SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Hallo Ab,

Ik ben al aan het verzamalen, hoewel de oogst minder groot is als ik dacht.
Ik smokkel er wel wat bij.
Wij lagen met SMN en Rotterdams Lloyd altijd aan de oneven pieren, dus pal onder Telegraph Hill. Soms zelfs met de trossen bijna in Pier 23, zoals met de Marne Lloyd in 1971.
Bewijsmaterial volgt.....

Groet,

René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

rspeur schreef:hoewel de oogst minder groot is als ik dacht.
Hé niet smokkelen. Je hebt nu wel een reden om weer op reis te gaan en de ontbrekende 'nieuwe' foto's alsnog te maken. Je kan ook op Google Street View zoeken maar ik zou er ook liever zelf naar toe willen om de sfeer op te snuiven.

Veel van je foto's zijn natuurlijk niet in een nieuwe versie te kieken. Wat waren die bemanningsleden aan de reling blij alle sloepgasten weer heelhuids terug te zien. Of staan ze jullie uit te lachen?
Bijlagen
2318371227_07f03b2cd0_b.jpg
2318371227_07f03b2cd0_b.jpg (286.65 KiB) 1504 keer bekeken
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Bertus Smit schreef:Ik vind het alleen jammer dat er zo weinig te vertellen valt over de periode 1955/1964, b.v.reizen op Indonesië.
Bertus! Terug van weg geweest? Ik ontving laatst weer een stelletje bemanningslijsten waarop een B. Smit voorkwam. Eindelijk een lijst met namen van scheepsmaten van je. Groot was mijn teleurstelling dat het een olieman was, op de Gabonkust zat en in 1965 de reis maakte. Alleen de naam klopte dus. Zat er wel dichtbij.

Over Indonesië valt misschien wat te lezen onder het topic 'varen in de oost' of iets dergelijks. Misschien kom je daar een krasse oude knar tegen waarmee je hebt gevaren. Veel over dat land kan ik je niet vertellen. Ik ben één keer op Belawan geweest waar twee militairen de wacht stonden te houden met een mitrailleur op een formica tafeltje. Moesten de gekochte souvenirs achterlaten als we niet een stukje zeep of iets anders waardevols van het schip kwamen doneren. Nou, mooi niet. Na tien meter lopen werden we terug geroepen en kregen alsnog de souvenirs mee.

Henk Klingeler (HKL) weet zich vast nog wel te herinneren dat hij mij op een markt zo'n groen balletje voorhield en er in beet. Moet je proeven, zei hij. Ik beet er op dezelfde manier in als Henk maar daarna was het bij mij even gedaan met ademhalen. Henk lachte zich een stuip.

Bertus, als ik wat tegenkom in de SMN-bladen over je reizen hoor je van me. Tot nu toe alleen maar verhalen van net voor of net na je reizen. Arie van Duyvenbode kom ik een paar keer tegen maar die zal waarschijnlijk niet meer onder ons zijn.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Bertus,
Je maakt zelf uit of het een lulverhaal is. Als je denkt dat je iets te melden hebt, gewoon doen.

Joks,
Als ik namen had geweten zou ik die waarschijnlijk wel hebben genoemd.
De twee vage figuren links zijn me niet bekend. De andere vier: hofmeester, een bediende, chef kok (namen weet ik niet meer) en nog een onbekende.
Voor je vraagt wie er op de brug met een rooie lap te zwaaien op het andere plaatje over het sloepvaren: dat was de 1e stuurman, naam weet ik niet meer.

En wil je me nu even niet van mijn werk houden? Gaat allemaal van je eigen tijd af, ja!

René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Klein voorproefje oud en nieuw.
Zelf heb ik geen postbootjes meegemaakt in Kaapstad (altijd tegen de kant), maar het is aardig als je in 2000 ziet dat ze in 1974 een poststeen hebben ontdekt bij het bouwrijp maken van grond. Aardigheidje: ernaast staat een moderne brievenbus.

De bus: ik noemde hem al eerder, dit plaatje haalde ik uit een folder.
Wat zullen er in de jaren '60 en '70 wat lui op het benedendek met kromme tenen hebben gezeten als er weer eens een stel onbeschaafde witte zeelui op het bovendek tussen de zwarten ging zitten.

Toetje: de oversteekplaats, blijft leuk.
Bijlagen
Poststeen.jpg
Poststeen.jpg (74.08 KiB) 2645 keer bekeken
De bus.....jpg
De bus.....jpg (173.53 KiB) 2645 keer bekeken
oversteekplaats.jpg
oversteekplaats.jpg (140.25 KiB) 2645 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Zwart-wit: op weg naar de Marne Lloyd. Lange stop in Nairobi, de stad in. Zie ook het "Sailing" album op flickr. Ome Jomo was toen nog de baas, alles zag er behoorlijk uit. Dat geldt ook voor Mombasa.

De volgende foto: op weg naar het buitengebeuren (safari) in 2001. Dit plaatje valt nog mee. Zwaar verpauperde stad. Chaos. En inderdaad, Mombasa was ook niet zo netjes....
Bijlagen
Nairobi 1971, op weg naar Marne Lloyd.jpg
Nairobi 1971, op weg naar Marne Lloyd.jpg (107.86 KiB) 2627 keer bekeken
13.7.2001 Straatbeeld Nairobi.jpg
13.7.2001 Straatbeeld Nairobi.jpg (164.72 KiB) 2627 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Overigens lp, weet jij nog in welke bar in Mombas dat brede barblad zat???
:wink: Geen idee, ik weet nog wel dat we naar een show van traditionele dans en trommelgedoe zijn geweest.
quo vadis
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Nou nee, dit was wat anders: de dames voerden wel een show op, maar dat was een orale actie onder dat brede barblad....
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie