SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: SMN

Bericht door HENK HERMANNS »

Hallo Joop.
Het verheugt mij om te lezen dat Jack van Wortel nog leeft want anders had je geen foto's van hem kunnen ontvangen. Dat hij toen der tijd de bijnaam Willie had vind ik begrijpelijk maar Cuup was geen bijnaam maar z'n echte naam alleen anders geschreven nl Kuueb. Hij woonde toen een paar straten van mij vandaan in de Kerkraadse wijk Chévremont en Kuueb is de Kerkraadse dialect naam voor Jacob ( J.J. van Wortel )
Hij is toen inderdaad naar Californie ge emigreert want daar woonde een zus van hem. Hij heeft daar gewerkt bij een grote krant als onderhoudsmonteur.
We hebben nooit samen gevaren maar ik heb hem wel een keer ontmoet toen we in de zelfde haven lagen. Ik ben toen bij hem aan boord gegaan op visite. Hij speelde gitaar en 't was heel erg gezellig en we zijn vreselijk doorgezakt want dat hoorde erbij als we mekaar tegenkwamen. Als we toevallig samen verlof hadden zaten we zowat dag en nacht in de Chris-Ben bar hier in Chévremont en maar doorzakken en soms was er ook hoofdmachinist André van de Berg bij ook uit deze wijk.
Sinds Kuueb in Amerika woont is hij 'n keer of 4 hier op vakantie geweest en elke keer was 't raak.
De laatste keer dat hij hier was ± 6 jaar geleden was een vreemde gewaar wording want hij dronk niet meer. Hij had een alcohol ontwennings kuur gedaan en na een tijdje bij de AA beweging gegaan om vooral de jongeren te overtuigen van de gevaren van alcohol en hij gaf dan ook vaak lezingen op scholen en andere plaatsen waar de jeugd bij elkaar kwam. Omdat ik niet meer tot de jongeren behoor heb ik die avond wel geborreld maar dat stoorde hem niet. Maar ik moet zeggen: PETJE af voor zijn vrijwilligers werk.
Ik heb jammer genoeg geen e mail adres van Kuueb wel een postadres maar of dat nog actueel is weet ik niet maar ik hoop dat hij dit forum bezoekt en dan zou ik zeggen:
Kuueb de gruss oes Kirchroa.

Groetjes, PEDRO.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

PEDRO,
Bedankt voor de uitleg over de herkomst van 'de Cuup'.
Deze betekenis was nog niet bij me opgekomen.
Ook niet dat jullie allebei uit de omgeving van Kerkrade komen.
Jack is vaak op reis en zal niet veel tijd hebben om hier zijn verhaal te komen doen.
Hij komt binnenkort wel weer naar Nederland.
Ik zal je zijn e-mail adres sturen, dan kan je wellicht samen een spaatje rood drinken.
Hij zal ook proberen een bezoekje te regelen met CeesBrandaris.
Cees heeft momenteel ook niet veel tijd om hier te schrijven want die heeft lekkage thuis gehad en is druk bezig met de schade te herstellen.
Er gaan geruchten dat de badkuip zijn gewicht samen met dat van zijn vriendin niet heeft kunnen dragen.
Groetjes Joop
w.a.aartsen
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:13

Re: SMN

Bericht door w.a.aartsen »

bij deze wil ik even over het eten hebben bij de s.m.n.er waren goede koks maar ook echt slechte in1955 was ik lichtmatroos op de tabinta op een dag eten halen in de kombuis in de midscheeps kom bij de kombuis om de pannen te laten vullen als groente spersibonen stonden in blik op het fornuis hup in de pan eet smakelijk deze kok maakte er dus echt wat van? en wat te denken van het ontbijt kaas worst jam je kon 3,keer om draaien w/k/j of j/w/k op woensdag/zondag een ei gekookt of gebakken <ei kan me schelen spek moet ik hebben> maar ik heb het toch ruim 5jaar over leeft dus het viel over het algemeen wel mee k.n.s.m. was nog minder vinke amsterdam was wat eten aanging een stuk beter alles vers en ruim voldoende
gr willem
p/s dit moest er even uit het was niet allemaal rozegeur en maneschijn in mijn tijd 2maal 1/2 uurtje de bar open p/d
niks party,s
cuubUSA

Mijn tijd in de scheepvaart en mijn leven na die tijd

Bericht door cuubUSA »

