SMN
Re: SMN
Haha, Prachtig!
Dat zou me nu niet meer lukken.
Ik zie dat mijn arm nog in het verband zit.
Dat kwam doordat koksmaat/bakker Albert van der Wal een slede kokend vet
achter mij op de kombuisvloer had laten pletteren terwijl ik deeg stond te kneden.
Kreeg ook spetters in mijn oog waarvoor ik naar de oogarts in Abidjan moest.
Is allemaal weer goed gekomen.
Groetjes Joop
Dat zou me nu niet meer lukken.
Ik zie dat mijn arm nog in het verband zit.
Dat kwam doordat koksmaat/bakker Albert van der Wal een slede kokend vet
achter mij op de kombuisvloer had laten pletteren terwijl ik deeg stond te kneden.
Kreeg ook spetters in mijn oog waarvoor ik naar de oogarts in Abidjan moest.
Is allemaal weer goed gekomen.
Groetjes Joop
- P.J.Schellingerhout
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09
Re: SMN
Hallo Martin
Dat verhaalvan die chinezen in IJmuiden pas aan boord kwamen, heb ik toen gehoord.
Er was als ik het goed heb, iets mis met hun papieren en was dat een optie om ze het land uit te krijgen.
Ik heb een foto van Sam Dyen aan het wiel en op de achtergrond staat als ik het goed heb de 3de stuurman.
Maar mischien herken jij hem nog???
Ik heb in 1963 een reis op de Eems gemaakt en nog vele daarna, vond ik een fijn schip om op te varen
Groeten Co
Die brug moet je bekent voorkomen
Dat verhaalvan die chinezen in IJmuiden pas aan boord kwamen, heb ik toen gehoord.
Er was als ik het goed heb, iets mis met hun papieren en was dat een optie om ze het land uit te krijgen.
Ik heb een foto van Sam Dyen aan het wiel en op de achtergrond staat als ik het goed heb de 3de stuurman.
Maar mischien herken jij hem nog???
Ik heb in 1963 een reis op de Eems gemaakt en nog vele daarna, vond ik een fijn schip om op te varen
Groeten Co
Die brug moet je bekent voorkomen
- Bijlagen
-
- Sam en de 3de??? stuurman
- Sumatra0001.jpg (212.5 KiB) 2286 keer bekeken
Re: SMN
Hi Co,
Klopt helemaal. Die chinezen werden op schiphol vastgehouden. Zodoende die slijmploeg die meeging eerst naar de kruitfabriek en dan naar de sluis. s Nachts kwamen ze aan boord. Was wel, moet ik nu zeggen angstig, ja dat was het. Het was donker en het regende en bij het voor en achter zag ik ze dus voor de eerste keer met die donkere gezichten en ze leken allemaal op elkaar. We konden ze uit elkaar houden mbv het petje dat ze ophodden. En natuurlijk voor hun was het ook vreemd. Ook wij leken op elkaar zodat ze geen leeftijd van ons konden schatten. Maar toch nadat je mekaar had leren kennen was het best varen met ze.
De Neder Eems heb ik ook gehad in 1963 en volgens het boekje van 21 mei tot 25 september 1963 een reis naar Nieuw Zeeland oa Jaap Dop was kabelgast. Die heeft nog een zeilschip in een fles voor me gemaakt. Die ging naar het meissie van toen en is daar gebleven.
De foto van de Sumatra komt bekend voor Het si 4 . str Peter Prins. die er op staat.
All the best
Klopt helemaal. Die chinezen werden op schiphol vastgehouden. Zodoende die slijmploeg die meeging eerst naar de kruitfabriek en dan naar de sluis. s Nachts kwamen ze aan boord. Was wel, moet ik nu zeggen angstig, ja dat was het. Het was donker en het regende en bij het voor en achter zag ik ze dus voor de eerste keer met die donkere gezichten en ze leken allemaal op elkaar. We konden ze uit elkaar houden mbv het petje dat ze ophodden. En natuurlijk voor hun was het ook vreemd. Ook wij leken op elkaar zodat ze geen leeftijd van ons konden schatten. Maar toch nadat je mekaar had leren kennen was het best varen met ze.
