SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

'tuurlijk. Willem ook een pilsje! Of twee. Of een krat.
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: SMN

Bericht door HENK HERMANNS »

Antwoord van PEDRO op de vraag van Dirk 1 over matroos Wessels die in N.York achtergevaren was . Zie pagina 223.

Hallo Dirk,
Als ik de bemanningslijst v.d.BALONG bekijk moet jij Dirk Oosterhaven zijn en bovendien staat matroos Wessels niet vermeld op die lijst.Ik denk dat hij na mij aan boord gekomen is .Zo als je in mijn monsterboekje kunt zien ben ik in New York v.d. BALONG afgemonsterd en met de plane naar Houston om daar aan te monsteren op 't zusterschip de BATU.
Bovendien zijn de datums v.d. bemanningslijsten vaak niet in overeenstemming met de datums in mijn monsterboekje.
Neem nu mijn eerste reis op de BALONG. in mijn boekje staat als aanmonsterdatum 10-6-64 en op de bemanningslijst staat 18-6-64 vermeld
Mijn 2e reis op de BALONG is nog misterieuser. In mijn boekje ben ik op 7 April 66 aangemonsterd en op de bemanningslijst begint de reis op 24 Mei 66.
Waar ben ik dan geweest van 7-4-66 t/m 23-5-66? Daarom heb ik voor deze periode in mijn monsterboekje er maar reis 40 met een ? van gemaakt.
Misschien heeft Mister Joks daar een antwoord op want ik weet 't niet meer.
Ik heb zonet gezien dat ik met Glijn de Jong op de CELEBES gevaren heb van 12-10-66 tot 22-10-66. Omdat ik een v.d. sleutelfiguren was die aan boord bleven voor de overdracht eindigt mijn reis op 26-10-66. Die 4 dagen was geen pretje want we hadden geen warm water om te mandiën en of de verwarming werkte weet ik niet meer.
Ik kan mij helaas niet meer aan Glijn de Jong herinneren. Ook niet op de foto's die van hem gemaakt zijn in Gdansk. Ik weet wel nog dat matroos Hub Peters ook afkomstig uit Kerkrade aan boord was.
Ik ga nu proberen om bij dit bericht wat foto's te plaatsen.
Kan mij overigens iemand vertellen hoeveel foto's er in 1 keer op dit forum geplaatst kunnen worden i.v.m. het fotografisch reisverslag v.d. SUMATRA 13-12-63 tot 26-5-64
voor Jaap Korpershoek en zijn maatje Frans Bosman. Ik kan helaas geen bemanningslijst van deze reis vinden.

Groetjes, PEDRO.

Tot zover was mijn verhaal 1 1/2 uur geleden (gelukkig v.d. tekst een screenshot gemaakt) en met 't toevoegen van foto's ging 't verkeerd. Alles weg!!!!
Ik bevestig dit verhaal en zal de foto's proberen apart te versturen en als dat weer niet lukt dan mail ik ze naar Ber Boendermaker want die weet hoe 't moet.

Voor de 2e keer in dit verhaal Groetjes, PEDRO.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Lijkt me een goed plan om bij een eerstvolgende kombuistreffen met zijn allen een paar van deze "dorstlessenaars" (uitdrukking van bediende Gerard Niesen) te nuttigen. :cry: Helaas is de bodem van mijn fotodoos bijna in zicht. Wie op de westkust van Amerika heeft gevaren kan zich vast wel de haven van Seattle herinneren. Onze hofmeester (Ruud Rijnders) gaf nog wel eens toestemming om hier of daar de wal op te gaan om wat meer van de omgeving te bekijken dan de eerste de beste havenkroeg. :P Bangkok heeft inderdaad hele mooie tempels, maar die ken ik alleen van de ansichtkaarten. Gerard en ik hebben een keer de Spaceneedle bezocht en wel op 12 augustus 1967, aldus de achterkant van de foto's. Je kon daar met een monorail naar toe. Op de linker foto is links onder in het hoekje nog net een stukje van zijn gezicht te zien.

Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

HENK HERMANNS schreef:Antwoord van PEDRO op de vraag van Dirk 1 over matroos Wessels die in N.York achtergevaren was . Zie pagina 223.
Dat was inderdaad E.P. Wessels. Hij woont in Huizen. Ik heb hem gebeld en hij was inderdaad in zijn eentje naar Genua
gevlogen maar zeker weten doe ik dat niet meer. Hij had geen zin om hier te reageren want voor hem was die tijd een
gesloten boek.

Groetjes Joop
Willem Oldenburg

Re: SMN

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi SMN-ers en gasten

Allereerst bedankt voor de aangeboden biertjes René en Bertus.

Maar nu wil ik in drie stukjes het verhaal neer zetten van het aan de grond lopen van de Banggai in de Oostzee met foto's uit een fotoreportage boek, wat ik van Glijn te leen heb gehad en over gefotografeerd.
Deel 1:

Toen er nog geen Satnav was

De “Banggai” zat op de keien....

