SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: SMN

Bericht door Cor Leliard »

Pracht foto's vol nostalgie,vele oud zeevarende zullen het er mee eens zijn,
prachtig toch als je een tent over het ruim moets doen i.v.m. regen
Trouwens wat te denken van de die stapels stuwhout aan dek,
groeten uit Breda Cor
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 773
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Re: SMN

Bericht door henk kort »

Hallo Roy.

De JPL line noemde men ook wel de jan plezier lijn.
Deed in de oost nogal wat leuke stapplaatsen aan.
Kon je in Amerika je tegoed weer een beetje aan laten groeien.

Groetjes
Henk.
Eens op het water,en voor altijd verkocht
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: SMN

Bericht door Arie Hazebroek »

Prachtig die 2e sideshow van René Speur.
Volgens mij zijn er verschillende foto,s bij waar bootsman Klaas Versluis (op dit topic vaak genoemd.) op staat.
In de stampsefoonspeler herken ik hem zeker weten.

Gr. Arie.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Bedankt mensen, weer wat geleerd.
:roll: Die tweede serie ga ik nader bekijken, heb Klaas namelijk ook gekend.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

roy schreef:Dit stond voor, als ik het me wel herinner, voor Java Pacific Line
:o Jawel, in de oorspronkelijke naam van de Banggai foto van Kees Mensch stond "JPL line". Die toevoeging heb ik er maar uitgelaten om eventuele discussies over de pijp te voorkomen. Maar die dekselse Roy komt er toch mee op de proppen en heeft dus helemaal gelijk. Dat van de Jan Plezier Lijn had ik ook eerder gehoord maar heb mij altijd afgevraagd of dat wel klopte omdat je meestal KJCPL of iets dergelijks leest. Kees wist niet altijd waar hij zijn foto's had geschoten. Van bijgaande foto dacht hij dat het Chittagong>Bangladesh>(Former East Pakistan)>1958 was. Heeft iemand een idee :?:
Bijlagen
Chittagong>Bangladesh>(Former East Pakistan)>1958.
Chittagong>Bangladesh>(Former East Pakistan)>1958.
Chittagong Bangladesh 1958.jpg (191.58 KiB) 2620 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Heeft iemand een idee
:wink: Hoi Joks, dat is toch een fantastische foto! :roll: Waar vind je nog havens die er zo uitzien. :oops: Ik stel me zo voor dat er een havenkwartier bij hoort, vol duistere kroegen en bordelen. :cry: Maar even terug naar de werkelijkheid, alles verandert behalve de zee. Bijgaand een fotootje ( :? ja, alweer de Banggai) tijdens een oversteek met veel wind en hoge golven. Op het dek ligt een last hout vastgesjord met kettingen. Ik vond het altijd wel wat hebben als een schip in zwaar weer stampte en rolde. Die "Ba-schepen" stonden er om bekend, dat kwam met name door die hoge opbouw. Dagen lang piepte, kraakte en kreunde alles om je heen. Het gefluit uit de machinekamer, als de schroef boven water kwam, of het gedender als het schip "een paaltje pikte". Het maakte het werk wel lastig en op den duur werd je er ook honds moe van.

Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

lp schreef:Dagen lang piepte, kraakte en kreunde alles om je heen. Het gefluit uit de machinekamer
:-D LP!!, ik wist niet dat je zo poëtisch was aangelegd. Sodeju.... Geeft niet hoor, dat van alweer die Banggai. Ik was eigenlijk bang dat je weer met de Neder Ebro op de proppen zou komen. Van Kees heb ik nog een paar foto's van de Banggai dus dat komt goed uit. Hij heeft ze van dia's gemaakt en zal kijken of hij er hier nog meer van kan plaatsen. Hij heeft zich inmiddels aangemeld op kombuispraat en zal binnenkort wat van zich laten horen, zo heeft hij laten weten. :lol:
Bijlagen
De Banggai ergens op de stille oceaan 1958
De Banggai ergens op de stille oceaan 1958
Ergens op de stille oceaan 1958.jpg (184.76 KiB) 2957 keer bekeken
Gebruikersavatar
kees mensch
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2009 22:18

Re: SMN

Bericht door kees mensch »

MS Banggai in Vancouver.1958.Civiele dienst.
Vlnr: Piet Groen,Wim Stevens,Kees Mensch,Wim Burgher(?).
Bijlagen
195895.jpg
195895.jpg (152.65 KiB) 2894 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Hé Kees, Welkom op kombuispraat. Op jouw foto is de Banggai dus net een jaar oud. Werkte je als bediende bij de civiele dienst? Hierbij een mooie foto van je van de Banggai die ik heb ontdaan van wat stof en draadjes. :shock: Groeten Joks
Bijlagen
Golden Gate>San Francisco>California>USA>1958
Golden Gate>San Francisco>California>USA>1958
Golden Gate(1).jpg (170.12 KiB) 2747 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Op jouw foto is de Banggai dus net een jaar oud
:wink: Hallo Joks. :shock: Te gek toch, dat er nog zoveel materiaal bestaat :!: Ik heb op de Neder Ebro met ene Groen gevaren, hij was toen onze pantryman. Wellicht is dat familie van de Groen op de foto. :oops: Ja, in zo'n outfit heb ik ook nog gelopen en werd alleen gedragen als je moest bedienen. Voor het schoonmaakwerk droeg je een blauwe werkbroek en een wit T-shirt met van die blauwe randjes. Deze kleding werd verstrekt door de rederij. Mooie foto's van de Banggai en de Goldengate in kleur. Hierbij een ex equo in zwartwit. Kennelijk verlaten we hier San Francisco voor de oversteek, want de laadbomen zijn gestreken en de deklast is vastgesjord.

Afbeelding
quo vadis


Plaats reactie