SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: SMN

Bericht door KJHvanBeek »

:-D

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Mijn gegevens die voor een ieder wat verdacht zijn, niets misdadig, hooguit wat klein smokkelwerk, zal wel verjaard zijn!
Heren nu onze eerste Man heeft aangemonsterd bij een Nieuwe Maatschappij.
Vind ik het wel van belang, dat ik wel de oorzaak wat summier uitleg.
Heeft hij ook mijn totale verhaal wat mijn directe familie betreft, op zijn lange reis goed ingepakt.
Hij heeft mijn leven niet blootgegeven. Vind ik respectvol.
Vele kennen mijn schrijfsels over mijn directe familie-leden.
Mijn beide ouders, vallen niet onder het, Adoe Taboe Banjak !
Mijn oudste broer net in het begin WO.2 overleden, ik moest nog 5 jr worden,
Staat mij duidelijk bij als een zorgelijke jongen voor zijn (ik)jongste broertje.
De middelste was een pestkop, en mogelijk jaloers.
Ik groeide op in de meest onvriendelijke tijd, WO2 mijn ouders waren niet,
zoals ouders moeten zijn, voor een jochie, in die privé sfeer.
De tijd en de omgeving, v/d Jodenhoek daar waar dagelijks verdriet heerste,
werd ook een deel van mijn leven, wat veel haat bij mij opwekte.
Mijn vader was voor de oorlog, visserman bij zijn vader (mijn opa) op de oude Zuiderzee.
Stapte naar Smit en later naar Wijsmuller over als bootsman.
194? Stapt de middelste broer op de NH. van Wijsmuller. Pest en treiterkop.
Ik groei op in een gezin, waar drank, roken en hoeren de boventoon spelen.
Wel bij de Elite hoeren; wij woonden, aan buitenrand van de echte walletjes.
Vlak na de 2e WO, ben ik voor mijn gezondheid, anderhalf jaar lang in Zwitserland!
Kom terug, bij mijn familie, nou ja! Ik heb het overleefd.
Mijn vader krijgt en heftig ongeluk op de NH, is voor de rest, ven zijn leven toedeloe….
Als kat en rat gaan mij ouders verder, tot ik met een keukenmes tegen over die ouwe stond.
Ik vond het genoeg, ik was er mee aan.. de buurman en mijn moeder geven een schreeuw..Gepie…..
Bij de Nederland was geen plaats, voor de KNSM, was ik te jong.
Werd fietsjongen. Nog geen 100 meter, van mijn baas, op een dag, loop ik in de armen, van
meneer v/d Vuurst, De directeur, van BW. IJmuiden, die mij herkende, kreeg de uitnodigen om als
koksmaat te mogen opstappen.
Anderhalf jaar later zou mijn broer, ook aan boord v/d NH, komen! Voor mij definitief, einde sleepvaart.
De Oceanen hebben te weinig water om ons vuur te blussen! Ik mocht nu wel bij de KNSM, aan monsteren.
Mijn ouders waren gescheiden, Ik nam de moed en verantwoording, over mijn eigen leven te beslissen.
Mijn familie, waren felle voorstanders van een verkeerde levensstijl. Zuipen en Roken
Mijn ouders zijn overleden, na een ellendig levenspatroon, die niet mijn keuze was!
Mijn broer wilde niet luisteren naar zijn eigen lichaam, heeft Abraham, niet de hand kunnen schudden.
Hij heeft over mij ooit het profetie uitgesproken, tegen onze moeder; ,,Je moet dat kreng de deur uittrappen,
Het wordt, niks met die gozer.
Hum, IK heb hem al meer dan 35 jr. overleefd
Toch wil ik niet zijn naam niet bezoedelen, in zijn huidige situatie, kan hij zich niet meer verdedigen!
Zoveel fatsoen heb ik nog wel!
Al vroeg schoot bij mij de groeispurt er in ,,Lange is het koud boven’’
Trok mij er geen klap van aan!
Net als thuis, ik trok mij er ook geen klap van aan!
Tot zover en NIET verder. Alvast mijn dank voor uw begrip.
Anders vallen de meeuwen van de grote mast, ik wil de mythe, niet verstoren!
Vrgr. Geep.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Waarvan akte Geep,
René
Kombuispraat 1.10.16 (23) Akkie, Bert, Geep en Jos.JPG
Kombuispraat 1.10.16 (23) Akkie, Bert, Geep en Jos.JPG (133.89 KiB) 5868 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
starane
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2017 14:23

Re: SMN ms BATU

Bericht door starane »

Hoofdmotor "BATU: van de brug af bediend. Geslaagde proeftocht op donderdag 12 oktober 1967. Het was het eerste koopvaardij schip op afstand bediening in NL, daarna volgde de ms. "NEDRE RIJN".