Een fotoreportage van Howaldtswerke uit Hamburg van ernstige bodemschade aan het motorschip “Banggai” noopte ons één en ander te onderzoeken.
Het rapport van de Raad van de Scheepvaart is beschikbaar. Een verslag hoe een kapitein ’s nachts tijdens gure winterse buien zich op een aantal factoren verkijkt en de weg kwijt raakt – nee, er was nog geen satelliet navigatie ....
Banggai (2).jpg
Banggai (2).jpg (165.09 KiB) 2685 keer bekeken
Telegram van Glijn aan het thuisfront om de schrik eruit te halen.

Op 11 januari 1968 was het motorschip “Banggai” te 16.00 uit Gdynia vertrokken met een volle lading suiker bestemd voor Colombo. In die donkere stormachtige nacht op de Oostzee zocht het schip moeizaam haar weg om de west.
Er moest door een corridor langs de Oderbank (ondieptes en mijnenvelden) aan bakboord en de Adler Grund (ondieptes) aan stuurboord gemanoeuvreerd worden, met de bedoeling bij daglicht Kaap Arkona te ronden en naar het Kielerkanaal te varen.
Banggai (3).jpg
Banggai (3).jpg (174.89 KiB) 2685 keer bekeken
Boven en onder: Banggai in dok bij de Howaldtsweken te Hamburg.
Banggai (4).jpg
Banggai (4).jpg (194.42 KiB) 2685 keer bekeken
Om 03.00 uur die nacht had de wachtdoende 2e stuurman, de kapitein laten waarschuwen met de mededeling dat het zicht door sneeuwbuien verminderde. Er was een gegist bestek dat voortkwam uit radarpeilingen op de wal.
Het schip voer volle kracht 15 mijl, om 06.00 uur liet de kapitein de echolood bijzetten die 30 vadem aangaf hetgeen klopte met het gegist bestek.
Inmiddels was de wind gedraaid naar ongeveer noordoost en in kracht toegenomen tot 8 á 9, de kapitein verwachtte dat het schip daardoor om de zuid gezet zou worden richting de Oderbank.
Dit vermoeden werd bevestigd door de loding van 07.00 uur, die 15 vadem bedroeg terwijl dit volgens de gis en bij zelfde koers en behouden vaart nog 25 vadem had moeten zijn.
Hierna gaf de kapitein een koerscorrectie naar stuurboord en recht op de Sassnits-boei nr 4 en rekening houdend met de drift van 10 graden. Hij liet de marconist porren om met een radiopeiling de positie te bepalen, dit gaf bij herhaling een onbetrouwbaar resultaat maar sterkte toch het vermoeden van de kapitein, dat hij om de zuid was gezet.
De loding van 07.20 uur gaf 10 vadem onder de kiel aan en noopte de kapitein nog scherper stuurboord uit, de ruimte te zoeken naar de oorspronkelijke koerslijn, tevens liet hij de machine naar 90 omwentelingen terugnemen voor een snelheid van 12 mijl.
Banggai (5).jpg
Banggai (5).jpg (233.71 KiB) 2685 keer bekeken
Boven en onder kun je goed zien hoe de bodem van het schip is gedeformeerd.
Banggai (7).jpg
Banggai (7).jpg (240.32 KiB) 2685 keer bekeken
Even voor 08.00 uur waarschuwde de 4e stuurman, dat hij een echo zag op de radar aan bakboord, die door de 1e stuurman en de kapitein werd aangezien voor Jasmund schiereiland (Stubnitz).
Toen in de kaart bleek dat als deze positie juist was het schip nog dichter bij de “danger area” kwam, liet de kapitein nogmaals koers wijzigen naar stuurboord zodat hij naar zijn mening evenwijdig aan de grenslijn van de gevarenzone zou blijven – het was overigens hier dat hij in de fout ging !
De aanwijzing van het echolood klopte niet meer met de positie, maar de kapitein bleef overtuigd door de steeds duidelijker wordende radarecho dat hij juist handelde, de afwijking van het echolood weet hij aan ‘opstuwing’ van het water, zoals dat volgens hem was beschreven in de Baltic Sea Pilot.
Zo’n 20 minuten later corrigeerde hij n.a.v. de radarpeiling nog verder de koers naar stuurboord, een half uur later gaf het echolood 10 vadem aan, dat was verontrustend maar de kapitein vertrouwde op dat moment op zijn positie volgens radarbeeld.
De peiling van 09.00 uur paste weer redelijk in het patroon en op dat ogenblik had de kapitein de indruk, dat de nauwe corridor tussen de Oderbank en de Adler Grund goed gepasseerd was.
Banggai (8).jpg
Banggai (8).jpg (187.51 KiB) 2685 keer bekeken
De keien zitten nog in de bodem gefrommeld, foto (7) zag je dat ook.

