SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

8) Hoi Joop, zou zo'n sprongetje nog lukken :?:

Afbeelding
quo vadis

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Haha, Prachtig!

Dat zou me nu niet meer lukken.
Ik zie dat mijn arm nog in het verband zit.
Dat kwam doordat koksmaat/bakker Albert van der Wal een slede kokend vet
achter mij op de kombuisvloer had laten pletteren terwijl ik deeg stond te kneden.
Kreeg ook spetters in mijn oog waarvoor ik naar de oogarts in Abidjan moest.
Is allemaal weer goed gekomen. :lol:

Groetjes Joop
Gebruikersavatar
jabo
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2009 18:27

Re: SMN

Bericht door jabo »

Wat een souplesse had die "jongen" toch? :lol:
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Martin
Dat verhaalvan die chinezen in IJmuiden pas aan boord kwamen, heb ik toen gehoord.
Er was als ik het goed heb, iets mis met hun papieren en was dat een optie om ze het land uit te krijgen.
Ik heb een foto van Sam Dyen aan het wiel en op de achtergrond staat als ik het goed heb de 3de stuurman.
Maar mischien herken jij hem nog???
Ik heb in 1963 een reis op de Eems gemaakt en nog vele daarna, vond ik een fijn schip om op te varen
Groeten Co

Die brug moet je bekent voorkomen :lol:
Bijlagen
Sam en de 3de??? stuurman
Sam en de 3de??? stuurman
Sumatra0001.jpg (212.5 KiB) 2286 keer bekeken
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door dita »

Hi Co,
Klopt helemaal. Die chinezen werden op schiphol vastgehouden. Zodoende die slijmploeg die meeging eerst naar de kruitfabriek en dan naar de sluis. s Nachts kwamen ze aan boord. Was wel, moet ik nu zeggen angstig, ja dat was het. Het was donker en het regende en bij het voor en achter zag ik ze dus voor de eerste keer met die donkere gezichten en ze leken allemaal op elkaar. We konden ze uit elkaar houden mbv het petje dat ze ophodden. En natuurlijk voor hun was het ook vreemd. Ook wij leken op elkaar zodat ze geen leeftijd van ons konden schatten. Maar toch nadat je mekaar had leren kennen was het best varen met ze.
De Neder Eems heb ik ook gehad in 1963 en volgens het boekje van 21 mei tot 25 september 1963 een reis naar Nieuw Zeeland oa Jaap Dop was kabelgast. Die heeft nog een zeilschip in een fles voor me gemaakt. Die ging naar het meissie van toen en is daar gebleven.
De foto van de Sumatra komt bekend voor Het si 4 . str Peter Prins. die er op staat.
All the best
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
kallie

Re: SMN

Bericht door kallie »

Bertus ik kan het niet met je eens zijn als je zegt dat de T- boten ook zware schepen waren. In vergelijking met de eilanden- boten waren het zachte eitjes. Vindt ik. Ze hadden maar elf bomen. En behalve het verschil in laadbomen zat het vooral ook in het aantal dieptanken. Dat was beulenwerk op die eilanden- boten.
Het monteren van die verwarmingspijpen door die tanks heen hangt me nog goed voor de geest. Van beide type's heb ik er gehad, maar ik kies voor een T- boot. Je hebt het ook over merkels en die houten luiken plaatsen. Was het niet zo dat die koelies dat deden. En dat het verder zeeklaar maken voor ons was. En tijdens de hele
kust in Indië een persenning maar als je ging oversteken drie. Bomen neer op het voorschip was ook per kaptein anders. Bij de een moest elke keer alles naar beneden als je van de ene naar de andere haven ging, bij de ander mocht het blijven staan. En meestal was het een nachtje varen.
Een ander verhaal met de T- boten was het als je hadji's ging varen. Dan werd het ook hard werken geblazen. Als ze van Djedda naar Indië moesten werd het schip al in Amsterdam deels opgetuigd. Wel zoveel mogelijk alle strevels maar geen tenten.
maar als ze van Indië naar Djedda gingen dan moesten de bemanning het schip optuigen. Boventussen dekken woonklaar maken en veel tjetten. Strevels, zon en regententen plaatsen en zo'n dikke veertien dagen gastheer zijn.Het was net of je in de kampong woonde. En na Djedda alles weer met een noodgang naar beneden. En voor dat alles kreeg je ook nog pelgrimspremie.
Achteruit wonen vond ik trouwens prachtig. Later kwam ik op de K- boten terecht
en daar miste ik het lekker met een bak koffie op luik zes zitten, ze zaten liever in der eigen hutje. Groeten Kallie.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: SMN

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Werden de schilden(beams) bij de SMN echt merkels genoemd?
Harry
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Harrie.

Ze werden alletwee wel genoemd.

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: SMN

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Bedankt Bob,de vraag kwam bij me op omdat merkels eigenlijk een binnenvaartterm is.
Harry


Plaats reactie