SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Dat is mooi Willem, zoveel dia's om te plaatsen. Verhalen die erbij horen komen dan vanzelf weer los. Chef-kok Israel, dat was een man apart. :wink: Hofmeester Kaldenbach heb ik op de Batu mee gevaren. Die was helemaal niet blij toen de marechaussee in Hamburg aan boord stapte om bediende LP aan de tand te voelen over een zogenaamde ontvoering van zijn toenmalige vriendinnetje, die trouwens inmiddels alweer richting huis was. :P Hofmeester Bertoen had ik op de Nederwaal. Die speelde het spelletje mee toen de Chef-kok Israel mijn hut compleet had leeg gehaald omdat ik in Penang of Port Swettenham mijn hut niet op slot had gedaan. :? Tenslotte Henk natuurlijk die gelukkig tijd heeft gevonden om ook wat foto's voor de vergetelheid te behoeden. Jammer dat ik niet zo bijdehand was om alle reizen een fototoestel mee nemen. Ik heb nog wel een zestal mooie kleurenfoto's van Bob Zwitser jr. ontvangen waar behalve zijn moeder ook een aantal andere collega's op staan te poseren. :shock: Die foto's zal ik later plaatsen want anders komen we geheid weer op een nieuwe pagina en wordt de oude nauwelijks meer bekeken. :x

hba
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mar 2009 16:28

Re: SMN

Bericht door hba »

Bertus

Waar we het over gehad hebben weet ik ook niet meer ,ikweet nog dat je een behoorlijk pilsje op had
en het was maar heel kort want de J.v.Oldenbarneveld kon ieder moment vertreken
vr groet
Henk
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
hba
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mar 2009 16:28

Re: SMN

Bericht door hba »

Bertus
Jij zat al op die boot,wij zijn met de trein van Amsterdam naar Hamburg gegaan dat was 17-8-62 en
die kustreis duurde tot 12-9-62 weet je het nu weer?
ps.Jaap Molenaar was een vriend van mij
vr groet
Henk
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
El schuyffel

Re: SMN

Bericht door El schuyffel »

Hey Men of the Silty Seas,

Wat leuk om alles zo te lezen op deze site. Het is alsof alles een beetje tot leven komt. Vooral met die foto's.
Prachtig te zien op die foto's die jonge koppies die later mannen van de wereld worden. Met veel mensen- en cultuur kennis en levenservaring.
Mijn vader is Bart Schuyffel. Triest genoeg is hij op 67 jarige leeftijd overleden. Hij wou altijd een reunie houden met zijn oude makkers.
Doordat hij 12 jaar gevaren heeft, heeft hem dat voor een groot deel gevormd. Er zijn dingen die mensen aan wal niet begrijpen als je het over het leven op zee hebt. Je kunt het wel vertellen maar ze voelen het niet. Helaas is er nooit een reunie of contact van gekomen.
Ik troost me met het idee dat hij meer heeft er"varen", beleefd, meegemaakt, gezien en vooral GEleefd dan iemand die al jaren in hetzelfde dorpje woont... op hetzelfde kantoortje hebben gewerkt (smorgens juffrouw Jannie :-D ) en nooit de provincie zijn uitgeweest en inmiddels 80 zijn. Hij heeft de hele wereld gezien. In dat aspect heeft hij dubbel geleefd. Ik heb daar respect voor. Ook voor het harde werk dat jullie geleverd hebben. Dat als vanzelfsprekend gezien werd. Maar jullie waren dan ook echte macho's!! Of niet soms?? :lol:

Hier een foto van een "macho-moment" van mijn vader bart schuyffel. :lol:
Hopelijk herkent iemand hem. Laat het me dan even weten. Misschien zit er wel een verhaal aan vast. Dat zou heel leuk zijn.

Groetjes
Bijlagen
pa.jpg
pa.jpg (36.92 KiB) 2257 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hallo El,

Dat is een heel aansprekend verhaal van je. Op het topic Bemanningslijsten vind ik twee reizen van hem t.w.

B.F.A.M. Schuyffel, 1969, 11, Matroos, KARIMUN, reis 69.
B.F.A.M. Schuyffel, 1970, 03, Matroos, KARIMUN, reis 71.

te vinden op:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=528

Ik herken hier zelf van:

1e Kok Theo de Groot die onlangs door René Speur is gebeld.
Matroos F.Z. Barkhuis, onze Erik die hier een paar maanden terug even zijn gezicht heeft laten zien.
1e kok F.J.J. Zuurman waar we nog naar op zoek zijn.
Koksmaat/bakker J.H.R.D. Zijlmans, onze Han die hier wel eens berichtjes plaatst als hij daar zin in heeft.

Erik heb ik de foto van je vader gestuurd. Zelf heeft hij hier ook wat foto's geplaatst.
Probeer de zoekfunctie maar met "Erik Barkhuis" op kombuispraat.
Ik hoop voor je dat er nog meer bekenden volgen met leuke anekdotes of foto's van je vader.

