SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Wat een prachtige complete verhandeling !.
Dank hiervoor.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@Roy.
En ik maar denken, dat mislukte projecten alleen van deze tijd zijn. Toen konden ze er ook wat van.
Grt.
Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Zo zie je maar dat zelfs een pontje bouwen nog best moeilijk kan zijn.
Wat ik niet begrijp onder andere is dat de stoomtram droog onder een glazen overkapping moest staan.
Zo'n ding rookte en blies stoom af en bovendien reed het ding op het spoor toch ook in de regen, of mis ik iets?

Het heeft nog lang geduurd voordat men ook op gewone bootjes het nut inzag van boeg- en hekschroeven en gek genoeg kwam de weerstand vaak van de schippers zelf.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

roy schreef: 20 jul 2019 22:00Wat een prachtige complete verhandeling! Dank hiervoor.
Plus één.
v+d schreef: 21 jul 2019 10:22Wat ik niet begrijp onder andere is dat de stoomtram droog onder een glazen overkapping moest staan. Zo'n ding rookte en blies stoom af en bovendien reed het ding op het spoor toch ook in de regen, of mis ik iets?
Er staan wel meer volkomen onbegrijpelijke zaken in het verhaal. Maar je moet het wel zien met de ogen van die tijd. [is mooie dooddoener, die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt]

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Ja Adri, mijn grootvader was voerman bij de gemeentereiniging.
Hij hield met gemak twee zwarte ruinen onder de duim, met oma had hij meer moeite!
Op een dag werd het gerei vervangen door een T-Ford, opa haakte direct af met dat moderne gedoe wou hij niets te maken hebben :shock:
Er is altijd wel een excuus te vinden waarom iets niet wil of helemaal fout gaat, toen ik eigen baasje werd bleek er opeens heel veel mogelijk waar eerst altijd diverse heren een veto over uitspraken.
Mijn eerste baas aan de wal hield alle automatisering en andere gedachten tegen, dat spul is later ook failliet gegaan.
De tweede deed het veel beter, we pakten alles aan wat maar enigzins nieuw was, zelfrijdende rooiers, sorteermachines, afzakmachines, alles kon toen al snel verbeterd worden.
Helaas ging het zo goed dat hij in de wolken ging lopen en gokken, resultaat failliet.
Ik was er klaar mee maar had snel veel geleerd over automatisering en hoe het niet moest.
Daarna heb ik het meeste gehad aan klanten in mijn eigen bedrijf die niet bang waren en iets nieuws durfden aanpakken en ja meestal waren dat bedrijven met een kleine moedige hoge druk, zo van niet lullen maar poetsen :wink:
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

NL-HlmNHA_54041352_239.tjp.jpg
NL-HlmNHA_54041352_239.tjp.jpg (137.45 KiB) 3309 keer bekeken
De Johan v. Oldenbarneveld op 29/4/1930 tijdens de officiele opening van de Noorder-sluis. NH archief. En een HWAL boot varend door Velserbrug in 1956, richting A.dam.
gr.Bas
gr.Bas
KNA001008893.tjp.jpg
KNA001008893.tjp.jpg (119.86 KiB) 3309 keer bekeken
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: SMN

Bericht door doppie »

mooi e foto s zeg
gr alex
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooie foto's Bas. Leuk, dat behalve de Velserbrug ook de spoorlijn naar IJmuiden te zien is. Lang geleden, dat ik daar ben geweest. Die sporen hebben er nog lang gelegen ( misschien nog wel?). Ik heb nog even wat foto's bekeken, ik denk dat het de Peper- of Ivoorkust van de VNS is.
Grt.
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Klopt helemaal Klaas !.
Jammer dat ik nooit een lay-out van de m.k. van deze twee zusters gezien heb. Ze hadden n.l. twee homo's i.p.v. één. Ze stonden wel op één schroef gekoppeld.
Laat de echte V.N.S.er nu opstaan...……………….. :idea: 8) :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Henk van der Molen heeft er al eens iets over verteld, maar niet in detail.
Volgens mij waren ze gebouwd voor een Deens toko voor de vaart in het hoge noorden.
Uiteindelijk zijn ze zonder airco met die dingen op West-Afrika gaan varen, toen kon dat zomaar.
Extra ijswater en zoutpillen en niet zeuren maar werken :wink:


Plaats reactie