SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ik hab in 1962 al wat voetstappen liggen in West-Afrika als lichtmatroos en Matroos OG van het m.s. Joseph Frering, indertijd een ertstanker van Müller en Co, een heen en weer pont van Monrovia naar IJmuiden. Daarna ben ik, blij toe, naar de SMN gegaan.

Paul

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik hab in 1962 al wat voetstappen liggen in West-Afrika als lichtmatroos en Matroos OG van het m.s. Joseph Frering, indertijd een ertstanker van Müller en Co, een heen en weer pont van Monrovia naar IJmuiden.
Hallo Paul,
Je begrijpt wel dat ik hierboven een grapje maakte, ik kom uit Olst, in Zwolle naar School, praat af en toe met Bertus "uut Zwolle" en woon in Canada.......dus van harte welkom hier.

De " Joseph Frering" trok mijn aandacht, ik heb nl. bij Muller & Co gevaren op de tankers die zij manageden ( zo ook de Kon. Holl.Lloyd...meesten KHL'rs denken dat dit HUN echte klub was en die tanker jongens hingen er maar bij aan, maar in werkelijkheid was de KHL van Muller & Co!)

Ik ken de JF slechts van naam via kollega's toendertijd, enkelen heb ik nog kontakt mee, dus mocht je foto's hebben, dan heel graag.

Op mijn eerste reis als "zevende machinist" was Ome Rinus Kuipers mijn baas op wacht, Rinus was een beknijsde 3e Wtk en had o.a. ook op de JF gevaren. Hij vertelde bij tijd en wijle dattie "in het blauw" aan tafel zat Zuid gaande en eventjes een koud kippie in een servetje in z'n zak stak na de hap.....de ouwe kommandeerde wat onverwachts dat ze " morgen in het wit" gingen en Rinus vergat zijn kippie.......een weeekie later kwam z'n blauwe jassie vanzelf z'n kassie uitwandelen. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Op pag. 184 van het topic Mooie Tankers worden de "Joseph Frering" en "Louis Lanz" vrij uitgebreid behandeld. Met foto's en al notabene !.

Succes, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: SMN

Bericht door HENK HERMANNS »

BALONG_01_REIS_40_41.jpg
BALONG_01_REIS_40_41.jpg (413.38 KiB) 3567 keer bekeken
Hoi Paul,

Fijn om je hier op "t SMN topic weer te ontmoeten.
Ik weet niet of jij je nog aan mij kunt herinneren maar de treinreis naar Genua met de aflos ploeg zal ik nooit vergeten.!!!!!!
Ergens in Zwitserland hadden we de voorraad bier die aan boord v.d trein was reeds opgedronken en zijn we op 'n station, ik denk Zürich maar dat weet ik niet meer zeker, grote flessen niet gekoeld bier gaan kopen.Dit warme bier hakte bij mij er behoorlijk in. We hadden treintickets zonder slaap accommodatie en toen ik van toilet af kwam en langs 'n slaapcoupe liep en 'n opengeslagen maar onbemand bed zag ben ik daar ingekropen en meteen in 'n diepe roes gevallen. De bejaarde dame waar 't bed van was heeft 't heel wat moeite gekost om me wakker te krijgen. Ze was niet boos maar vond 't wel interessant. Nederlandse zeelui op weg naar 'n schip in Italië. Ik heb me behoorlijk verontschuldigd en ben zodoende toch nog enigszins uitgerust aan boord gekomen.

We hadden 'n gezellige ploeg en hebben menig uurtje in onze klamboe bar doorgebracht.
Voor ons als dekdienst was 't wel hard en slopend werken als we de dieptanks moesten schoonspuiten.
Ik heb niet veel foto's van deze reis maar wat ik heb zet ik hierop dit topic.

