SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Aardige aanvullingen; bedankt. Nooit geweten van dat zeemansgebed.
Volgende keer ga ik er eens op letten hoe vaak dat zeemansgebed is opgenomen in de journalen. :)

Bijgaand een mooie doorkijk op het SMN-etablissement in Amsterdam. Genomen op 3 september 1948 tijdens de vlootschouw ter ere van het 50-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. Op de voorgrond de marine in het gelid op de Karel Doorman en op de achtergrond gepavoiseerd de Johan de Witt die in december van datzelfde jaar verkocht zou worden naar Panama.
Vlootschouw 1948.jpg
Vlootschouw 1948.jpg (158.7 KiB) 4568 keer bekeken
Groeten, Paul G.

Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jur de Jong »

Op de Doorman staan witte en zwarte petten door elkaar. Daarom denk ik dat die zwarte petters buitenlanders zijn. Bij de KM was het gebruikelijk bij het ingaan van de militaire winter (1 oktober) wit te wisselen voor zwart. Omgekeerd als de militaire zomer inging op 1 april. Rond 1960 werden de zwarte petten afgeschaft en werd het permanent wit.

8)
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

In de jaren '30 organiseerde de SMN ook reizen naar de Middellandse zeehavens.
De passagiers van de Marnix van St. Aldegonde kregen als herinnering daaraan een boekje met schetsen van de kunstenaar Oscar Fabrès. Bij elke aanlegplaats hoorde een tekening. Bijgaand de schets die hoorde bij de haven Algiers. Zo'n tekst zal vandaag de dag vermoedelijk op wat weerstand stuiten. :!:
Tekening Fabrès ca 1930.JPG
Tekening Fabrès ca 1930.JPG (344.97 KiB) 4293 keer bekeken
Groeten, Paul G.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

De vraag is natuurlijk in welke pantoffels nu de lange tenen zitten :) :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De vraag is natuurlijk in welke pantoffels nu de lange tenen zitten
DAT zijn toch wel wijze woorden van een ouwe massinist zo op de Zaterdag :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
balvoet

Re: SMN

Bericht door balvoet »

lp schreef:Zijn er bezoekers van dit forum die in de periode 1966, 1967, 1968 en 1969 bij de civiele- of dekdienst van de Stoomvaartmaatschappij Nederland hebben gevaren?
In die jaren heb ik namelijk als bediende een aantal reizen gemaakt met de Neder Eems, Neder Ebro, Banggai, Batu en Neder Rhone.
Mijn eerste reis maakte ik, toen ik van de vakschool voor civiel personeel kwam. Dat was een school van de "Maatschappij voor den Werkende Stand" in Amsterdam. De Neder Eems vertrok in oktober 1966, vanuit Rotterdam, o.a. met een deklading schapen, die twee hoog opgestapeld in hokken op het achterdek waren gesjord.
De reis ging via het Suez-kanaal naar Communistisch China en Formosa. Dus nu al weer 41 jaar geleden!
Wellicht zijn er lezers die toen ook deze reis hebben gemaakt. Officieren mogen uiteraard ook reageren, hoewel ik van hen nog maar weinig namen herinner. In die tijd was het overigens normaal dat er een sociale scheiding bestond tussen de midscheeps en het achteruit. Hoewel de CD midscheeps haar werk en huisvesting had, was er altijd een grote collegiale en vriendschappelijke omgang met de mensen van het achteruit. Stappen of een biertje doen, met officieren was destijds, in iedergeval bij de SMN, "not done".
Groet,
LP
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Balvoet,
als je hier een bericht wilt plaatsen, dan op Nieuw Antwoord klikken en NIET op Quote.
Bovenstaand bericht wordt later verwijderd.
Ber Boendermaker
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04

Re: SMN

Bericht door Ber Boendermaker »

Kom op oud SMN,ers. Meld je aan op www.kombuispraat voor de forum meeting
op 2 Mei 2015 in Huizen. Onder het kopje forummeeting. Hoe meer zielen enz.

Gr. Ber.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: SMN

Bericht door ArnoldW »

Een mooi plaatje van de Sumatra.
sumatra-1.jpg
sumatra-1.jpg (101.57 KiB) 5015 keer bekeken
Groet Arnold.
Hans snr
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 aug 2012 14:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: SMN

Bericht door Hans snr »

SMN lach.jpg
SMN lach.jpg (155.38 KiB) 4803 keer bekeken
Arnold W., dit bericht over de Sumatra vond ik. Ik hoop dat het niet teveel pijn doet.

Groeten, Hans


Plaats reactie