De 42e reis van de "BATU" vertrok van de Javakade op 14 oktober 1967.
Naar Azie moest dit via de Kaaproute. Na de 6 daagse oorlog tussen Israel en zijn buurlanden Egypte, Jordanie en Syrie was er een Zues blokkade van 1967 - 1975.

14 oktober kustreis Hamburg - Bremen.
28 oktober 1967 vertrek Rotterdam / zee
2 november Las Palmas / zee
16-17 november Durban , brandstof olie laden /zee.
28-3 november rede en kade Colombo /zee
13- 23 november Karachi / zee.
25 december - 7 januari 1968 rede en kade Bombay. / zee
9-11 januari Colombo / zee
4 - 5 februari Casablanca / zee
9 - 10 februari Le Havre / zee
14 februari Rotterdam

archief Ane C. Starrenburg. was toen 4e WTK
de bijlagen van de proefvaart kan ik niet versturen het high tec systeem van kombuispraat is er niet geschikt voor
Patru (R.I.P)

Re: SMN ms BATU

Bericht door Patru (R.I.P) »

starane schreef: 26 nov 2018 14:42 Hoofdmotor "BATU: van de brug af bediend. Geslaagde proeftocht op donderdag 12 oktober 1967. Het was het eerste koopvaardij schip op afstand bediening in NL, daarna volgde de ms. "NEDRE RIJN".
Hallo Starane. Het aangehaalde kan niet kloppen zo.
De Batu is van de NDSM overgedragen naar de SMN op 7 juli 1957. De proeftocht was vlak daarvoor.
Hier het schip aan de afbouwsteiger. De foto is al eens eerder geplaatst maar is zo mooi. :-D

Batu aan afbouwsteiger NDSM 1957.jpg
Batu aan afbouwsteiger NDSM 1957.jpg (116.05 KiB) 5569 keer bekeken
Kunnen van die bijlagen van de proefvaart niet eenvoudig foto's gemaakt worden.
Ze zullen vast wel interresant zijn. :)
Groet, Paul G.
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW »

@Paul: de opmerking van Starane klopt wel. Het betreft namelijk de proeftocht ná de ombouw naar een gedeeltelijk geautomatiseerde machinekamer waarbij o.a. de hoofdmotor vanaf de brug bediend kon worden en de 1-mans wachtbezetting werd ingevoerd. De handgestookte hulpketel werd ook geautomatiseerd en nog wat zaken werden aangepast. De functie van olie- of motorman van de wacht kwam hierdoor te vervallen. Eventuele 5e wtk’s van de wacht dus ook. Bleef dus alleen over dat de 4e, 3e of 2e wtk de wacht liepen. Er bleef één 5e of ass.wtk over en die ging de dagdienst in. Hij loste dan de 2e af op de platvoetwacht van 1700 tot 1800 uur.
Groet, Ben
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ben,
Bedankt voor de toelichting.
Dan heb ik dat verkeerd opgevat.
De L-klasse uit begin 1967 was ook al voor een groot deel geautomatiseerd.
Groet, Paul G.
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: SMN

Bericht door Kees Hagen »

Was de Batu echt de eerste? Op de L-schepen zat een zogenaamd "Fokkerkastje" met logica voor het op juiste wijze uitvoeren van commando's bij brugbediening, was dat op de Batu ook? Ook de Es-schepen van de KNSM hadden brugbediening met de "Fokkerkast". Een vroege toepassing van digitale techniek. In mijn stageperiode heb ik de werking ervan helemaal uitgepuzzeld en beschreven. Later ontdekte ik dat een leraar motoren van de machinistenschool dat stuk van mij in zijn lesmateriaal verwerkt had!
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW »

@Kees: de Batu was inderdaad niet het eerste schip met brugbediening in Nederland. In 1964 waren er al een 25-tal kustvaarders van 1100 ton dwt met volautomatisch pneumatische brugbediening van Westinghouse.
Ook de Ba-boten van de SMN (behalve de Bawean) werden voorzien van de Westinghouse brugbediening (Technisch Bureau Meijwaard als ik mij goed herinner).
Welke L-boten bedoel je? De Laarderkerk en de Schiekerk hadden inderdaad Fokkerkasten.
Groet, Ben
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bootsman Jaap Bakker van de Batu in 1920. Mooi pakkie. :-D

Batu 1920 Bootsman Jaap Bakker.jpg
Batu 1920 Bootsman Jaap Bakker.jpg (98.17 KiB) 5258 keer bekeken
Groet, Paul G.

P.S. Voor Ben. Ik weet niet welke Kees Hagen bedoelde, maar met de L-klasse bedoel ik:
Leuve- en Loire Lloyd van de KRL en de Neder Linge en -Lek van de SMN.


Plaats reactie