Groeten, Joks
Willem Oldenburg

Re: SMN

Bericht door Willem Oldenburg »

Wat was het toch een mooie dame de Neder Waal.
Wat was het toch een mooie dame de Neder Waal.
Neder Waal (3).jpg (281.96 KiB) 2317 keer bekeken
Hoi Henk

Leuke foto van de Honk Kong bar in Penang, heb hier nog een foto, dat we met de tender de wal op gingen, eerst naar de kapper, bij van die Chinese dames met een split tot der heupen in een soort kimono en na het knippen van dat parfum poeder in je nek. Je rook of je een week bij de dames van plezier had geslapen en daarna de kroeg in, want het is uiteraard bierweer in de tropen.

Groetjes Willem

Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden.
Gebruikersavatar
HKL
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 okt 2009 16:57

Re: SMN

Bericht door HKL »

Hallo Joks,
Ja hofmeester Bertoen,had die niet een halve duim of vinger waarmee hij je zo lekker mee in je neus kon knijpen ,
of was dat zijn broer?.
En hofmeester Kaldenbach,ik weet nog dat we zijn uniformjasje (zwart) verkocht hebben aan een vissertje in een prauw
die naast het schip lag met een aardig aan gewicht zijnde hoop garnalen in zijn prauw.
Hij vond het niet erg want het was toch een oud jasje en een nieuwe hing al gereed in zijn kast,ik weet alleen niet of het in Balawan was of Palembang.En het kan natuurlijk ook met Willem aan boord zijn geweest dat weet ik niet meer zo goed.
In ieder geval wel een goeie herinnering aan een de leuke reizen aan boord van de "Neder Waal".

En Willem,ja het blijft een "Mooie Dame" en die gaat nooit meer van je harde schijf daarboven in dat koppie.
Ja dat was zo, we waren naar de kapper geweest kon ook nog met een massage onder het knip-kleedje,maar ja dat was te veel voor groentjes zoals wij. :oops: :lol: :lol: :lol:
Groet HKL.
Niemand kan de wind van richting doen veranderen.
Maar wij kunnen altijd de zeilen bijstellen.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Henk, Dat van die garnalen in dat bootje zal in Belawan geweest zijn. Ik kan me nog herinneren dat ik drie garnalen kon krijgen voor een overhemd. Na veel misbaar kon er een vierde af. Ik ben daar met je naar de markt gegaan en liet je me in een groen vruchtje bijten. Je deed het eerst voor. Kijk, zo bijt je hem door midden. Ik wist niet waar ik het zoeken moest door die vulkaan die in mijn verhemelte losbarste. En jij maar lachen. Koksmaatjes op hun eerste reis in de maling nemen hé.

Je had wel meer van die grappen maar die hou ik liever voor mijzelf. Had Bertoen nog een broer ook? Dan liep je dus 2x zoveel kans om zo'n tiep tegen te komen. Maar niets dan positiefs over die man, behalve dat in je neus knijpen dan. Bij mij heeft hij dat nooit gedurft. Mooi schip de Nederwaal. Later alleen op die 'hoogbouw' gevaren. Die krengen schommelden als de pest.

Nog bedankt voor al die kombuisklusjes die je me hebt geleerd. Voor brood bakken had je geen thermometer nodig bij het temperaturen van het water, ook geen weegschaaltje voor de gist, reuzel en die kilo deeg per brood. Dat ging zo op het handje. Een test van mij wees uit dat het steeds precies een kilo was. Het brood rees ook nooit uit de blikken. Knip, knip ik hoor je nog steeds het brood knippen voordat het de oven in ging. Jij zong tijdens het deeg kneden alsmaar "Die van zijn moeder aan de kade, heel schuchter afscheid nam". De rest van dat liedje ben ik vergeten. Maar ja, het was mijn 1e reis in 1967. :!:

Ha, een nieuwe pagina. Dan kunnen die foto's van Bob Zwitser jr. er ook meteen bij:

Bob schreef:
Hier weer een paar foto's, helaas staat er vaak niet bij op welke boot, met wie en waar genomen.
Dansen aan boord.jpg
Dansen aan boord.jpg (82.04 KiB) 1863 keer bekeken
Dansen aan boord
De Bar 1.jpg
De Bar 1.jpg (158.46 KiB) 1863 keer bekeken
De bar1
De Bar 2.jpg
De Bar 2.jpg (149.17 KiB) 1863 keer bekeken
De bar2
Mam en ......jpg
Mam en ......jpg (100.85 KiB) 1863 keer bekeken
Mam en ......
Op stap in Italie.jpg
Op stap in Italie.jpg (102.18 KiB) 1863 keer bekeken
Op stap in Italie
We eten Bloemkool !.jpg
We eten Bloemkool !.jpg (144.33 KiB) 1863 keer bekeken
We eten bloemkool


Plaats reactie