SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Schele
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jan 2011 19:46

Re: SMN

Bericht door Schele »

Wil even terug komen op het schoonmaken van de spoelluchtkanalen.
Heb in m'n tijd als handlanger zeer vele spoelluchtkanalen schoon mogen maken.
Een enkele keer meegemaakt dat een hwtk er geld tegen aanknalde en in Singapore een stel chinezen in huurde en die hij het zeer vuile werk liet uitvoeren ( na fusie op Nedlloyd Willemskerk) .
Op alle schepen waar ik op gevaren heb was het de smerigste klus die je kon indenken. drie overalls over elkaar aantrekken je kop in de lappen , een man in het kanaal en je maat beneden de emmers aanpakken. Onder douche stond je je eerst met gasolie te wassen. Je wou een klein beetje toonbaar de wal op , nietwaar . En over de kreet dat de jongens van het dek kwamen helpen in de machinekamer is in mijn tijd niet van toepassing geweest.
De mannen van het dek waren de machinekamer niet in te branden , een goede bootsman zorgde altijd voor voldoende werk aan dek voor z'n jongens. Maar ook dit is een zeer goede leerschool geweest , heb in m'n verdere leven nooit me hand omgedraaid voor een smerige klus.

Groetjes

Iet.Tresoor

Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Even reagr op de "schele" [wat onhebbelijk] al hadden we een slechte bootsman ,maar in de tijd van mij '58 -'69 kwamen we voor werkzaamheden zelden beneden in de mach. km.alleen als er wat bijzonders was zoals op de "BAWEAN" dat er een kruk as van een hulpmotor stuk was dat was de reis, dat de foto genomen is die op pag 175 staat afgebeeld,waar ze op luik 4 zitten ,daar had je tussen de a.k.brug en luik 4 nog een klein luik [proviand luik] Toen zijn we gezamelijk ,dek en machdienst, bezig geweest om een nieuwe krukas naar beneden te takelen en laten zakken zodat de as overgenomen kon worden door de mach km takels en zo op ze plaats terecht kwam , voor de rest hadden we er niks te zoeken.
Maar dat ik nu toch wat bericht ,over de werkkleding,dat konden we dan, als je dat wilde , zo als er in een react. staat bij Determeier in de Niezel kopen, dan kon je het ook nog als voorschot op je gage nemen, dan rekende de maatschappij voor je af, voor ons aan dek waren het dan blauwe broeken , olie goed , rub. laarsen,en ik weet nog wel dat de olie lieden, handlangers meest van die vet sloffen en overals namen, het zelfde idee dat we bij Strijders [die man had een makke aan z'n been] uit de Tsaar Peterstraat, je rook waar kocht ook op rekening, die liep dan bij Hoogland afd equpage rond tegen die tijd dat je moest monsteren .
En er staat een foto van v&d op pagg.253 kan dat ook magazijnmeester / motorman Ome Gerrit Roze zijn die daar tussen al die uniformen staat .
grtn C.Vrolijk
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: SMN

Bericht door hrobbers »

Volgens mij was fa. Determan ook klant van de Pollux, we kregen 2 werkpakken, diverse T shirts en pak 1, wat je moest dragen als je in het weekend naar huis mocht
Dan moest je dat kloffie dragen, en een baret met Pollux erop.
Wat had ik toen een een hekel aan dat apenpakkie, op cs Adam dook ik een wc in en kleede me gelijk om in mijn burger kloffie.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

De klanten van Determan zullen dan vaak alleen de bemanningsleden van passagiersschepen zijn geweest.
Die moesten er natuurlijk pico bello uitzien voor de passagiers.
Die mochten niet al die verschillende kloffies dragen waar ik mee te maken kreeg.
Ik kwam er aan boord van mijn eerste vrachtschip pas achter dat je zelf voor je werkkleding moest zorgen.
Wat een armoe was dat met die blauwe werkbroeken die ik te leen kreeg.
Gauw in de eerste haven wat T-shirts en bakkersbroeken bijgekocht.
Mijn stappers waren al snel van mijn voeten afgerot.
Zelfs nog op klompen rondgelopen.
Stelletje krenten daar bij dat SMN. :lol:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

D'r moet toch een reden zijn dat S.M.N. gewoon voor Schraal Maar Netjes stond....... :wink: :idea:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Aansluitend bij de vreselijke Polluxpakkies, hierbij mijn oom Jaap in zo'n pakkie. Hij was van 1912, dus de foto zal van tweede helft jaren '20 zijn.
René
Bijlagen
img011 jaap.jpg
img011 jaap.jpg (87.42 KiB) 1662 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

roy schreef:D'r moet toch een reden zijn dat S.M.N. gewoon voor Schraal Maar Netjes stond....... :wink: :idea:
Nou, ik vond dat helemaal niet netjes. :?
Voor mij stonden die letters voor "Steeds Meer Narigheid". :mrgreen:

Groetjes Joop
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Bertus , zei het al , verschil moet er zijn!!
Als ik in de spoelluchtruimte moest zijn , trok ik een (gratis) blauwe S.M.N. overall over mijn witte ketelpak.
Op bijgaande foto kom ik net uit de spoeluchtruimte van een Hotlo en ben dan toch al zo vet , dat ik op "het matje" mag komen zitten.
Zelf je sokken werden gesmeerd en je stonk na reiniging toch nog wel een tijdje naar dieselolie.

Op de Gabonkust en Camerounkust waar crewboys aan boord kwamen was dit schoonmaken alleen een probleem , als er gestopt moest worden tussen Freetown en Amsterdam of omgekeerd.
Op zee kregen wij in dat geval assitentie van de dekdienst voor b.v. emmers sjouwen naar de sludgetank.

Er waren op de HWAL dienst maar 2 handlangers voor de machinekamer er kwamen immers in Freetown crewboys aan boord.

Ik herinner mij b.v. Easy een lange oude en magere man met een goed humeur die in de kombuis werkte en elke reis weer meeging.
Hij "woonde " in de ingang naar de proviandkamer.

Herinneringen zijn vaak onbetrouwbaar , je eigen computer maakt er vaak maar wat van!!

Groet v+d.
Bijlagen
2011-08-01 10;10;05.jpg
2011-08-01 10;10;05.jpg (33.55 KiB) 1628 keer bekeken
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo allemaal.

Het was voor mij ook alleen maar op de Antilla Cape dat wij de machinekamer in moesten en dat was in 69 daarna heb ik het nooit meer meegemaakt dat kwam misschien ook wel omdat je maar een bankwerker en een motorman en een handlanger aan boord had, nee dan kon je beter met de sloep een beetje spelevaren hier sta ik voorop te schreeuwen of het bier koud staat :mrgreen:
Groetjes Bob.V.
Bijlagen
Voor anker met de Antilla Cape
Voor anker met de Antilla Cape
IMG_0009.jpg (317.52 KiB) 1605 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jur de Jong »

Na de opleiding op de Kweekschool vd Zeevaart moesten wij allemaal een "standaarduitrusting" aanschaffen, bestaande uit 2 uniformen, het nodige wit- en khakigoed, etc. Iedere rederij had zo zijn eigen "eisen", en die waren allemaal bekend bij Determeier. De lijst van de VNS was ook behoorlijk lang. Op de KvdZ werden wij ook naar hun verwezen (zouden ze commissie hebben ontvangen?). Want er kwamen per jaar toch wel zo'n slordige 40-50 leerlingen vrij. Gouden tijden lijkt mij voor Determeier en consorten.

8)


Plaats reactie