SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Die twee andere schepen zijn niet van de KJCPL maar van de SMN. De middelste is van de serie Java of van de serie Celebes, Sumatra, Borneo. De achterste is de Lawak of de Lombok. De afwijkende kleur van de schoorsteen schoorsteen komt omdat ze in de JPL voeren.

Klaas

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Kan die achterste ook niet van de R.I.L. zijn Klaas ?.
De R.I.L. had ook 3 Victory schepen. Ik weet allen niet of die ook aan dezelfde kaai afmeerden...…….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.09_0_903-8500.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_903-8500.jpg (171.97 KiB) 2170 keer bekeken
Oranje in dok bij de ADM of NDSM 2-3-1950.
gr.Bas
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dit is duidelijk een ingegraven dok van de NDSM.
De Oranje was in Amsterdam aangekomen op 28 februari 1950 en is op de foto net ingevaren in het dok.
De deuren van het dok staan nog open.
Groet, Paul G.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@ Roy,
Roy, die drie Victories van de KJCPL hadden een lange schoorsteen. De Lawak en de Lombok hadden een korte schoorsteen en vogens mij hadden in die tijd SMN en KRL al een eigen kade daar. Vandaar, maar ik kan het mis hebben. Weet jij als kenner niet welke die middelste is? Ik ken die niet uit elkaar houden?

Klaas
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Klaas,
Volgens de Scheepvaartberichten kan dat middelste schip alleen de "Bali" zijn. Die lag op 22 februari 1948 in Batavia.
De Java en Celebes waren op die datum in West-Europa.
De Sumatra en Borneo waren op de Oostkust van Noord-Amerika.
Groet, Paul G.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Paul,

Bedankt, dat is aardig dat je dit hebt opgezocht. De Java was een afwijkend model, maar ik weet niet of de "Celebes", "Sumatra" en "Borneo" onderling nog van elkaar afweken. Daar heb ik onvoldoende kennis van. Toen we met de "Amsteldiep" een keer in Vancouver lagen, ben ik op een van deze schepen geweest, maar ik weet niet meer welke dit was. Ik heb nog wel foto's van dit drietal vergeleken, maar dat heeft me geen oplossing gebracht. Het enige verschil wat ik zag, is de sloep/werkboot op het achterschip. Er zijn er met en zonder die sloep/davits. Maar het kan ook zijn, dat die schepen in de loop der jaren zijn verbouwd en dat de davit weggehaald is. Ik vond het mooie schepen, zeker ten opzichte van zo'n kale Liberty.

Grt.

Klaas.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Toch een pracht dat Paul uitgevoegeld heeft dat het de "Bali" moet zijn.

En ja, de 2 Victory schepen van de Nederland hadden inderdaad een korte schoorsteen en de 3 R.I.L. Vic's niet. Goed gevonden Klaas !.
Dat is dus ook duidelijk.
Kan Paul ook nog via de oude scheepstijdingen uitvoegelen of het de "Lombok" of "Lawak" was ?.
Zoals bekend moge wezen, ik ben niet zo kompjoeter achtig...…………….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Als de datum klopt is het volgens Delpher de "Lawak". De "Lombok" lag in Colombo, maar ging wel die kant op.

Grt.

Klaas
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Roy schreef:
Zoals bekend moge wezen, ik ben niet zo kompjoeter achtig...…………….
Met vereende krachten komen we een heel eind. Dat zie je nu maar weer.

Klaas, dat de Java een afwijkende opbouw heeft zie ik nu ook, maar verschillen tussen die andere 4 eilanders ontdek ik niet zo snel.
Voor de Bali moet het trouwens wel de eerste reis na de oorlog geweest zijn, want die kwam pas op 24 december 1947 bij de RDM gereed.

Nog even terug naar de Prinses Juliana.
Op dinsdag 4 januari 1927 werd voor rekening van de heren Doedes en de Wit het jacht Hollandia te water gelaten bij De Vries Lentsch.
De bedoeling was om deel te gaan nemen aan internationale zeilwedstrijden in Genua.
Op 18 januari werd het jacht bij de Prinses Juliana aan boord gezet. Een mooi klusje.

Eindhovensch Dagblad 8-1-1927.jpg
Eindhovensch Dagblad 8-1-1927.jpg (200.6 KiB) 1999 keer bekeken
Jacht Hollandia 18-1-1927a.jpg
Jacht Hollandia 18-1-1927a.jpg (114.49 KiB) 1999 keer bekeken
Jacht Hollandia 18-1-1927b.jpg
Jacht Hollandia 18-1-1927b.jpg (174.72 KiB) 1999 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie