgen vroeg in het ziekenhuis zijn. Loop al vijf jaar met een liesbreuk, kan het niet langer meer uitstellen. Ze gaan er een matje in zetten.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hé LP,
Wat maak je me nou? Eens tegenover iemand in het ziekhuis gelegen die aan beide liezen was geopereerd. Ik heb toen expres een paar moppen getapt waarbij hij zo onbedaarlijk moest lachen dat hij op zijn vinger moest bijten om daarmee te stoppen want dat zooitje hechtingen in je vel staat behoorlijk onder druk en doet pijn als je lacht. Bij elke volgende mop begon hij al te bijten lang voordat de mop was uitverteld. Toen ging hij zelf ook nog moppen tappen. Het is toch nog goed met hem gekomen. Sterkte en tot schrijfs.
Joks
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks,
ik ben weer thuis. In een dag 100 jaar ouder geworden. Loop als een kreupele kip. Ja inderdaad, het is even beter om de lachspieren niet al te veel te prikkelen. Heb toch nog even de topic "scheepskoks" zitten lezen. Probeer je dan maar eens in te houden, heel herkenbaar!
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Welkom thuis,
Zo LP, je bent gelukkig weer snel opgekalefaterd. Vroeger hielden ze je toch wat langer vast in het ziekenhuis. Heb je ook nog gevaren met een dokter/schrijver aan boord? Later werd die functie overgedragen aan de 1e stuurman. Ik ben het onderwerp scheepkoks ook eens gaan lezen. Er staat zo verschrikkelijk veel op deze site dat ik er nog niet aan toe was gekomen. Ik lees dat er veel over eten wordt geschreven. Het valt mij op dat alle lekkernijen gerechten waren die de chef eigenlijk maakte als hij geen zin had om te koken of een makkelijke dag wilde hebben. Eens in de zoveel tijd maakte hij stijve hanensoep. Daar ging dan naast verse kip en groenten ook de inhoud in van bewaarde plastic zakjes met de lever, niertjes e.d. Die zakjes zaten binnenin de kip en moest je er eerst uithalen voordat de kip de braadpan inging. Captains dinner, ja die was ik vergeten. Maar American Hash was toch met blokjes gebakken aardappelen en niet met puree of heb ik het nu mis. Zo te lezen hield jij meer van koken dan van bedienen. Gek eigenlijk. Als je in de kombuis hebt gestaan interesseert je lekker eten niet zo. Het zijn meestal diegenen die er zo van hebben genoten. Zelf kook ik nauwelijks meer. Ik eet tegenwoordig elke dag wokschotel op mijn werk á raison van € 3,80 en á la minute bereid. Nou, daar ga je jezelf toch niet voor uitsloven. Als koksmaat (later koksmaat/bakker) leer je al vroeg de kunstjes van het vak en moest ik van de Chef opschrijven in een soort dagboek. Ik heb in mijn zeemanskist, in de berging en al vele jaren op slot, nog een dat boek met oude recepten. Daar zal ik over een poosje in gaan kijken als het verhaal Nederwaal aan de beurt is. Mijn verhaal over de Banggai is af en ik ben alleen nog de foto's aan het scannen en groeperen. Ik kan alleen niet zo mooi schrijven als Tina maar ik doe mijn best.
Groeten,
Joks


Plaats reactie