De Neder Eems heb ik ook gehad in 1963 en volgens het boekje van 21 mei tot 25 september 1963 een reis naar Nieuw Zeeland oa Jaap Dop was kabelgast. Die heeft nog een zeilschip in een fles voor me gemaakt. Die ging naar het meissie van toen en is daar gebleven.
De foto van de Sumatra komt bekend voor Het si 4 . str Peter Prins. die er op staat.
All the best
Re: SMN
Bertus ik kan het niet met je eens zijn als je zegt dat de T- boten ook zware schepen waren. In vergelijking met de eilanden- boten waren het zachte eitjes. Vindt ik. Ze hadden maar elf bomen. En behalve het verschil in laadbomen zat het vooral ook in het aantal dieptanken. Dat was beulenwerk op die eilanden- boten.
Het monteren van die verwarmingspijpen door die tanks heen hangt me nog goed voor de geest. Van beide type's heb ik er gehad, maar ik kies voor een T- boot. Je hebt het ook over merkels en die houten luiken plaatsen. Was het niet zo dat die koelies dat deden. En dat het verder zeeklaar maken voor ons was. En tijdens de hele
kust in Indië een persenning maar als je ging oversteken drie. Bomen neer op het voorschip was ook per kaptein anders. Bij de een moest elke keer alles naar beneden als je van de ene naar de andere haven ging, bij de ander mocht het blijven staan. En meestal was het een nachtje varen.
Een ander verhaal met de T- boten was het als je hadji's ging varen. Dan werd het ook hard werken geblazen. Als ze van Djedda naar Indië moesten werd het schip al in Amsterdam deels opgetuigd. Wel zoveel mogelijk alle strevels maar geen tenten.
maar als ze van Indië naar Djedda gingen dan moesten de bemanning het schip optuigen. Boventussen dekken woonklaar maken en veel tjetten. Strevels, zon en regententen plaatsen en zo'n dikke veertien dagen gastheer zijn.Het was net of je in de kampong woonde. En na Djedda alles weer met een noodgang naar beneden. En voor dat alles kreeg je ook nog pelgrimspremie.
Achteruit wonen vond ik trouwens prachtig. Later kwam ik op de K- boten terecht
en daar miste ik het lekker met een bak koffie op luik zes zitten, ze zaten liever in der eigen hutje. Groeten Kallie.
Het monteren van die verwarmingspijpen door die tanks heen hangt me nog goed voor de geest. Van beide type's heb ik er gehad, maar ik kies voor een T- boot. Je hebt het ook over merkels en die houten luiken plaatsen. Was het niet zo dat die koelies dat deden. En dat het verder zeeklaar maken voor ons was. En tijdens de hele
kust in Indië een persenning maar als je ging oversteken drie. Bomen neer op het voorschip was ook per kaptein anders. Bij de een moest elke keer alles naar beneden als je van de ene naar de andere haven ging, bij de ander mocht het blijven staan. En meestal was het een nachtje varen.
Een ander verhaal met de T- boten was het als je hadji's ging varen. Dan werd het ook hard werken geblazen. Als ze van Djedda naar Indië moesten werd het schip al in Amsterdam deels opgetuigd. Wel zoveel mogelijk alle strevels maar geen tenten.
maar als ze van Indië naar Djedda gingen dan moesten de bemanning het schip optuigen. Boventussen dekken woonklaar maken en veel tjetten. Strevels, zon en regententen plaatsen en zo'n dikke veertien dagen gastheer zijn.Het was net of je in de kampong woonde. En na Djedda alles weer met een noodgang naar beneden. En voor dat alles kreeg je ook nog pelgrimspremie.
Achteruit wonen vond ik trouwens prachtig. Later kwam ik op de K- boten terecht
en daar miste ik het lekker met een bak koffie op luik zes zitten, ze zaten liever in der eigen hutje. Groeten Kallie.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo Harrie.
Ze werden alletwee wel genoemd.
Groetjes Bob.V.
Ze werden alletwee wel genoemd.
Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.