Hello dit is Cuub van Wortel (Jack)
Ik heb de artikelen van Joop en ook Henk Hermans (Pedro)gelezen en nu is het tijd om zelf er iets aan toe te voegen.
Ik heb bij de SMN en later de Nedllod tussen 1/7/65 en 15/5/76 gevaren, eerst een trip als handlanger, dan een trip als tweede bankwerker en daarna als eerste bankwerker en bankwerker/voorman.
In 1976 ben ik naar de Vereenigde Staten geemigreerd en daar woon ik nog steeds.
In de VS heb ik bij een grote courant nl. The Los Angeles Times gewerkt en ben in 2002 met pensioen gegaan.
Ik kan Joop en Pedro persoonlijk, Joop van een reis op de Banggai en Pedro van onze woonplaats.
Ik herinner nog wat Pedro schrijft van het kip dinner, we lagen met 3 schepen in Hamburg en het was Pasen. Alle 3 de schepen hadden een dinner met kip, op het ene schip kreeg iedereen een halve kip, op het tweede schip kreeg iedereen een kwart kip en op her derde was wat Pedro zei een kip verdeelt voor de hele bemanning.
Wat Pedro vertelt van mij geen alcohol meer drinken is waar. Ik heb in 22 jaar geen alcohol meer aangeraakt omdat het een groot probleem werd. Ik help andere mensen die hetzelfde probleem hebben en ben vaak naar gevangenissen gegaan om gevangenen met hetzelde probleem mijn ervaring met alcohol en een sober leven te vertellen zo dat ze weten dat er een uitweg van alcohol en en een verslaafdheid bestaat.
Ik denk nog vak aan mijn tijd in de scheepvaart, het was een goede tijd maar ik heb geen berauw over mij hier naar toe te komen.
Ik bedank Cees en Joop om mij te helpen met het registreren zodat ik hier af en toe ook iets neer kan zetten.
Ik wens iedereen het allerbeste en tot volgende keer. Jack
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hallo Jack,
Mag ik je als eerste van harte welkom heten op dit forum.
We hebben samen inderdaad de hele reis met de BANGGAI gemaakt, van mei 1968 tot februari 1969.
Tussentijds kregen we in oktober 1968 met een aflossing te maken.
In februari 1969 werden we zelf afgelost in Hong Kong en gingen we met het vliegtuig naar huis.
Van het vertrek van de BANGGAI heb ik twee foto's waar jij volgens mij ook op de valreep met koffers aan het sjouwen bent.
De eerste links is handlanger Groenewout, de volgende twee kan ik niet thuisbrengen.
Daarna matroos Bart van der Laag met daarachter volgens mij jouw persoon en als laatste lichtmatroos Pietje Homburg.
Op de tweede foto laten we met veel verdriet de BANGGAI achter aan de overblijvers.
Op de laatste foto staan we bij het hotel te wachten op de bus die ons weg zou brengen naar het vliegveld.
Links Chef-homeester Rademaker, daarnaast Chef-kok Fred Zuurman, met hoed onbekend, hoog in de lucht het lichmatroosje
Kareltje Hoogenboom en zittend op de trapleuning ikzelf.
Hong Kong1.jpg
Hong Kong1.jpg (144.32 KiB) 1191 keer bekeken
Hong Kong2.JPG
Hong Kong2.JPG (135.3 KiB) 1191 keer bekeken
Hong Kong3.JPG
Hong Kong3.JPG (120.05 KiB) 1191 keer bekeken
Van de reizen die je hebt gemaakt staan de bemanningslijsten op:

http://www.joks.be/bemanning/

Onder jouw naam zul je daar aantreffen:

1965, 07, Handlanger, BANDA, reis 48.
1966, 05, 2e Bankwerker, BAWEAN, reis 69.
1967, 07, 1e Bankwerker, BAWEAN, reis 75.
1968, 03, 1e Bankwerker, KARIMATA, reis 57.
1968, 10, 1e Bankwerker, BANGGAI, reis 55.
1969, 05, 1e Bankwerker, BATU, reis 48.
1969, 10, 1e Bankwerker, BAWEAN, reis 86.

Daarna zijn er nog een paar honderd lijsten aangeleverd die niet zijn verwerkt op naam maar die daar wel kunnen worden opgevraagd.
Wellicht kom je op de lijsten andere scheepsmaten tegen waar je de voornaam nog van kan herinneren en die je graag nog eens zou willen spreken.
Dan gaan we daar naar op zoek. Zo hebben we o.a. ook Cees en PEDRO gevonden.

Groetjes Joop
Cees Koene
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 feb 2010 15:08
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: SMN

Bericht door Cees Koene »

hallo SMN ,ers kombuisers.
Effe wat recht zetten!! :roll: :roll:
Joop, jij bent een lekkere zeg!
Nu denkt iedereen, dat ik regelmatig met een BIG MAMMA
in Bad zit. Daar is misschien niks mis mee. :lol:
Maar, me meisie weegt maar 58 kilootjes hoor
Schoon aan de haak. :lol: :lol:
Dus met ze tween in bad kan ik nog een baantje trekken :lol:
Mannen de groetjes.
cees koene ( brandaris)
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Aah Cees,
Sorry hoor, het was maar een grapje. Dat begrijpt iedereen toch? :oops:
Dit was even een test of je computer het nog deed. :wink:
Groetjes,
Joop
Cees Koene
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 feb 2010 15:08
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: SMN

Bericht door Cees Koene »

Hallo de cuup.

Top weer wat van je te horen via dit SMN forum.
En Joks bedankt.
Een paar reizen met je gemaakt.
Op de Bawean en Karimata.
Hebben op die schepen wat af gebuffeld zamen aan
die hulp motoren.
Krukpen lagers en zuigers. Er ging geen dag Voorbij.
Weet nog van het ingieten van die lagers op de
draaibank wat jij deed.
Heb ik altijd gevaarlijk gevonden.
Maar, dat kon nog in die tijd.
Kan niet zeggen Jack als je weer in Holland bent drinken we een biertje zamen.
Hoop je wel te zien.
Kunnen we weer wat bij praten
Cees koene
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Ideetje van onze Dirk Oosterhaven. Van de zomer een middagtochtje op de driemaster Gouwzee.

Groetjes Joop

http://www.gouwzee.eu/bedrijven/middagtocht/
Gouwzee.jpg
Gouwzee.jpg (419.38 KiB) 1188 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Een alternatief van mij. Dagje sportvissen op de NOORDZEE. Scheveningen mag ook!

http://www.sportvisserij-ijmuiden.nl/arrangementen/
Sportvissen IJmuiden.jpg
Sportvissen IJmuiden.jpg (229.94 KiB) 1186 keer bekeken


Plaats reactie