Groetjes, Pedro.
BALONG_01_REIS_40_41.jpg
BALONG_01_REIS_40_41.jpg (413.38 KiB) 3567 keer bekeken
BALONG REIS 40 15-4-66 GENUA.jpg
BALONG REIS 40 15-4-66 GENUA.jpg (167.33 KiB) 3567 keer bekeken
BALONG REIS 41 24-5-66 GENUA.jpg
BALONG REIS 41 24-5-66 GENUA.jpg (129.3 KiB) 3567 keer bekeken
BALONG_02_REIS_40.jpg
BALONG_02_REIS_40.jpg (413.59 KiB) 3567 keer bekeken
BALONG_03_REIS_41.jpg
BALONG_03_REIS_41.jpg (399.03 KiB) 3567 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Pedro,

Ja, ik kan me je zeker nog wel herinneren. Wat leuk die foto in die treincoupé; ik heb die nooit eerder gezien. Dat treinreisje staat mij inderdaad ook nog bij zoals je beschrijft. Je hebt het trouwens allemaal nauwkeurig bijgehouden; daardoor komt bij mij ook weer veel naar boven, zoals die klamboebar. Het was de sport om van elk schip dat in de buurt lag een aandenken te bemachtigen en deze op te hangen! En dan in Genua al die uurtjes in de Balongbar.
Na dat jij bent afgemonsterd heb ik nog 3 slagen naar New York gemaakt en ben op 13 december 1966 in Genua afgemonsterd en ook met de trein naar huis gegaan.
Ik heb ergens gelezen dat je veel contact met Herman Robben hebt gehad. Met Herman heb ik 3 reizen gemaakt op de Neder Lek. De foto's en dia's die ik heb en waar Herman ook op staat, moet ik nog scannen, maar ik zal ze binnenkort plaatsen.

Groet, Paul
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Patru (R.I.P)

Eerste huisvlijt producten

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag SMN'ers,

Ik heb eerst even moeten lezen hoe dat moet met omvang en uploaden van de plaatjes, maar onderstaand de eersten.

Reis 55 in 1963 met de Riouw was op de Holland-Bengalen dienst naar India, Ceylon en Birma. Je lag behoorlijk lang (veel te lang te stinken) in grote havens als Bombay, Colombo en Calcutta. De foto van het elftal is gemaakt in Colombo.
Namen: staand vanaf links; kwartiermeester Warmerdam, daarnaast ikzelf, dan 1e stuurman Boerkamp en 2e van rechts timmerman van Dijk. Andere namen weet ik niet meer.
Riouw reis 55 1963.jpg
Riouw reis 55 1963.jpg (175.01 KiB) 3258 keer bekeken
En van reis 4 in 1967/1968 met de Neder Linge op Nieuw Zeeland een elftalfoto genomen in Auckland.
Namen: staand vanaf links; marconist Wouters, ikzelf, Klaas Bak, helemaal rechts matroos Jaap Hagoort.
Zittend van links, 1e motorman Fred Koedam, in de midden lichtmatroos Job Beekman, daarnaast matroos Ad van Maanen en hofmeester Fronczek. De andere weet ik ook niet meer.
Neder Linge reis 4 1968.jpg
Neder Linge reis 4 1968.jpg (224.28 KiB) 3258 keer bekeken
Ik hoor graag of lezers nog wat namen weten en ga weer verder met scannen.

Groet, Paul Gortworst
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Eerste huisvlijt producten

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Paul
We zijn blij met nieuwe aanvoer van foto's en verhalen.
Maar zou je ze niet gelijk op het SMN topic plaatsen, daar heb meer kans op herkenning van SMNers
Groeten Co
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja Co, je hebt helemaal gelijk, maar het is inmiddels gecorrigeerd.
Het zal nog mijn nieuwigheid op dit forum zijn.

De volgende plaatsing moet in één keer goed gaan.

Groet, Paul
Ber Boendermaker
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04

Re: SMN

Bericht door Ber Boendermaker »

Hoi Paul, leuk die foto,s. Er staat een bemanningslijst van reis 4 van de Neder Linge
op dit topic hoor!! Werkt misschien verhelderend! Gr. Ber.


Plaats reactie