Te 09.20 uur stootte het schip, nog enige minuten daarvoor had de 1e stuurman gewaarschuwd dat het echolood snel minder ging aanwijzen.
Toen de kapitein een blik op het echolood wierp reageerde hij verschrikt met de order ‘hard bakboord’, nog voor het schip kon reageren stootte het reeds.
De telegraaf ging onmiddellijk op stop en ‘vol achteruit’. Het schip schoof voelbaar omhoog, de machine heeft ongeveer 10 minuten vol achteruit geslagen en het schip draaide om de midscheeps ongeveer 90° en stootte zwaar.
De kapitein liet rondpeilen en loden, waterdichte deuren sluiten en sloepen gereed maken.
Te 09.30 uur waarschuwde de Hwtk dat hij niet langer kon draaien, omdat de smeeroliedruk wegviel. Na scheepsraad werd besloten dat het schip koste wat het koste eraf moest komen, voordat het brak en werd de motor weer gestart, niet lang daarna kwam het schip vrij, bleek dat het bleef drijven en werd ten anker gegaan.
Banggai (9).jpg
Banggai (9).jpg (175.29 KiB) 2685 keer bekeken
Foto boven, het ziet er niet uit. Foto onder zie je in het dok er naast volgens mij nog een schip van de club.
Banggai (15).jpg
Banggai (15).jpg (206.89 KiB) 2685 keer bekeken
Volgens uitspraak van de Raad van de Scheepvaart was de kapitein te kort geschoten in zijn beleid, na 08.00 uur had hij vaart moeten verminderen toen bleek dat de radar observaties niet klopten met zijn gegist bestek, bovendien heeft hij te weinig waarde gehecht aan de lodingen van het echolood, die niet overeenkwamen met zijn veronderstelde positie in de kaart.
De Raad is van oordeel dat er sprake is geweest van een menselijke fout bij het aflezen of uitzetten in de kaart van de afstand tot Stubnitz.
Het valt voor de Raad niet aan te nemen dat de gehanteerde radarecho zou zijn veroorzaakt door een regen- of sneeuwfront.

Wordt vervolgd.

Groetjes Willem
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Mooie reportage :!: Ik heb nog een paar weken aan boord bijgewerkt, toen de Banggai voor reparatie in Hamburg in het dok lag. (met het vliegtuig naar Hamburg!) Ik herinner me nog de enorme bende van kabels en leidingen en weet ik al niet wat, dat er door de gangen lag. :roll: Besefte toen nog niet dat ik later nog twee reizen met de Banggai zou maken. Kennelijk was het schip goed gerepareerd, want we hebben mening zeetje over gehad, zonder kwalijke gevolgen. Was trouwens ook een mooie periode gedurende de tijd dat we in het dok bij Howaltswerke lagen, met het bootje of een busje van de reparateurs naar Sankt Pauli, waar het leuk stappen was.
quo vadis
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Oewergt joooi! Ôrôôôit!
(aardigheidje om de Sallanders en ander volk uit die buurt, die hun taal loslaten op diverse topics, wat te plagen)

Dit verhaal is natuurlijk nog niet af, maar kun je nog meer verhalen van deze Derper lospeuteren Willem?
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Begin mei 1968 werd ik met de bus van Amsterdam via Denekamp naar Hamburg gereden om aan te monsteren op de BANGGAI.
In Denekamp stapten nog een aantal bemanningsleden in de bus. Aangekomen in Hamburg lag de BANGGAI aan de kade.
De pijp was eraf en er liepen inderdaad een hele zwik electriciteitskabels door de kombuis. Het was zo'n puinhoop dat de
bakker en ik besloten om de hofmeester te vragen of we weer naar huis mochten. Dat verzoek werd afgewezen en daar heb
ik achteraf helemaal geen spijt van gehad. Na twee weken gingen wij in charter varen voor een Japanse maatschappij en
werd Japan onze thuishaven en deden we veel mooie havens aan. De pijp kreeg een andere kleur en ik zou ruim negen
maanden meevaren. Ik had al een bemanningslijst van het tweede deel van die reis. Tussen de bemannningslijsten van Glijn
zat het eerste deel. Eindelijk heb ik de boel compleet, HA :!:
BANGGAI reis 54 1968 05.jpg
BANGGAI reis 54 1968 05.jpg (120.32 KiB) 1369 keer bekeken
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Willem O
Ik zie op een van de foto's een brok steen uit de bodem steken.
Er ging toen een verhaal in de ronde, dat de SMN dat stuk steen bij deze kapitein in zijn voortuin heeft gezet als aandenken aan die reis.
Klopt dat verhaal?? kan Glijn dat nog boven water halen.
Groeten Co


Plaats reactie